19 186 läst ·
6 svar
19k läst
6 svar
Tejpa foamremsorna?
Moderator
· Stockholm
· 57 873 inlägg
Skulle börja lägga parkettgolv ikväll. Packade upp rullarna med skumplasten (eller vad man nu kallar det) som skall ligga under.
Läser instruktionerns som visar sig vara skrivna på baksidan av pappret där alla fördelarna med produkten radas upp. Dvs man kan inte läsa förrän man bryter förpackningen.
Där står då att man skall tejpa ihop alla remsorna med en speciell Aluminium tejp. Aldrig hört talas om detta, där gick den arbetskvällen förlorad.
Nu till frågan: Behöver man verkligen tejpa ihop dem? borde de inte bli tillräckligt fixerade av parkettgolvet som ligger ovanpå?
Förutsättningar: Parkettgolv på spånskiva, andra våningen, dvs ingen fuktvandring att ta hänsyn till. Skumplast 2,2mm från Bauhaus.
Läser instruktionerns som visar sig vara skrivna på baksidan av pappret där alla fördelarna med produkten radas upp. Dvs man kan inte läsa förrän man bryter förpackningen.
Där står då att man skall tejpa ihop alla remsorna med en speciell Aluminium tejp. Aldrig hört talas om detta, där gick den arbetskvällen förlorad.
Nu till frågan: Behöver man verkligen tejpa ihop dem? borde de inte bli tillräckligt fixerade av parkettgolvet som ligger ovanpå?
Förutsättningar: Parkettgolv på spånskiva, andra våningen, dvs ingen fuktvandring att ta hänsyn till. Skumplast 2,2mm från Bauhaus.
Vi brukar tejpa ihop underlaget med vanlig maskeringstejp. Nu sist tog den slut mitt i arbetet så vi fortsatte med den frystejp vi hade i kökslådan...
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Tejpning med specialtejp brukar vara rekommendationen om du lägger golv på betong och oftast i kombination med ålderbeständig plast underst direkt mot betong. På trägolv räcker det normalt med foam och då kan man använda tejp där bara för att hålla den på plats under läggning, något annat syfte kan jag inte se.
Fördelen med aluminiumtejp är att den är diffusionstät - till skillnad från plast. Ska man komma i närheten av en 20 my aluminiumfilm(brukar vara tjockare än så) med PE-liner istället istället så bör nog den tejpen vara lika tjock som en plasthink för att motsvara diffsuionstätheten.. Men även om det rört sig om nedre plan och betonggolv så hade jag nog tagit en 'vanlig' plast tejp med bra adhesiv. Fungerar inte den har man större problem huset än att man inte tog en alu-tejp.
-med en brasklapp att häftämnet bör vara åldringsbeständigt, men iofs så ligger tejpen väl skyddad under det lagda golvet.
Men på andra våningen som det nu gällde?
-Ta vad du vill så att foamen inte rör sig när du lägger golvet..
-med en brasklapp att häftämnet bör vara åldringsbeständigt, men iofs så ligger tejpen väl skyddad under det lagda golvet.
Men på andra våningen som det nu gällde?
-Ta vad du vill så att foamen inte rör sig när du lägger golvet..
Moderator
· Stockholm
· 57 873 inlägg
Vad jag var ute efter var om det finns någon anledning att tejpa ihop mera varaktigt, eller om det räcker att den ligger still medan man jobbar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden