Golv
Taggtroden: Hejsan! Vi har ett gästrum på övervåningen som är en inte helt färgigt inredd vind. Vi har inte gjort något åt rummet sedan vi flyttade hit 2005. Men nu vill vi gärna fixa ordning i rummet så att det ska kunna användas. Väggar och tak är tapetserade och målat men golvet är ett trägolv som är helt obehandlat, ej heller slipat. Det sticker upp spikhuvuden ur golvet och det är
Ymsen: Vi hade tänkt att måla en plastmatta som vi har i köket. Nu har vi fått lite olika bud om det går att använda vattenburen färg eller om man helst skall måla med oljefärg. Är det någon som har målat plastmatta med vattenburen färg med lyckat resultat?
Ymsen: hej Jag söker efter hantverkare i Stockholmsområdet som är prisvärda och duktiga på att lägga stavparkett. Är det någon som kan rekommendera något företag?
Högberg: Tackar så mycket för svaren. Det kan bli lite tajt om man lägger golvgips så att lägga dom på Ardex S48 verkar som en bra lösning. Får återkomma med resultat...
mijaon: Vet inte om denna tråd skall klassas som golvvärme men jag hoppas den platsar här. Håller på med källaren och tänkte flyta upp så att jag får en jämn yta, sedan lägga platonmatta och sedan spårad frigolit och vattenburen golvvärme och sen parkett. Fick tag i spårad frigolit idag men det visade sig inte vara den jag trott (50mm massiv med spår för golvvärmen var den jag ville ha)
golvis: Hej, det stämmer att det är kährs, men osse en andra sortering. (därav priset ) Fortfarande ett bra golv, och kährs klick är bäst. Det känner man när man lägger golvet.
Tback: IKEA har vita klickgolv, men det kanske inte var det du sökte? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80103018
oskis 123: Det jag syftade på var det där med att hoppa över arbetsmoment. Tar man "genvägar" blir det ju som regel sämre resultat i allt man gör. Slipa bort träresningen efter första lacken ska man ju såklart också göra. :o
blåhaken: Med närmare eftertanke har jag nog köpt 44 sockel på fredells också. Däremot har jag ingen aning vad dom kostade. Dom är ju inte direkt kända att ha låga priser (om man inte har ett företag som handlar allt där).
betula: Ektiljor från Dalafloda kan du beställa på var och varannan bygghandel, i höstas hade de bra kampanjpris på rustiksortering. Junckers hittar du främst i golvbutiker, men personligen tycker jag deras sortering är väl mycket "rustik". På nätet finns fler leverantörer t.ex. www.almedalsgolv.com, www.woodia.se m.fl. det är bara att Googla...
Kunigunda: kanske är ett bättre alternativ då - även om de troligtvis är dyrare än matta. Jag får besöka en golvbutik tror jag.
nad robban: [citat] Ja jag snurrade in på den sidan genom google och tittade lite, de verkade kunna sin sak. det blir nog att kolla upp ordentligt då. tack! mvh robban
imported_Benno: Jag har i vardagsrummet Barlinek 14mm oljad ekparkett på golvspån och vattenburen golvvärme. Huset är från 20-talet. Jag klurar för närvarande på hur jag skall fixera parketten mot golvspånet kring ett eldstadsplan som skall bestå av klinkers på dubbelt golvgips. Tanken var att bara ha en mjukfog mellan parkett och klinker men under eldningssäsong tenderar parketten att resa sig
nicgu: [Flyttat tråden till "Byggmaterial & byggteknik" istället eftersom den nog hör hemma bättre där.] Hej alla! Till att börja med så vill jag säga att jag är riktigt grön på området vad gäller golvkonstruktioner, jag har bara en massa idéer och vet inte om det är genomförbart på ett smidigt sätt. Ok, till frågan. Vi har köpt en villa från -76 med, tror jag, 22mm spångolv. Vi
Ragnarsson: Vi har vattenburen golvvärme i vår entré, den är en egen zon med egen termostat. Vi har upptäckt att ibland så skiljer det otroligt mycket i tgolvemperatur beroende på vart i entrén vi står. Ena plattan kan vara så varm som vi önskar medans tre plattor bort så är det jättekallt. Ibland fungerar dock hela golvet så vi blir inte riktigt kloka på problemet. Är det någon som har
heALer: klickgolven känns varmare än enbart betongen. Klinkers är ju sten så de kommer att upplevas kallare än vad de egentligen är, typ som ett bart betonggolv. Men om man har strumpor på sig så går de faktist att gå på tycker iaf jag, de är när man går barfota som de verkligen känns kallt. Golvvärme kan du lägga om du har tillräckligt med isolering under plattan.
inez: Vi har röd-vit-rutigt golv i vårt kök. Kommer inte på rakt av vad märket hette men det är skitsnyggt!
Bödde: Hej! Det var en kille på K-rauta i Växjö som hade "kollat upp" detta, så man ska kanske inte ta honom helt på orden, men han var väldigt seriös och hade gjort en riktigt grundlig undersökning i ämnet. Hör efter på Sigro så får du från två håll hur det ligger till, jag tycker de verkar proffsiga i alla fall...
nad robban: [citat] Jo det är jäkligt bra för akustiken men vi får se.. mvh
oskis 123: Prova Zar oljebets och polyurethanlack. Finns i massa kulörer och olika blanka/matta lacker. Enkelt att jobba med tyckte jag.
lindab: Vi ska lägga in ett vitsåpat trägolv i våran gillestuga. Har fått för mej att jag sett någonstans att man kan köpa det färdigt, vilket skulle passa oss utmärkt då vi inte är speciellt "pyssliga" av oss. Men nu hittar jag inte det någonstans och alla trådar här på forumet ang. detta handlar bara om att man gör det själv. Så nu kastar jag ut frågan till er, kära vänner! Vad
EB: Qvesarum, http://www.qvesarum.se/ säljer handslaget golvtegel för 450:-/kvm. Det ligger öster om Lund, och har mycket fint att titta på, om man gillar lite gammaldags detaljer.
Stefan_i_Sthlm: Har lagt ny parkett i två intilligande rum och försöker nu få dit en tröskel i dörröppningen. Dessvärre så knarrar den hur jag än gör. Har försökt att tvinga ned den så hårt jag bara kan med tre skruvar, men likförbannat så knarrar det när man går på den. Som det är just nu så ligger tröskeln an mot parketten - har även försökt att lägga något mjukt mellan parkett och
sobel_12: Kjell_G ---> Tack för tipsen! Parkett går dock bort direkt för vi har redan köpt laminatgolvet.. Problemet med att regla upp golvet är att det ska gå genomgående genom hela lägenheten, och de andra rummen har inte samma sviktande golv.... Vi testade att pussla lite masonit och la sedan foam 2mm innan vi la dit golvet.. Men det blir alldeles för mjukt.. Vad tror ni om att lägga golvpapp
pollytax: Vet ni om, att numera tillverkas parkett med matt lack, just för att se oljat ut. Fusk-ja, men lättskött-JA. Har trägolv Tarkett och namnet på detta är "proteco natura"
AstaS: PX-21 - menar du en råtta då eller? :) enSAM - det här är ett nedtorkat golv som dessutom legat ganska länge inne i vårt hus så det skall förhoppningsvis gå bra.
Lomonosov: Nä några lik finns inte om man inte räknar spindlar :)