2 578 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Lägga laminat på diagonalen?
Vi har bestämt oss för "klinkerlaminat" i köket (Alloc Tile Svart Skiffer).

Grejen är att jag gärna vill lägga detta på diagonalen för att få lite mer liv i köket med lite brytande linjer mot alla andra raka linjer. Det blir förstår mer spill och precision i läggningen (uträknande av mönstret så det blir lika mot köksskåpar) men det är inget problem.
Det jag är lite fundersam över är huruvida det är klokt att lägga det den här vägen, om det finns någon som säger att man inte bör göra det?
Lägger man "rakt" så sväller hela kanten jämnt, lägger man diagonalt så sväller det "sågtandat" längst kanten. Det borde fortfarande inte vara något problem vad jag kan se.
Erfarenheter? Åsikter?

Grejen är att jag gärna vill lägga detta på diagonalen för att få lite mer liv i köket med lite brytande linjer mot alla andra raka linjer. Det blir förstår mer spill och precision i läggningen (uträknande av mönstret så det blir lika mot köksskåpar) men det är inget problem.
Det jag är lite fundersam över är huruvida det är klokt att lägga det den här vägen, om det finns någon som säger att man inte bör göra det?
Lägger man "rakt" så sväller hela kanten jämnt, lägger man diagonalt så sväller det "sågtandat" längst kanten. Det borde fortfarande inte vara något problem vad jag kan se.
Erfarenheter? Åsikter?
En fundering kan vara att det blir lite svårare att slå ihop bitarna kanske. Svårt att komma åt längst ute i hörnen när du kommit förbi "midjan" t.ex.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Jag har lagt sådant golv på diagonalen för några år sedan. Jag upplever inga problem att lägga det så, annat än att det blir tokmycket spill.
Kan inte komma på några skäl varför det inte skulle gå att lägga golvet diagonalt. Golvet vet knappast om vilken vinkel det har till väggarna. Större spillmängd och krav på högre precision dock.
Klicka här för att svara