Golv
Bödde: Hej! Har precis lag in golvvärme och därför undersökt en del. Jag skickade in ritning till golvvärmeföretag, så de planerade alltihop, sedan la jag ut det själv. Man får inte skarva slangen, så det finns (som jag ser det) två alternativ: Antingen låter du slangen ligga i väntan på kökbygget, eller använder du två separata slingor till samma zon. Det är, som Abbedabbe skriver,
heALer: Okej ska kolla ifall de finns några i samma serie, behöver ju inte direkt många.. kanske går att skära dem också.. får se vad jag kommer fram till =) tack för svaren
Nockeby Parkett: Hej aspe Det som gör att det ser flammigt ut är att man har lackat runt väggarna först, för att sedan lackera golvet tex stående med en applikator eller roller Det kan i vissa fall gå bort med tiden - men jag skulle be om att får det omslipat Jag lider mer än er när jag ser sånt amatör jobb! [bild]
betula: Köper man otorkade golvplank vet man förmodligen om det, och då är det bra att följa de gamla tumreglerna, precis som jag skerv i slutet på mitt första inlägg. Köper man från tillverkare som Siljan, DalaFloda m.fl. så kan man skruva fast ett furugolv direkt utan att vänta några månader. Jag tycker inte man skall förvirra frågeställaren när hans fråga gällde ett golv från just
Nizzepizze: en uppdatering, färgen jag köpter är alldeles vattnig ....det e inge fyllning i den...har försökt vispat men hjälper inte....gammal färg? är det problemet? suck.
Andreas Lundgren: Hmm, det där verkar lite overkill, det verkar vara ett sätt att fixa existerande problem. Jag kommer inte att ha någon mekanisk ventialation, det tror jag inte behövs. Frågan nu är egentligen vad jag ska ha mellan platonmattan och laminatgolvet, men eftersom ingen har gett några bra tips här så kommer jag nog att köra på 22 mm golvspån, skärp och hängsle! :)
marw77: om man har en rak trappa som jag men där trappstegen inte är helt i vinkel så kan man ta två tjocka A4 papper och tejpa dom så vinkel och längden i framkanten blir samma som den aktuella trappsteget . sedan så är det bar att lägga mallen på parketten och rita av. Sedan så är det bara att riva av tejpen på en sida och lägga mallen på nästa trappsteg o.s.v. Bifogar en liten lätt
ordain: Korksmulepapp på betong för mjukt för laminat? Det har jag svårt att hålla med om. Om du inte har några fuktproblem, så kan du själv känna efter om du tycker att det är lagom hårt att gå på golvet som det ligger idag.
jonas.n: Då det verkar dämpat med responsen så kan jag tipsa om http://www.minhembio.com/forum/ Där finns en avdelning som heter "Inredning", där finner du troligen svar på dina frågor. Lycka till
didde80: Hej Kurtivan... Tack för den informationen. Det får jag kolla upp.
-Lucca-: O att slipa golv är ju inte särskilt dyrt..men visst, färgen är ju inte gratis...
Mejram: Ännu en idé. Jag har inte tänkt på den alls... Tack så mycket för tipset! :)
JK2: Har ett hus med eluppvärming i groventre & pannrum. Pannan skall nu ut och rummet skall bli en tvättstuga. Vill lägga golvärme och klinker i dessa. Konstruktionen idag är betongvalv (krypgrund), 50mm cellplast, golvspån samt plastmatta. Vad är bästa lösningen på detta? Kikade på spårad cellplast men då står det bara plastmatta eller trägolv ovanpå (wirsbo). Kan ju rycka ut allt
zombieboy: Hej :) Ska lägga ett nytt golv i köket i ett hus från 1936. Eftersom golvet nu sviktar något tänkte jag ta bort nuvarande furuplank och kolla hur reglarna ser ut. Byta ut de som behöver samt därefter, lägga på 22mm golvspånskivor och sedan ekplank-parkett. Dessutom tänkte jag lägga in stenull under dels för ljuddämning mot gillestugan i källaren under ,dels för värmeisolering mot
Orust: Hej experterna. Jag är lycklig ägare till en västkuststuga på ca 60 kvadrat på Orust sedan ett drygt år tillbaka.Vi bor två stycken permanent i huset och har tidigare lagt in ca 20 kvadrat träparkett i vardagsrummet. Nu är det dags att lägga golv i hall, kök, sovrum, ja egentligen allt resterande förutom badrum. Vi har tänkt att lägga laminat (euroclick) i detta läge eftersom det
bearpower: Om jag förstått rätt så om man vill ha ett klickgolv i källaren och lägger stålreglar på golvet och sedan golvgips och golv. Då ligger ju inte något organiskt mot källargolvet. Då kan väl inget hända? :) Borde ju inte svårare än så? Och förresten...Riktigt God Jul!
heALer: om du inte har någon unken lukt i golvet så kan du säkert göra så som du tänkt, de funkar ju, fast om du bara har en plastfolie på betongen längst ner så får du ju ingen luftspalt, men den hindrar ju ev fukt att komma upp mot träet iaf, du kanske har ett flytande betonggolv under plasten? När jag flyttande till mitt sutteränghus så hade jag också luftande lister, det visade sig att
mandus: Ebeco har en golvvärmefolie som är 0,3mm tjock. http://www.ebeco.com/showpic_prod_spec.php?id=9&bild=2 De har också en 4mm kabel http://www.ebeco.com/prod/p2/prod_spec.php?id=4
Addan91: Vi har det i hallen och köket. Har sett på ett antal ställen att det reser sig i skarvarna där det legat kvar vattendroppar. Blir lätt så i kök o hall. Annars helt OK, det är ju billigt så man kan ju byta oftare.
Addan91: Gammal tråd men alltid intressant att veta hur det gick. Blev det linolium direkt på flytspacklet och om ja hur ser det ut idag ? Jag hade inte vågat mig på en sådan lösning därav mitt intresse.
johanben: Hej! Jag har tänkt att lägga ett furugolv, "träplank", på en betongplatta utan golvvärme. Jag undrar om någon vet om det är helt tokigt att göra detta pga att det inte går att spika samt m man måste ha plast mellan plattan och foamen? Om det går bra att lägga träglv på betongplattan, vad ska då avståndet vara till vägg när jag lägger det? Tack på förhand:-) Johan
Herr Anders: [citat] Mycket intressant läsning. Det vore intressant att vet om den utlovade slutrapporten finns att läsa någonstans, Vad sa t ex IR-bilderna? Sedan vore det förstås också av intresse att veta om du behövde göra några förstärkningar i bjälklaget för detta? Eller åtminstone vad du hade för bjälklag från början? Just den tyngden tycker jag känns som den svaga punkten i sådana
Lambomannen: Standard är parkettgolv men vi valde bort det för klinker istället. Ytan är rektangulär, inga konstigheter alltså. Offertkillen jag pratade med nämnde något om "lite nivåskillnad mellan klinker och parkett mellan 5 - 8 mm". Golvvärmen är vattenburen i plattan så jag tror att det är bara att kakla och inte behöva gjuta golv under?
spocks_beard: beroende på smak så kan det vara snyggt att slipa golvet och behålla springorna som det är, man får vara flitigare med dammsugaren bara :) om du vill få bort springorna kan du använda Casco´s S40 - golvfog/nåtmassa Den är gummibaserad och håller sig mjuk. Den bör appliceras på höst/vinter när det är kallt och lägst luftfuktighet = störst springor. Gör du det på sommaren är
abbe_: Ta lumppapp, det isolerat lite sämre än foam. Med den konstruktionen du har (25mm trä+20mm spån) är det svårt nog att få ut hög effekt utan höga framledningstemperaturer på golvvärmen. /Abbe
PX-21: Får lära hunden att torka av fötterna ordentligt innan laminat skall beträdas...Just laminat skall endast milt rengöringsmedel användas ..helst torra städmetoder... Ha ett skaft mopp i beredskap .... http://www.plurima.se/2EA9A55144AF4D0B8FB74D2C7DA27DAF Mvh
Andreas Lundgren: Om man inte har reglar, utan ett betonggolv som man sedan lagt fuktisolermatta / platonmatta på, kan man ta golvgips då istället för golvspån för att minska kostnaden?
heALer: har inte lagt något golv ännu faktist :) Det är sant att de nog behövs 14 mm, 12mm borde gå, men dem billigaste klickgolven är ju oftast 7-8mm så de är lite klent, skarverna kommer att gå isär när man går på de eftersom de blir för ostabilt, kan ju lägga en lite tunnare spånskiva så de inte bygger så mycket, eller golvgips..