3 700 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Tjocklek på golv - hur göra med dörr?
Hej,
Jag ska lägga nytt golv i barnens rum i min nya lägenhet (nya och nya, huset är från 30-talet) och jag har ett litet problem... Det är nämligen så att det ligger en plastmatta där nu och under den verkar det vara nån sorts vinylmatta eller liknande, den känns som masonit ungefär. Problemet är att de tunnaste trä/fanérgolven jag har sett är 7 mm och sedan ska man väl ha nån lump-papp eller liknande under och då blir det ju i alla fall 8 mm, vilket är bra mkt högre än de mattor som ligger idag och nu går dörren precis över golvet, men det är på millimetern. Dvs den kommer att ta i golvet om det blir högre... Det är gamla träfärgade dörrar, antar att de är fanérade, och alltså går det väl inte att hyvla av dem i över- eller underkant heller tror jag. Nån som har nån bra idé eller lösning, så vore jag mkt tacksam! Kanske finns det tunnare trägolv?
Mvh Pontus
Jag ska lägga nytt golv i barnens rum i min nya lägenhet (nya och nya, huset är från 30-talet) och jag har ett litet problem... Det är nämligen så att det ligger en plastmatta där nu och under den verkar det vara nån sorts vinylmatta eller liknande, den känns som masonit ungefär. Problemet är att de tunnaste trä/fanérgolven jag har sett är 7 mm och sedan ska man väl ha nån lump-papp eller liknande under och då blir det ju i alla fall 8 mm, vilket är bra mkt högre än de mattor som ligger idag och nu går dörren precis över golvet, men det är på millimetern. Dvs den kommer att ta i golvet om det blir högre... Det är gamla träfärgade dörrar, antar att de är fanérade, och alltså går det väl inte att hyvla av dem i över- eller underkant heller tror jag. Nån som har nån bra idé eller lösning, så vore jag mkt tacksam! Kanske finns det tunnare trägolv?
Mvh Pontus
Om dörrarna är lika gamla som huset så är det inte fanér. Hur som helst, du kan såga ner dem. Hyvla blir inte tillräckligt bra.
Varför inte riva ut det gamla golvet, då kan du kanske lägga ett 14mm golv stället. Du har med största sannolikhet masonit under plastmattan.
Varför inte riva ut det gamla golvet, då kan du kanske lägga ett 14mm golv stället. Du har med största sannolikhet masonit under plastmattan.
Problemet är att plastmattan + masoniten (eller vad det nu är) är kanske 5 mm (försökte mäta i ett hörn där det gick att "vika upp" mattan) och de tunnaste fanérgolven jag har hittat är på ca 7 mm + lumppapp ca 1mm... Och det är liksom nästran för litet avstånd för att såga i dörren men tillräckligt stort för att det inte ska gå att stänga den...
Så då börjar det äntligen bli dags att lägga in det där golvet. Plastmattan verkar gå ganska enkelt att få bort (har lyft på den i ett hörn), men det som är under (en styv brun "randig" matta, jag tror det är ett vinylgolv som sagt) verkar sitta fast med nåt svart tjäraliknande lim. Så min plan är att ta bort plastmattan (så att det inte bygger alltför mycket mot golvsockeln som får sitta kvar) och sedan lägga golvet på vinylgolvet. Dörren får jag väl kapa om det krävs. Synpunkter? Nån som har erfarenhet av att lägga ett trägolv direkt på ett vinylgolv (eller vad det nu är)? Jag tänkte såklart lägga lumppapp emellan också.
Klicka här för att svara