Golv
perse7: Golvgipsen kan du skruva m hårdgipsskruv, men ardex s48 är d bättre alternativet...
soff82: Nu har ja ju sett resultatet redan och tycker ni tog rätt beslut med vitt ;)
mrVoodoo: Ja, plastmatta låter ju som ett alternativ. Vad jag förstått (kikade lite på golv nyligen) så finns det en del laminatgolv som är gjorda för "extremt" slitage, typ offentliga miljöer, danshallar etc. Det kanske skulle funka, är ju lätt att lägga iaf, vet inte riktigt vad det kostade dock. Var i nån katalog jag fick med mig från Bauhaus.
urk: Har kört med Osmo hårdvaxolja på alla mina nyslipade gamla trägolv. Har infärgat med Osmo vita dekorvax innan. Dyrt men helt fantastiskt resultat! Osmo har samma generalleverantör som Timberexoljorna, som ju också finns vitpigmenterad. Skillnaden är att vaxoljan känns lite modernare än olja, golvet blir tåligare och du kan hälla rödvin på golvet utan att det gör något (varför man
Phoca: Hej, Hade ett liknande problem för ett antal år sedan, slitet parkettgolv i lägenhet från 40-talet. Jag gillade inte heller utseendet, men kvalitén var det inget fel på. Jag gjorde som det tipsades om ovan, slipade och oljade med vitpigmenterad olja. Minns det inte som särskilt svårt, men golvslipmaskiner är effektiva och det är lätt att ta mer än vad man tänkt sig. Så det är
mrVoodoo: Till ojämnheterna hade jag hyrt en vanlig betongslip med dammsugare, alternativt kan du sätta en slipkopp på vinkelslipen (blir i princip en betongslip, men utan dammupptagning) men var beredd på att det dammar en del... umm mycket. Ska du ha bort så pass mycket som ett par centimeter är det nog tyvärr bara att bila. Men så rysligt mycket bygger väl inte parketten, två centimeter
AndreasA81: Jag kan vara intresserad av att köpa fiskbensparketten. Hör av dig!´med lite storlekar m.m om du är intresserad av att sälja.
Jan-Å: Beror på kvaliteten på klickgolvet. Vi har ett dyrt (runt 250 kr/m2) där skarvarna sitter ihop överallt efter 4 år med tonåringar och golvvärme i källaren och ett billigt (49 kr7m2) där skarvarna går isär efter mindre än ett år trots mindre slitage och det saknar golvvärme (vilket jag ångrar iofs:)) Köp nåt bra om Du har glipor i underlaget.
Mikael_L: [citat] Inte snyggt att de sista plattorna är högre/lutar. Men ta vinkelslipen med stenskiva och slipa bort några mm på några plattor, exakt där det behövs. Fyll det bortslipade med fix direkt på plattan (förutom fix på golvet) och montera specialplattorna när du kommer till problemställena. Kan det vara nåt?
Pagno: Håller med "Lasse B" har själv gjort om golv på det sättet.. Fräste spår på 11mm limmade ner en körsbärsstav på 10mm. Ville prova något nytt,problemen kan uppstå efter många år att olika träslag slits olika fort,kan bli små kanter...men då finns jag nog inte längre....det får bli kidsens problem med omslipning. Skippa lack,olja är lättare att åtgärda senare eller luta o
mmotor: Hej Ska lägga in golvvärme genom att glesa isär golvbräder , är lite rädd att lägga in plast i golvet (pga. fukt) men behöver lite tjockare material som tar upp ojämnheter, finns det 3mm grålumpapp eller går det bra att lägga foam över golvvärmerör (ang. fukt och kondens)
Skier12345: Kan inte komma på några skäl varför det inte skulle gå att lägga golvet diagonalt. Golvet vet knappast om vilken vinkel det har till väggarna. Större spillmängd och krav på högre precision dock.
studio1004: Parketten är borta och underlaget är betong så nu är det finfint underlag och bygger inte mer än tidigare på höjden..
puu: Man bör skura golvet med såpa någon gång då och då (inget mer kalk) men det har ännu inte inträffat på två år. Har torkat bort lite sotfläckar kring spisen och det gick bra. Använder inte detta rum så mycket. (TV rum i källaren.)
hnurre: Hängde på en annan tråd med den här frågan - men ingen såg den kanske? Startar en ny... Har limmat och skruvat 22mm spårad golvspån i hall, totalt 12kvm. Nu ska jag peta i värmefördelningsplåtar och slang, sedan 13mm golvgips - sedan klinker. Underlaget är stabilt. Ytterväggen i källaren är 1m och stöttar det mesta av hallen. Fattar det som att jag ska hellimma golvgipset? Jag ska
Ubajirr: Hej Det blir nivellgolv, dvs ventlilerade. Med en fläkt som går dygnet runt, hela tiden. Vad har ni för problem?
Anders_W: Jag hade liknande problem med ett golv och fick då, från en bekant som är snickare, förslaget att sätta cirkelsågen i sponten på de ställen där det knarrar. Helt enkelt såga bort sponten där det ligger och "gnagar". Bara såga korta snitt, inte längs hela brädorna, såklart! Givetvis även komplettera med att skruva fast golvet i bjälkarna, som tidigare skribenter föreslagit.
mirakelasta: Jag skulle inte lägga laminat i en tvättstuga men om du "envisas" så har vi gjort ett vattentätt laminatgolv i hallen eftersom den är att betrakta som ett våtrum när man har 4 söner och två stora hundar. Vi limmade golvet och strök sedan silicon i vaje fog. Har hållit tre år och var bara en tillfällig lösning vid ett valpköp. Dock har vi gammalt trägolv under med gammal
CCKay: Har lagt in bilder på min hemsida, för den som är intresserad. http://ceciliasvensson.dinstudio.se/gallery_27.html Återigen, tack för all hjälp jag fått här. /Cecilia
Calle b: Hej! Vi har en trappa som ska få en ansiktslyftning. Det ligger idag plastmatta på stegen, och det lutar åt att vi lägger en ny plastmatta. Fråga är, när man river bort den gamla, behöver man ta bort limmet som blir kvar på stegen? Det blir rätt kladdigt... Eller kan man lägga ny plastmatta med nytt lim ovanpå det gamla limmet? Det gamla golvet är nog från byggåret '75... Mvh Calle
sad_ant: sandan, det låter intressant... du har alltså bara kört på 5-8cm eps, sen flytspacklat in vattenburen golvslinga med klinkers på? Använder du golvvärmen som komfortvärme enbart och kompletterar med annan uppvärmingskälla? Från början ville jag bara smacka på klinkers för att få det snyggare samt mer lättstädat och mer ombonat men sen svävar det ju iväg, det är ju ändå
Tokv41: Har fått en offert från en golvfirma i Stockholmsområdet som skall slipa och olja vårt ekparkettgolv för 160 kr ink. moms för hårdvax.. 150 kr för oljat.. Vi vill ha golvet lite brunare än vad ett ekgolv blir normalt om man slipar och lackar traditionellt därav olja eller hårdvax... Vilka fördelar finns med de olika alternativen? Vi har småbarn och får gärna ett så starkt skydd
vandame: Pagno. Det är 2.10 i takhöj nu. Ska flytspakla pga av ojämnheter, kanske 2-3cm där det är som mest.
Drivdorn: [citat] Ja! Det undrar jag också! Särskilt mosaiken då. Funderar på att göra ett färgsprakande golv med en blandning av den rödgula, den gröna och den blå mosaikkartan... Vore väldigt intressant att se era Intinta-bilder, om ni har några. (Produktlänken är nu http://cchoganas.se/default.asp?pid=7 )
1337: Hur bred rörelsefogen ska vara beror på hur brett rummet är. Formel hur det ska räknas ut skiljer sig från tillverkare till tillverkare. Formel för uträkning kan finnas med i läggningsanvisningarna. Fast många tillverkare nöjer sig med att rekommendera ett cirkamått (som 8-10mm t ex). I ett rum som är 3x3,6 tror jag mycket väl att det fungera med 5mm springa om det nu är ett måste.
Thomas59: Kallt vatten (viktigt, med varm vatten blir golvet grått) och golvsåpa. Rotborsta i fiberriktningen. Är du lat kan du hyra en golvskurmaskin. Den har en stor rund platta som roterar. Finns olika skurplattor att fästa på plattan. Dom som hyr ut vet vad du ska ha för plattor. Det är inte riktigt renlärigt med skurmaskin men otroligt mycket enklare och det blir definitivt renare. Golvet blir
orstigsnybro: Ingen golvvärme finnes :) Golvet i första rummet lagt. Idag blir det rum nummer 2s tur!
JonasP: [citat] Varför inte värme? Pris känns det som, jag har vattenburen värme och det känns som ett steg i "fel riktning" att gå på en golvvärme med elslingor. Att få ned vattnet i golvet känns dyrt, utan att ha en aning om hur dyrt eller krångligt det är att få till. Men jag kanske har fel?
hnurre: Hänger på tråden... Har limmat och skruvat 22mm spårad golvspån i hall, totalt 12kvm. Nu ska jag peta i värmefördelningsplåtar och slang, sedan 13mm golvgips - sedan klinker. Underlaget är stabilt. Ytterväggen i källaren är 1m och stöttar det mesta av hallen. Fattar det som att jag ska hellimma golvgipset? Jag ska också hjälpa till med skruv för att hålla gipset på plats? Sedan