I
injonil: Har det inte bara flyttat sig något under läggningen? Bankar man ordentligt så kan man flytta hela det lagda golvet!
3 svar · 4,0k läst
J
cheetah1: Leta efter ord som "Relief" eller "3D".
2 svar · 1,5k läst
1337
1337: Slipa bort färgen och på med plattorna. Under förutsättning att golvet är jämnt nog. Glöm inte att fix, fog och plattor ska klara minusgrader också.
1 svar · 4,9k läst
1337
1337: Ja, och det är väl ETT jobb som diskuteras här eller? Sen om det är skit eller inte spelar ingen roll då de fortfarande är motsvarigheter och lär utföra jobbet lika bra. Men vill man ändå ha en Fein så får man en för runt 1500kr.
9 svar · 5,6k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Jag tror inte någon använder släckt kalk numera, utan den mera lätthanterliga kalkpastan, men principen är densamma. Som jag skrev i inlägg #6 så ger denna behandling ett ljust golv (utan tillstymmelse till begie eller gräddfärgat men inte heller vitt). Det blir till en början vita kalkbeläggningar i springor och fördjupningar. Dessa försvinner dock efter ett par skurningar.
39 svar · 32,3k läst
·
B
BobbyEwing: Har precis lagt in Berg&Berg Ask på vår övervåning. Dock inte lackat, utan vitoljat. Passformen har varit mycket bra och inte en enda bräda har haft någon form av vinkelfel eller dylikt. Noten ska limmas, så det tar en liten stund extra, men det har ändå gått väldigt smidigt att lägga.
1 svar · 2,5k läst
V
Vikingman2009: Du kan ju alltid ringa och fråga parkettillverkaren om de kan skicka dig några provbitar så kan du testa själv. Om vinbären får sitta länge kanske det blir fläckar, men jag skulle tro att det inte är någon större fara om man kollar över sitt golv varje dag och torkar bort fläckar.
1 svar · 1,8k läst
A
Anders Abel: På http://www.finja.se/Page____1001.aspx?PageID=16&MID=2 finns en hög pdf:er att hämta.
4 svar · 2,3k läst
J
jonas_asien: Hej jag har ett gammalt parkettgolv i ek som jag inte riktigt vet om det är oljat eller lackat. Kan man se det på något enkelt sätt? De slitna partierna är ljusgrå på de flesta ställena men de mest slitna är mörkgrå med stora "halvcirklar" där smuts har trängt ned. Tanken var att punktbehandla de slitna delarna om det är oljat.
0 svar · 4,1k läst
T
tiggre: Det stinker ett tag efter att man flytit ett golv, inget att oroa sig över :)
2 svar · 5,9k läst
S
cheetah1: 50mm och 100mm plattor är väl vad som finns?
7 svar · 2,8k läst
P
Anonymiserad 5589: [citat] Tackar för tipset, men det är lite föe mycket kemikaler och lukt för min del;-) Jag hyrde en betonggolvslip på Cramo för ca 250 kr och köpte till en "sandpappersskiva" för ca 200kr. Ca 1 timma tog det så var allt borta. Bra kraft i de grejerna :-) man lär sig tekniken efter ett tag. Min stackars granne låg på knä i tre dagar med handsslipmaskin:-) Det dammade inte alls så
2 svar · 21,0k läst
C
christiancarlsson: Tack så mycket. Kollat runt lite på andra firmor också, iofs kunde de inte göra det i rappet. Så vi bestämde att installera ny varmvattenberedare för att sen låta samma VVS kille plocka bort den när vi väl hittat en vettig firma för att fixa golvet. Dessa andra firmor hamnade på allt från 10.000.17.000:- Då börjar man istället undra varför de är så billiga jämfört med den
5 svar · 4,4k läst
de.zoega
de.zoega: Vårt golv hade också spruckna stavar. Det är ett lite udda golv där stavarna mäter 2x10 cm. Detta bytte golvsliparfirman samt fyllde upp med sand under. Alltså lagning och slipning samt lackning (3ggr) med matt lack (ser ut som oljat) för 6000kr. Bra pris för den som inte är händig nog eller har råd.
7 svar · 25,2k läst
P
puu: flytspackla först så sitter det bättre, jag blev lite förvånad när tråden handla om motsatsen mot vad jag trodde efter jag läst rubriken. Har läst på flera ställen att det finns risk att klinkret sitter dåligt om man lägger det direkt på betongen.
6 svar · 36,9k läst
D
Danne031: All gammal färg måste bort, den slipas lämpligen bort med antingen en större maskin du hyr, eller t.ex. vinkelslip med passande skiva (dammar som fan). Har du itne ren betong kommer inte primer och annat fästa ordentligt.
1 svar · 9,6k läst
·
O
obibobi: För att få bort limrester, se mitt "recept" http://www.byggahus.se/forum/golv/121866-golvstripper-nagot-jag-maste-taenka-pa.html
2 svar · 7,4k läst
O
obibobi: För att få bort limrester, se mitt "recept" http://www.byggahus.se/forum/golv/121866-golvstripper-nagot-jag-maste-taenka-pa.html
5 svar · 7,5k läst
J
Jan-Å: Det är enklast att lägga golvet mot sockeln eftersom man då inte behöver åtgärda sockeln. Det är bäst att lägga golvet under sockeln :) Det är i princip omöjligt att lägga golvet dikt mot sockeln hela vägen (om man då bortser från att flera typer av golv dessutom ska ha en glipa att svälla i) alltså får man välja mellan att ha en glipa som syns eller en kvartsstav eller annan
1 svar · 1,9k läst
Michael86
Michael86: Jag håller ju nu på att dela ett stort hobbyrum i källaren till ett förråd och ett arbetsrum. Golvet i arbetsrummet tänkte jag så här med: [bild] Med elvärmeslinga i. Någon som tror på min idé? :rolleyes:
3 svar · 1,8k läst
G
gaia: [citat] golv av mosaik som fortsätter en bit på vägg ca 10cm som kantlist... har jag tänkt :). Men då passar kanske inte i dina planer med rutor i svart-vit? gaia
12 svar · 2,2k läst
·
T
tank77: Det behöver ju inte du bry dig om då det var en firma som skulle göra det så har dom med sig handspackel såsom TM Kombi eller Lips motsvarighet.
1 svar · 1,3k läst
G
Gabbe1: Behandla fogen med klinkerolja så blir den något mörkare.
1 svar · 1,7k läst
J
JanneSjo: Jag har lagt ekparkettgolv och när jag knackade ihop det så flög några flisor i en kant. Flisan är ca 1x2 cm och formal som en kil med 2mm tjocklek i tjockaste delen. Det finns alltså kvar ek som ekflisan ska limmas mot jag tänkte limma tillbaka den och funderar på vad jag ska lägga ovanpå biten som mellanlägg innan någon tyngd som press. tanken är att mellanlägget inte ska fastna i
0 svar · 847 läst
S
Send2elpadrino: Hej! Vi tänkte lägga in ett Hovi kvartsvinyl golv och undrar om det är något speciellt man bör tänka på när man lägger in det? - Underlag? - Kapning av skivorna? - Lim? - Behandling? - Underhåll? - Etc. Mvh Stefan
0 svar · 4,0k läst
S
Supermandus: DeEss: Det där var banne mig inte dumt, hålet i väggen alltså. Det är ju faktiskt så att det gör ju heller inget om sågen dunkar i väggen några ggr. Smart Det där med stämjärnet brukar jag faktiskt också köra med, men jag vill gärna ha kommit in en bit så att inte fodret riskerar att spricka nånstans.
7 svar · 9,0k läst
M
Mejram: Hej!Tipsa gärna. Renoverar och byger ut ett hus från -28. Nu har turen kommit till tv-rummet. Dags att lägga golv! Och det är lite bråttom om vi ska hinna medan det fortfarande är semester. Har marmoleumrutor i det angränsande köket (mörkgrått/ljusgrått) och mörkgrå klinker i hallen. Vad ska man ha i tv-rummet??? Drömmen är golvplankor men furuplankor är alltför mjuka. (Dessutom
0 svar · 1,4k läst
C
coss: Jag kommer lägga ett massivt bambugolv med spont. Min tanke är att såga ett spår i varje bräda efter sponten, lägga golvet och sedan Nåta i spåret. 180m dubbel maskering och nåtning. jag kommer inte ha sysselsättningsbrist. jag tror att i mitt fall så räcker 4mm djup och bredd. bredden på golvet är 95mm. eller är någon av annan åsikt? /Sture
17 svar · 28,4k läst
N
nohope: Jag köpte obehandlad ekparkett till sovrummet som jag infärgade med osmo´s grejor. På det skulle enligt säljaren (vilket man säkert kan ta med en nypa salt) två strykningar med hårdvaxolja av samma leverantör bli starkare och tåligare än lack.
6 svar · 28,7k läst
·
E
ekivok: Nu kanske jag är i fel forumdel, men jag tyckte detta var lite svårt! Flytta/stäng om jag är fel ute! En oljad (ek)parkett skurad med fettlösande medel vid ett tillfälle. Måste den oljas om illa kvickt eller är det lugnt ifall den är "rättskurad" dagen efter? Jag råkade fläcka ned golvet något förskräckligt och blev lite stressad.. Och valde fel medel!
0 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.