:confused:Vi har klinker i hallen. Fogmassan mellan plattorna har spruckigt och lossnat på vissa utsatta ställen. Vad ska jag använda för fogmassa? Det är inte vi som lagt golven. Är helt grön på detta!

låter som om platterna är lagda direkt på spångolv. Inge bra för trä är ett levande material som rör sig, så därförkan det spricka då. alternativt kan det vara för glest mellan golvbjälkarna så det inte blir stumt nog.

foga om kan du alltid göra med problemet kommer inte o lösas för det. bara för stunden.

Tack för svar. Men det jag undrar är VAD fogmassan ska bestå av! Finns olika typer i handeln och jag undrar vad den ska innehålla????

Produktbeskrivning
KlinkerFog är avsedd för fogning av plattor med låg vattenabsorption.
Fogbruken är cementbaserade och innehåller speciellt
utvalda sandsorter med för ändamålet rätt korngradering och har
en noggrant utprovad cementhalt. Fogbruken levereras som
torrbruk för blandning med vatten. Verktyg rengöres med vatten.

För ett antal år sedan lade jag själv klinker i hallen direkt på spånskiva eftersom jag inte ville bygga mer på höjden. Använde mig då av en mer elastisk variant av fogmassa än vanlig klinkerfog. För mig funkade det bra men det beror försås helt på förutsättningarna.

Kommer inte ihåg exakt vad jag använde för produkt, men som exempel har LIP ett elastiskt fogpulver som man kan blanda i fogmassan för att öka elasticiteten om man har risk för rörelse i underlaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.