Har ett parkettgolv i hallen som är ca 30 år. Nu vill vi ha klinker i hallen och köket istället. Kan man lägga klinker på parkettgolvet?

T
Nej!

Du vet, trä rör på sig och det gillar inte klinker : )

Värt ett försök, får plocka bort det och bygga upp nivåskillnaden med en gips istället....

Har du något undergolv under parketten då? Den kan ligga direkt på golvreglarna och då kan du ju inte ersätta det med bara gips.

T
it-snubben skrev:
Har du något undergolv under parketten då? Den kan ligga direkt på golvreglarna och då kan du ju inte ersätta det med bara gips.
I så fall får TS lägga golvgips på parketten!

Jag drog dit skiffer (30*30 cm) direkt på parketen i hallen och det har inte spruckit något på två år.
Alla sa att man inte kunde göra så men jag hade inget val, drog bort en plastmatta i hallen som satt en halvmeter in på parketten. Ville inte slipa om hela vardagsrummet bara för detta och ville inte ha mer förhöjning än den centimetern som det ändå blev.

Det finns fiberarmerad fog och fix för underlag som kan röra sig. Jag använde det vet inte om det hjälpte.

Du kan även hälla ut fiberarmerad flytspackel, ju tjockare desto bättre.

Parketten är borta och underlaget är betong så nu är det finfint underlag och bygger inte mer än tidigare på höjden..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.