2 395 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Är 27 mm brädgolv styvt nog för klinkers?
Har funderat som professor Baltazar i snart en månad men blir bara mer och mer osäker.
Så här tänkte jag göra i en hall på 6 kvm.
1. 27 mm brädgolv ligger på reglar med cc 55. Väldigt svårt att avgöra om det sviktar. Det känns stumt iaf.
2. På detta hade jag tänkt limma eller skruva fast 13 mm golvgips. Vad ska jag använda för lim? Fungerar PL400 eller liknande eller är det bara ardex s48 som gäller
3. Primer på gipset och därefter elslingor samt 10 mm fiberförstärkt flytspackel. Räcker 10 mm?
4. Primer på spacklet och därefter fix, plattor och fog.
Är jag ute och cyklar när jag tror att underlaget blir tillräckligt styvt med cc 55 och ett lager golvgips samt 10 mm spackel på det. Behöver jag dubbla gipsplattor alternativt lägga till reglar till cc 30 och därefter spånskiva istället för brädgolv?
Har läst en hel del trådar här inne och informationen skiljer sig åt en del.
Tacksam för svar.
mvh Rek95
Så här tänkte jag göra i en hall på 6 kvm.
1. 27 mm brädgolv ligger på reglar med cc 55. Väldigt svårt att avgöra om det sviktar. Det känns stumt iaf.
2. På detta hade jag tänkt limma eller skruva fast 13 mm golvgips. Vad ska jag använda för lim? Fungerar PL400 eller liknande eller är det bara ardex s48 som gäller
3. Primer på gipset och därefter elslingor samt 10 mm fiberförstärkt flytspackel. Räcker 10 mm?
4. Primer på spacklet och därefter fix, plattor och fog.
Är jag ute och cyklar när jag tror att underlaget blir tillräckligt styvt med cc 55 och ett lager golvgips samt 10 mm spackel på det. Behöver jag dubbla gipsplattor alternativt lägga till reglar till cc 30 och därefter spånskiva istället för brädgolv?
Har läst en hel del trådar här inne och informationen skiljer sig åt en del.
Tacksam för svar.
mvh Rek95
Brädgolvet är så pass kraftigt så det räcker men du ska limma gipset med Ardex S48 eller liknande produkt från andra fabrikat. Absolut inga skruv eller PL400!!
Prima gips och lägg elslingan och flyt så det täcket elslingan (10mm)
Prima spacklet, lägg plattor och foga. Klart!
Prima gips och lägg elslingan och flyt så det täcket elslingan (10mm)
Prima spacklet, lägg plattor och foga. Klart!
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg
Borde inte räcka att flytspackla direkt (23mm)?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden