Har rivit ut ett gammalt laminatgolv och hittade en en matta under troligen en gammal heltäckningsmatta, var gröna små plattor med skumgummi på, såg i kanten att den hade varit brun. Frågan är om jag måste riva upp skiten eller kan jag låte den ligga kvar?
Ytterst satt plattorna ganska löst, men jag misstänker att det blir betydligt svårare sen. De verkar vara limmade med något svart skit.

Ingenting säger ju att du hittar ett jämnare underlag under heltäckningsmattan. Den där svarta skiten kan ju vara en riktig p.i.t.a. att få bort. Vad du får räkna med är som du säger att golvet kan svikta en del, men det kanske du kan leva med.

Det går säkert utmärkt att lägga på det underlaget bara det jämnt utan upp- och nerbuktningar. Glöm dock inte att dammsuga mycket, mycket noga.

Under heltäckningsmattan är det betong, om jag låter mattan ligga kvar antar jag att jag inte lägger ut plast, vilket jag annars hade tänkt.

Om du vill lägga på något ytterligare skulle jag nog hellre föreslå papp.

Är mattan stum så ska det inte vara några problem. Är mattan av mjukare slag så tycker jag att du ska riva den pga av svikt. Visst, man kanske kan leva med att det sviktar, men parketten kan ta skada, främst i kanterna.

Den svarta skiten är nog inget att bry sig om. Förmodligen är det tjära. Kan även innehålla asbest.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.