Hej.

Jag ska lägga ett laminatgolv ovanpå ett befintligt parkettgolv. Bör jag använda foam eller pass som underlag? Golvet är 8mm laminat (http://bjoorn.com/shop/product.lasso?cat=Laminate&id=FB0000LAU2828TI001)

Golvet kommer att fortsätta in i ett avgränsande rum där det ligger plastmatta. För att få bort höjdskillnaden tänkte jag lägga spån eller gips på golvet, vilket är bäst?

Foam ger lite mer svikt än papp, papp är mer miljövänligt om det nu spelar någon roll. Jag tycker känslan av papp är skönare när golvet är lagt.

Spånet kan du lägga flytande och limma i skarvarna, gipsen skruvar eller limmar du. Välj själv, du får lika bra underlag oavsett vilket val du gör.

Tack MC-HiTeck.

Jag hade skippat både foam och papp och lagt det rätt på parketten. Måste man välja så får det bli papp.

När vi började rota lite mer i lägenheten (fick nycklar i fredags) visade det sig att parkettgolvet var rejält svajigt, det var som en liten berg-och-dalbana. Hela golvet sviktade och rörde på sig när man gick på det, så vi rev ut det istället.

Så nu är frågan vad man lägger på betong på 4:e våningen i ett flerfamiljshus. Plast och ... ?

(Ja, jag ska söka efter det :))

Bra val att riva ut det gamla! Plast är bortkastade pengar om det inte vart/är vattenskada under parketten du rivit. Är betongen tillräckligt jämn så räcker det med grålumppapp, annars korksmulepapp eller tunnare foam.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.