hej

undrar om någon på forat kan råda oss.

I vårt gamla hus som skall rivas ligger det 40m2 med massiv ek-parkett i stavar (41x7, lagt som fiskben) från sent 50-tal som endast är omslipad en gång.
Det var vi som gjorde det i samband med att vi oljande den för 15 år sedan.

Vi har dessutom 15m2 ytterligare som las in -92. (25x5,5, fallande) Här låg jag på knä och handspikade och dornade i smådyckert i varenda liten bit. Ett j-a jobb, men jag blev stark i armen, lös i fogen och golvet ursnyggt när vi finslipade det och oljade.

Nog med bakgrund, nu till mina frågor.

1) går det alls att bryta loss parketten utan att den skadas så mycket att den blir obrukbar?
2) är det ekonomiskt försvarbart att ens tänka tanken att ta med sig den till nya huset och slipa om den efter omläggning?
3) om ja på båda ovanstående frågor, vad skall vi speciellt tänka på när vi drar igång. verktyg, metod etc. ?

Som alltid tacksam för hjälp : )

Rent spontant tänker jag : NEJ,
Har man all tid i världen , är skicklig ( tålamod) och har intresse så går det kanske,
Fast jag skulle aldrig tänkt tanken ens,
Hellre då slanta upp för ett nytt golv, eller köpa trasmattor..

Verktyget man kan tänkas använda, är väl en liten tång att dra ur spiken med, alternativt en dorn och driva igenom den med...

Redigerat:
Rent spåntant tänker jag: Ja.
Har du tid och tålamod att ta med dig golvet. Du är glad över golvet nu, då kommer du också bli det sen också. Är golvet bara spikat och inte limmat så en hovtång och ett bra kofot. Med kofoten trycker du upp staven så långt upp så du når med hovtången att greppa runt spiken och sen en liten kloss som är lika hög som i spånten där spiken sitter så du har något oömt att bända hovtången mot när du drar upp spiken. Så ska det nog gå bra. Lycka till. Den som spar han har!

Hovtång + kofot fungerar utmärkt.

Har plockat upp både stavparket och "vanlig" parkett på detta vis. Väldigt lite blir skadat om man bär sig vettigt åt. TräigaSnickarns tips låter ungefär som jag gjorde.

Är stavarna limmade är det nog bara att ge upp, har inte provat men det måste vara väldigt svårt att få upp dom hela.

Det finns goda skäl till att spara det gamla golvet. Bland annat för att det inte är så lätt att få tag på bitar med samma fina ådring längre.

Tack för era svar, vill gärna behålla parketten.
Som ni säger är mina golv inte alls så uniforma och trista som dagens.

det jag la vet jag att det inte är limmat.
Är det nå'n av er som har en susning om hur man gjorde -59 när det gamla golvet las?

När vi slipade syntes det inget som liknade lim i skarvarna, med dom är så tight lagda att det kanske inte syns?

EN FRÅGA TILL:
Huset blir lågenergi så det blir inga höga temperaturer i slingan, men ändå...........är golvvärme under något problem?

Redigerat:
Delar av mitt golv är lagt vid den tiden, det är inte limmat. Jag tror inte att man limmade golv då, men vet inte säkert.

Golvvärme under funkar men du bör ha bra koll på temperaturen som åker ut i rören. Har du ett stort behov av värmetillskott från denna yta bör du kanske montera radiatorer istället.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.