Golv
MC-HiTech: Betula, jag missförstod vad du menade med kombination av fast och flytande. Som beskriver det så har du rätt, det kan finnas risker med det även om de inte är så stora. Det är alltid bäst att ha enhetlig underkonstruktion. Lycka till med golvet Sjunne.
pette: nån som har koll.... kommer golvet röra sig o sabba ännu mer om jag "fogar"????
MC-HiTech: Instämmer, flytspackla och glöm inte primer innan du börjar.
Apprentice: Varför inte klä in stegen i furu? Jag är övertygad om att de få furutrappor som finns kvar om tio år kommer stå högt i kurs. Vitmålat och ek är en trend.
MC-HiTech: Mattan borde inte vara lagd direkt på betong eftersom betongen ger genomslag i mattan. Men det beror på när det är gjort och av vem, det kan vara så och då har du en del jobb med att slipa bort limrester, när du får tillträde så kolla om kan du lyfta mattan och kolla hur det ser ut under. Ren betong är ganska häftigt men det är strävt att gå på och ganska kallt. Ren betong på
Linnex: [citat] Offerter är man bunden till så länge du accepterar den rakt av. Vill du gör någon förändring. Även en småsak så är den inte längre juridiskt bindande även om du i efterhand vill acceptera den.
Emelie80: Hej! Ska måla hallgolvet smårutigt (tror jag). Någon här som har målat sina golv här som har lust att dela med sig utav några bilder? Har lite svårt att se framför mig om detta blir snyggt eller inte! Tack på förhand!
Ingper: Jovisst är det i vissa fall 10 år mot fel som uppkommer. Men fel som man ser skall man påpeka utan dröjsmål, och praxis (enligt Konsumentköplagen ?) tror jag handlar om veckor. Att de inte slipat under radiatorn syntes ju tydligen redan från början. Att det är först nu - tre år senare - som Du anser det vara ett fel är nog knappast något som går att komma någon vart med. I det här
jenclem: Hej! Jag har precis fått mitt grangolv slipat (var lackat innan) och sedan lutat och oljat. Både lut och olja var pigmentfria. Jag tycker dock att resultatet blev väldigt mörkt och drar mycket åt gul/grönt. Vid en jämförelse med det lackade golvet (som slipades och lackades 2004) framstår det nästan som någon nyans ljusare och snarast rosa i tonen. Någon som vet om detta är
Mattias Jönsson: [citat] Nä, men jag har kollat att det är i våg... ;)
Miles: Min golvläggare tyckte de var idiotiskt att lägga foam på annat än betong, grålumpapp körde han med under parketten.
FredrikR: Fogskrapa använder du innan du fogar, för att kratscha rent dom från fix. :)
Larsa: Jo det går säkert alldeles utmärkt. Förr spikade man ju masonit som undergolv, man fuktade den först så den svällde lite, sen spikade man hur mycket dyckert som helst. När masoniten torkade krympte den och blev sträckt och fin. Skulle tro att det funkar utmärkt att lägga den löst oxå, men lägg lumppapp under i så fall så det inte blir några konstiga ljud... Men det är ju inget
MC-HiTech: Jag tror inte du kommer att störas av ljudet, såvida inte glipan är väldigt stor. Misstänker att du inte bara ska ta bort trösklarna utan även lägga nytt golv. och då bygger det en del.
Anonymiserad 23608: Överlappet på den åldersbeständiga plasten ska vara minst 200 mm, eller så ska skarvarna tejpas med åldersbeständig tejp. Vanlig silvertejp bryter ner plasten.
SnickareEk: 3 alternativ som jag kommer på nu. 1. Finkornig golvsand som nämdes ovan 2. spackla den lilla yta som behövs 3. Injektera med vattenglas efter golvet ligger. Personligen hade jag valt alt 1 lr 2 då 3an är mest för nödlösningar.
Anonymiserad 23608: Valnöt är dyrt, och 1-stav är det dyraste alternativet. Det blir lite billigare om du väljer 2- eller 3-stav istället.
Larsa: Vaxa golvteglet. Innan du lägger det så dränker du in en svamp med vax, och sen lägger du tegelstenen mot den. Se till att inget kommer på kanterna... Finns en artikel i tidningen "Gör det själv" om detta. Är du prenumerant kan du läsa gamla artiklar på nätet....
EmMi: Vi är inne på att ha granit i tvättstuga/klädkammare/förråd. Vilka nackdelar/fördelar har det jämfört med klinker? Vi ska lägga det på betongunderlag. Finns det några nackdelar med granit, som gör att man istället borde välja klinker? - Kan bli repigt av skor, om man väljer polerad - Tål ej vissa medel, om man spiller - Dyrar om man anlitar arbetskraft att lägga (noggrant att
gaia: [citat] enklast är att lyfta på plastmattan och titta under den hur det står till. Hoppas bara den inte är fastlimmad så får du svar på din fråga direkt :). Är det torrt och friskt under plastmattan så kan du lägga heltäckning på utan större risk gaia
_bystrom_: Iom med fuktvandringen kanske du skall stå över limningen...? Jag hade nog dragit några remsor dubbelhäftande tejp. Nålfilten är tillräckligt styv i sig själv för att ligga kvar. Så lite tejp torde vara tillräckligt. Smidigt inför framtiden också, om du vill kasta ut den och byta. :D
dur: Jag har uppmätt radonvärden på 600bq/m3. I samband med att jag renoverar tvättstugan så har jag brutit upp golvet som är ett uppreglat trägolv på platta på mark. Jag fann då ett cirka 80*20 cm L-format hål i plattan där elkablarna kommer in, dvs en motorväg för radongas samt myror. Jag kommer att gjuta igen detta och funderar på att förbereda för en radonsug. Jag har grävt ur
GustavW: Flytande ger nästan inga springor men all rörelse tas upp i ändarna. Jag har sett ett fint askgolv som lagts flytande där det varierar med 2-3 centimeter i bredd över årstiderna. Skruvar ger springor istället men de är små... 1-2mm emellan kanske.. någonting att tänka på
gluecifer: Har lagt furugolv i två rum. I det ena har dom spruckit isär i block om 4-5 plankor. Och dom krymper ihop\isär sommar och vinter. I det andra (som lades några år efter) har vi inga springor alls, plankorna ser inte ut att röra sig överhuvudtaget. Och jag minns inte exakt, men tror att jag hade paketen med plankor inomhus i någon vecka innan jag la dom sista gången. Vi har lackat och har
hanniss: Vilket golv ska vi lägga i vårt kök? Laminat? Det kraftigaste laminatet ,vad är det? Vi har ett köks golv som består av träparkett. Det är väldigt repigt, troligtvis har det bott en hund i lägenheten tidigare. Lägenheten är byggd 2002. Vi kommer lägga de nya golvet över de gamla. Vi vill inte ha plast golv. Är ljus skeppsmönstrad golv i laminat att rekommendera i ett kök? Slit
LUDDET: Tack för tipsen. Ni har stärkt mig mentalt. Jag funderade i ett svagt ögonblick på att anlita en "hör häpna" hantverkare. Inte för att jag tror att det är ett tekniskt svårt jobb utan för att jag tror att det blir ett stort arbete. Men: Så tänkte jag: Skall jag bli beroende av en person som kanske kommer eller kommer om en vecka. I ett läge då vi har klämt in oss i et fåtal rum
Anonymiserad 23608: Jag förutsätter att du ska lägga klinker på ett spånskivegolv? Poängen med att limma är ju att få upp böjstyvheten i underlaget. Redan efter ett tiotal nedböjningar så har skruvhålen (i en gips som endast skruvats) töjts så pass mycket att gipsen i princip ligger flytande. Hellimma med ett lim som är avsett för ändamålet.