MathiasS
MathiasS: Delar av mitt golv är lagt vid den tiden, det är inte limmat. Jag tror inte att man limmade golv då, men vet inte säkert. Golvvärme under funkar men du bör ha bra koll på temperaturen som åker ut i rören. Har du ett stort behov av värmetillskott från denna yta bör du kanske montera radiatorer istället.
5 svar · 1,5k läst
L
-Lucca-: Hahahahahahaha! Jaaaa, en riktigt riktigt tunn farsa låg det därunder, men jag lät honom ligga kvar o gro till sig;-) Nu har jag iallafall slitit bort klickgolvet i ett av sovrummen o hittat ett ljuvligt trägolv, men jaa...vardagsrummet får vi väl klura lite mer på... tack för era svar!
4 svar · 1,0k läst
·
Bödde
Bödde: Jag tror nog de är ganska fuktiga ändå, vilket visar sig i hur du beskriver golvet. Varje bräda kan öka flera mm i bredd... När du köper grangolv från brädgården ska du ha dem "inomhus" i två veckor innan du spikar ihop dem, och ändå blir det oftas springor. Detta är ju helt naturligt, trät sväller och krymper när luftfuktigheten ökar och minskar. Men för å få rätsida på
3 svar · 1,6k läst
bearpower
bearpower: tack för svar! :)
3 svar · 1,2k läst
N
Norrland Thomas: Tack för snabbs svar.. Jag tänkte väl att det var den smidigaste sättet att lösa problemet på! Mvh Thomas
4 svar · 8,1k läst
sobel_12
sobel_12: Har fått veta att nr 1) Combistar-listen kostar ca 250kr i 2m-utförandet.. Den andra struntade vi i att kolla upp då combistar blir perfekt för oss... Den är förövrigt gjord i compositmaterial och fanérad med valnöt överst ;)
1 svar · 2,8k läst
1337
1337: Svårt att säga. Det beror ju också på hur tjockt du ska flyta. Du kan räkna lite grovt med att det går åt knappt 2kg/m2/mm. Åtgången varierar lite mellan tillverkarna.
1 svar · 1,4k läst
K
Kiranos: golvet är jämnt så då får det bli masonit kanske för att få upp det lilla extra! tack för svaren
5 svar · 2,8k läst
Andreas.ante.carlsson
Andreas.ante.carlsson: Jag skall flytspackla golvet i mitt gamla garage det är lutning till en golvbrunn. Jag ska ta bort brunnen och göra golvet plant för att sedan lägga en platonmatta med spånskivor på. Det jag undrar e hur mycket spackel jag ska räkna med att det går åt. Golvet e 3,5*5m och lutar hela vägen till ena kortsidan av rummet.
0 svar · 1,9k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: [citat] Nä, men däremot ska ju de tunga klinkerplattorna hänga kvar. Fick rådet av en erfaren plattsättare och jag tror inte det var fel.
5 svar · 10,7k läst
Robel
Robel: Är det inga skavanker på plasten .. dvs större hål eller revor så hade jag bara nöjt mig med att lägga grålums papp..2 lager där det behövs för att jämna ut de små ojämnheter du talar om. Jag hade upp till 6mm på de värsta ställena, så e det bara ett par mm så klarar du att grejja det med grålum.
4 svar · 2,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] "Läckor" är ju lätt fixade med lite latexfog innan gjutningen.
5 svar · 2,4k läst
K
kamy: Ja, det kan jag faktiskt. Haninge golvslipning gjorde våra golv (oljade furugolv). De var inte billiga men vi är mkt nöjda med resultatet. 0707576399 är numret.
1 svar · 2,5k läst
zno
zno: För ett antal år sedan lade jag själv klinker i hallen direkt på spånskiva eftersom jag inte ville bygga mer på höjden. Använde mig då av en mer elastisk variant av fogmassa än vanlig klinkerfog. För mig funkade det bra men det beror försås helt på förutsättningarna. Kommer inte ihåg exakt vad jag använde för produkt, men som exempel har LIP ett elastiskt fogpulver som man kan
4 svar · 1,1k läst
B
Byggarn: 38000 + moms låter dyrt. fick offert på samma yta idag och det hamnade på 14500 dock utan golvvärme.
4 svar · 1,6k läst
kimpo
kimpo: Du behöver inte tejpa!
6 svar · 19,2k läst
B
betula: Man skall alltid ha plast under golvet, så nära ytan som möjligt, över platta, kallt eller fuktigt utrymme. Samma princip som i väggar och tak, ångan bryr sig inte om riktning den drivs av tryck och riskera kondensera.
4 svar · 3,5k läst
sobel_12
sobel_12: Vi var inne på din linje att skippa lister pga. att det förstör rent estetiskt.. Men sedan hittade vi de här: http://www.tarkett-commercial.com/floors/site/sv-se/topic/lister/topics.asp De finns i de flesta träslag och ser riktigt bra ut.. vi kommer antagligen köpa sådana..
4 svar · 2,2k läst
J
JanneSjo: ok ska fixa sådant lim hade redan inköpt spånskivor för ett antal månader sedan - idag hade jag nog valt råplan 22x120 eller 22x145 - det hade blivit lite billigare per kvm
4 svar · 1,1k läst
MathiasS
MathiasS: Du får det att låta som att golvvärme är något som skapar fukt..... 100% rf i marken under plattan kan man räkna med oavsett dränering. Det är också därför det inte är så viktigt var i konstruktionen plasten ligger. Att lägga plast i en konstruktion som denna (jord, cellplast, plast, betong, övergolv) är inte kontroversiellt och det skulle förvåna mig mycket om någon
19 svar · 2,3k läst
heALer
heALer: Om du ska fylla på med betong så tycker jag du kan bila upp hela golvet och isolera underifrån,sedan gjuta helt nytt golv, så får du ett fuktsäkert golv. Hade jag gjort iaf :)
1 svar · 928 läst
R
Rypos: Börjar man med låg effekt (låga grader) t.ex. 15 grader och succesivt ökar till 27 grader (enligt Boverkets rekomendation) med exempelvis 1 grad per dag?
4 svar · 1,2k läst
T
tobiasekholm: I vårt hus ligger blandat nya och gamla plastmattor jag skulle vilja ge alla dessa en rejäl rengöring och efter detta någon ytbehandling som byde höjer utseendet samt skyddar mot framtida nersmutsning. Vad har ni för tips på medel för rengöring respektive behandling ? Det borde väl gå att använda polermaskinerna man använder till bilen för att verkligen arbeta in något "vax" eller
0 svar · 3,2k läst
Robel
Robel: Hej! I vårt kök hade tidigare ägare en plast matta och den var bra helt gräslig så vi bestämde oss för att lägga in ett laminat golv, då denna matta var sliten å skavd å i allmänt dålig så bestämde vi oss för att slita ut den och lägga nya golvet direkt på golv spånet ( foam emellan) Innan läggning så märker jag att golvet är ojämnt, troligt för att golv balk rest sig en
0 svar · 2,1k läst
K
krukan: Tjockleken på massiva tiljor beror till stor del på hur breda ni vill ha. Vi har senaste halvåret lagt in två furugolv, ett 16 cm brett, 2,5 tjockt, det lades självbärande över golvbjälkar. Vid nyår la vi ett 11 cm brett och 1,4 tjockt på undergolvet med golvmasonite(5 eller 6 mm) emellan. Finns där ett undergolv som är jämnt och fungerar att lägga direkt på? frågan är ju hur
1 svar · 3,5k läst
P
peter_02: Hej, ska lägga nytt golv i hall & kök nu inom kort, skulle behöva lite råd ang underarbetet. Har ett hus från -46 med källare, det är trägolv i grunden, men lagt masonit och plast matta över det. Det är ju ett gammalt hus så på vissa ställen knakar det, å de ska jag försöka få bort, Jag hade tänkt göra följande, Lägga golvgips och skruva fast den ordentligt sen lägga laminat
0 svar · 952 läst
P
Pyssla: Ok... jo, jag har förstått att de kommer att mörkna med tiden, men vi kommer antagligen bara att bo i lägenheten i ca 5 år så jag antar att det bästa alternativet är att slipa om och betsa eller använda någon pigmenterad olja så att vi får det resultatet vi vill ha direkt? Efter slipningen så är det ännu flera svarta märken på köksgolvet och många kvistar i träet också, så
6 svar · 6,2k läst
P
PatrikF: Hej! Om ni vill att golven ska se lite antika och gråvita ut kan man behandla golven på följande sätt: Naturell lut, vitpigmenterad golvolja eller osmos vita dekorvax sedan hårdvaxolja. En nackdel med vaxbehandlingen förutom priset är att golvet ofta blir väldigt halt när det är klart. Vilket som håller bäst av ett vaxbehandlat respektive ett lackat golv är nog svårt att ge ett
1 svar · 3,1k läst
B
betula: Är brädorna verkligen så koniska att du vinner mycket på att kilsåga? Du kan ju tillåta lite vankan på undersidan. I vilket fall lycka till. Tänker du ytbehandla så slipa, då suger trät bättre. Vill du ha det obehandlat är det bättre med en hyvlad yta, bäst vore en klyvd yta som på gamla båtar.
2 svar · 2,0k läst
Q
quattropatrik: Tack för ett snabbt svar! Plattan borde vara torr då huset byggdes 1968. Inga tecken på fukt i plattan annars heller. Jag tror att jag kör på detta!
2 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.