Golv
Daniel_E: Hej, Finns det någon gräns för hur mycket vikt man kan ställa på ett flytande parkettgolv som är lagt på bjälkar? Anledningen till att jag frågar är att vi byter ut ett golv som har haft ett maffigt vitrinskåp med mycket innehåll som varit tungt. Jag upplever det som att golvet delat sig lite där vitrinet inte stått. Kan det vara så att golvet inte kunnat röra sig pga att det
Farzan: Ang lika slinglängd - jo, jag har också läst att slingor som är på samma fördelare helst bör vara ungefär lika långa. Antagligen var det i någon anvisning från Wirsbo, vars 17 mm-system jag har i köket. Nu är jag inte säker på att jag minns rätt men jag har för mig att anledningen (eller en av anledningarna) är att olika längd ger olika tryckfall och om man har stora skillnader
Lars_M: Kan meddela en vecka efter målning att färgen (båtlacken) väldigt lätt skavs av med röda fläckar som följd (terakottafärgen på klinkret). Känner mig besviken på denna lösning då jag trodde att båtlacken skulle vara hårdare och sitta fast bättre. Det ha dock bara kostat 400kr och två halvdagars jobb. Det blir till att bila upp golvet istället...
gryden: Nu har jag rivit upp golvet och jämnat ut svackorna med lumpmapp efter bästa förmåga. Det är väl inte den ultimata lösningen men det blev en klar förbättring med förhållandevis lite jobb, betydligt mindre knarr. Än en gång tack för alla tips.
klorena: ja du kan blanda med naturaloljan som du själv önskar till rätt kolör men blanda inte körsbär eller något annat det blir svårt att bli bra det finns körsbär att köpa färdigt
klorena: hej du måste hyra en golvslip och slipa diagonaltv med 16 korn eller 24 korn snabbast och enklast
mohsenson: För att försäkra sig om att inte stekas i den elektriska stolen, MÅSTE man installera en jordfelsbrytare. Om ni inte har med en jordfelsbrytare så kan ni glömma det hela.
Hus-kvarna: Tack alla! Kilarna e borta och ny flyter det ;)
JF.: Är de någon som kan med en höftning säga vad de kan tänkas kosta att flytta avlopp och vatten? Skulle vilja flytta de ca 2m till andra väggen i köket. Golvet är betong men furuplankgolv.
gluecifer: Alltså, ådringen i brädorna går till viss del att lägga i följd så att de går ihop från en bräda till en annan om brädorna tas ur samma paket. Det var det jag hakade upp mig på, om det är tänkt att man ska lägga så. Nu blev det inte så iallafall, verkar ju galet...jobbigt.
HusByggarTomten: Svårare att hålla rent? Vet inte riktigt hur du menar. Den lilla fasningen känns som den gör varken till eller från när det gäller att hålla rent. Min syster har precis lagt in ett Kährs 1-stav, fasad, borstad och mattlackad. Jättesnyggt. Själv har jag lagt in Rappgo Mörkaskog 1-stavig Ek, mörkoljad, borstad och fasad. Fantastiskt skönt att gå på jämfört med släta lackade golv
Sixten08: Lite olika rekommendationer. I och med att huset inte är tilläggsisolerat och att fönstrena är så stora så tror jag att jag måste behålla radiatorerna. Har dock tänkt att byta innerglaset till LE-glas under den omfattande fönsterrenoveringen som måste starta i sommar. Jonas
FRS05: Risken finns väl alltid att du irriterar dig på det något enormt sedan när du har bärt dit det stora kassavalet som i sig gör att du inte är sugen på att riva upp golvet igen. Att se till att underlaget är jämt kan väl vara en bra ide innan man lägger det. Själv tog jag FIN sand och sedan bara ett stort vattenpass (jämn planka fungerar lika bra) och drog ut stegvis när jag lade ut
slaskman: Går att lägga marmoleum själv, men man måste vara noggrann och 2 st för perfekt resultat. 1 som står på golvet för att hålla emot och en som knackar det på plats. Såg sånt som golvläggare lagt in, ljust och mörkt, 0,5 mm fel syns och gör ont i ögat. Tar man tid på sig gör man det garanterat bättre själv
klash: Jo, det får ju bli någon slags kompromiss mellan många skarvar och mycket spill. Mattan jag tittat på ligger på 4-meterslängd, så det får väl bli 3x4 meter kanske.
Gillinger: japp vi är på samma vågläng. flexa bort lim resterna och det gick som en dans . har nästan lag klart trägolvet och ve o fasa golv helvetet e ojämnt så det blir till att ta upp och förstärka med foam. grrrr
Saxdaling: När vi byggde ut villan för mer än 10 år sedan installerade jag vattenburen golvvärme direkt under trägolv på reglar. Värmen fördelades med aluminiumplåtar. Tyvärr dimensionerade rörfirman sannolikt det hela alldeles fel med på tok för glest mellan plåtarna. Det gör att vi när det är kallt ute mycket väl kan ha 50 grader eller mer på vattnet. Trots det finns inte en enda
imported_Tessan: Jag och min man har fastnat för ett laminatgolv av märket Tarkett som går under kollektionen Jungle. Det vi vill ha heter Valnöt Persian 8166228. Nu undrar jag om någon lagt just det golvet? Kanske tom har lite bilder att visa. Vi kommer nämligen behöva över 60 kvm golv när det väl är dags. Hälsningar Tessan
Farzan: Har du tänkt dig elektrisk eller vattenburen g-värme? Vattenburen blir mycket dyrare att köpa och installera men å andra sidan, elvärme i 40 kvm källargolv är nog inte särskilt ekonomiskt i drift.
gadeberg: Här finns mycket fin fint om hur djupt man ska gräva! http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kaellarprojekt.html Du kan ju lägga 5cm singel 10cm typ Isodrän 20 cellplast Fiberduk Armering 7cm betong
TorpSara: Men såna billiga undergolv blir sällan snygga bara oljade framförallt inte om de är lutade också. Virkeskvaliteten är oftast usel, och ni kommer att få stickor i fötterna och fula märken i golvet på nolltid. Bättre att lacka då, det finns matta lacker också.
HiScore: Nu har vi haft lite golvnissar och betongare som har kollat på det här och det är dessvärre så att de flesta verkar vara överens om att det enda alternativet som blir riktigt bra är att bila upp, gräva ur, isolera och gjuta nytt. Så jag antar att det blir så. Sedan är man drygt 30 lakan fattigare, men man har en fin platta att lägga golv på. Tack för svaren! /Per
Hus-kvarna: Håller på med ett rum i källaren för fullt. Tankn är nog att det ska bli laminatgolv där inne på betonggolvet och som jag lärt mig har jag tänkt att använda antingen platonmatta eller foam med fuktskydd. Väggarna är reglade med luftspalt upp till taket och det är betongtak fast nu blir det även ett innertak. Om man gör detta golvet med rätt sorts underlag, går inte all fukt genom
Panamayellow: jag har pergo ek rustik 279kr/m2 så det borde väll funka. ska köpa den tät massan ocksåtack för svaren
-Lucca-: Hej! Har ett trägolv som ser ut att vara betsat i nån slags rödbrun färg ser nästan lackat ut, dock slitet matt isåfall... Jag vill ett golv som är heltäckande målat i en ljus färg. Har suttit o läst om att måla med linoljefärg och tex på http://www.byggahus.se/forum/golv/www.linoljefarg.se kan man läsa att det är bäst att måla på en ickesugande yta...stämmer detta och