Håller på och inreder att hobbyrum i mitt uthus, golvet kommer bli uppreglat på plintar och på reglarna ska det ligga råspont som golv.

Det jag är ute efter är något som skyddar brädgolvet mot smuts, olja, slitage och liknande, kravet är att det ska går att lägga själv relativt enkelt.

Förslag om vad jag kan ha som golv mottages tacksamt.

B
bara måla??

Ja, kanske det, kan man räkna med att det håller någorlunda okej om man går inne med lita sandiga skor och liknande slitage? Ska man använda nån särskild sorts färg, tex epoxi eller uretan?

En färg som tål slitage i nästan utomhusmiljö i så fall, låter som nåt som också används till garage och liknande men det är ju oftast betong. Låter knepigt, laminatgolv kanske. Jag vet att det fanns parkettgolv som man la i snickeriverkstaden på dagverksamheten på ett sjukhus jag jobbade på under 80-talet kanske finns nåt sånt även nu. En rejäl färg/golv-butik låter som en bra början om ingen kommentar här löser problemet.

En homogen plastmatta. Slitstark till förbannelse och lättskött. Enkel att lägga såvida du slipper svetsa.

Ja, plastmatta låter ju som ett alternativ. Vad jag förstått (kikade lite på golv nyligen) så finns det en del laminatgolv som är gjorda för "extremt" slitage, typ offentliga miljöer, danshallar etc. Det kanske skulle funka, är ju lätt att lägga iaf, vet inte riktigt vad det kostade dock. Var i nån katalog jag fick med mig från Bauhaus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.