Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Klinkergolv o flytspackel

1. CCKay
    Medlem · Örebro · 26 inlägg

CCKay

Medlem
    Den gamla kaminen har fått stryka på foten och innan den nya ska in, ska jag lägga nytt klinkergolv under.

När jag bröt bort det gamla klinkergolvet fann jag 3 remsor, eller vad jag ska kalla dem, med plåtskivor. Dessa ligger lite omlott och är fastspikade.

Ytan är 1,2 kvm.
    Runtom denna fyrkant är det furugolv.

Innan jag kom ner till botten hade jag tänkt mig att lägga på golvgips och sen fix, klinker, fog. Klart! Har läst massor trådar här och ser att det talas ofta om flytspackel, men det skrämmer mig lite :surprised:.

När jag nu beskådar mitt hål i golvet förstår jag varför de använt flytspackel tidigare. Det är en nivåskillnad i golvet. Ett par decimeter ut från väggen är det som en liten puckel (något ligger under plåten) vilket gör att det blir en sluttning liksom. Summan kardemumman så är det en nivåskillnad på ca 3-4 mm mellan start och slut på hålet, om ni förstår hur jag menar.

Jag inser att jag nog måste ge mig på flytspackel trots allt.

Jag har fattat det hela som att jag ska
    1. Ta bort alla ojämnheter och slipa rent från gammalt spackel.
    2. Ta bort allt gammalt damm.
    3. Täta ut gentemot furugolvet med tex Latexfog så inte flytspacklet rinner ut i golvet. (Eller ska det vara silikon?)
    4. Prima ytan. (Nån speciell sorts primer?)
    5. På med flytspackel. (Åtgång?)
    6. Försöka få ytan att bli slät med en skrapa.

Här emellan finns det säkert något jag inte känner till eller något jag fattat fel. Har du något tips, någon länk eller ett gott råd att dela med dig av så är jag mer än tacksam!

/Cecilia

2. T
    Allvetare · Skåne · 5 820 inlägg

tank77

Allvetare
    En bild på det hela hade hjälpt mycket!

3. CCKay

CCKay

Medlem

Bilder på hålet i golet

Tack tank77, helt rätt! Nu när dagsljuset är åter har jag lyckats prestera några bilder. Hoppas det jag försökt förklara i ord syns på dessa bilder.
    /Cecilia

4. J
    Medlem · Uppsala · 3 205 inlägg

Jan-Å

Medlem
    Det ser väl ut som en behändig liten ruta att prova flytspackel på för första gången :)
    Särskild primer ska det vara, köps på samma ställe som flytspacklet. Det går att täta med "vad som helst" jag har använt våtrumssilikon oftast för det är det jag haft mest av men även latexfog nån gång och i garaget nu sist tröck jag i gullfiber i hålen.
    Möjligen ska Du skydda furugolvets kant, speciellt där Du har ändträ, som kommer att ligga mot flytspacklet eftersom flytspackel är vått. Men det ska säljaren av flytspackel kunna svara på. Där köper Du skrapan också som är special (naturligtvis ;)) en tandad modell.
    Våga blanda löst bruk, som nybörjare är det lätt att blanda för fast bruk, det ska gå att hälla ur hinken som sås. Sen är det bara att jämna ut det med skrapan å luta sej tillbaka me en pilsner medans det torkar :)

5. CCKay

CCKay

Medlem
    Gott för mina nerver att höra att det var en behändig yta :)

Jag tackar för tipset om ändträ, kommer lacka runtom innan latexfogen.

Skrapan, den där tandade varianten, är det möjligt att använda en fixkam (8 mm)? Eller är det en helt annan typ av skrapa?

Nu återstår kruxet att klara ut att beräkna hur mycket flytspackelsås, ler, jag ska hälla ut för att det ska bli rätt höjd kvar till klinkerplattorna. Puh!

/Cecilia

6. J

Jan-Å

Medlem
    Liten yta så fixkammen går säkert att använda men det är inte samma modell, köp en riktig dom kostar inte många kronor för Du kommer garanterat att flytspackla igen om Du har börjat :)
    Du har redan mätt m2-arean så allt Du behöver göra är att mäta djupet på hålet med dom 2 måtten räknar sen säljaren av klinkers/flytspackel ut hur mycket Du behöver.

7. CCKay

CCKay

Medlem
    Jan-Å - du är en ängel!
    Ifall du inte redan visste om det.
    /Cecilia

8. M
    Medlem · Södermanland · 234 inlägg

Mattias_Bjb

Medlem
    Har själv varit lika feg som du tidigare beträffande flytspackling, men har nu hunnit med ett badrum, hallen och köket. Det ÄR lätt!
    Mitt tips förutom de tidigare nämnda är:
    - Blanda till mer flytspackel än vad du räknat fram kommer behövas. Bättre att hälla ut överskottet i trädgården än att märka att det inte räcker till, talar av egen erfarenhet :)

Lycka till!

9. CCKay

CCKay

Medlem
    Tusen tack för orden Det ÄR lätt!

Bra tips med att blanda till mer. Hade tänkt blada till precis det som ska gå åt för att (så naiv jag är) på så sätt veta när jag ska sluta häll och få rätt nivå. Får helt enkelt göra höjdmarkeringar så jag vet när det är nog med spackel. Har ju hört att det är bättre att göra två gånger än att försöka slipa ner :)

Nu är i alla fall allt införskaffad och våg inlånad av grannen, så imorgon kör jag igång.

Har fått tips om att lägga i armeringsjärn så det blir kanske en sväng till bygghandeln igen, men sen så!

10. J

Jan-Å

Medlem
    Ha, ha om jag inte hade tystnadsplikt kunde jag ge dej ett telnummer till nån som tycker annorlunda :cool:
    Du behöver ingen armering i flytspackel normalt och definitivt inte i det där lilla hålet så hoppa det.
    Jo det är ett bra råd att blanda mer än man behöver men "normalt" så flyter man större ytor än vad en blandning räcker till och då blandar man på tills det är klart bara. När Du ska flyta ett golv med golvvärme tex är det väldigt mycket enklare om Ni är två, en som blandar och en som häller ut, tre är guld en som blandar en som springer med hinkar och en som häller ut.
    Man blir händig dels om man föds med hyfsade förutsättning OCH om man vågar prova saker man inte kan/gjort förut. Sen kan man välja om det är mod eller dumhet som gör att man håller på som man gör :p

11. CCKay

CCKay

Medlem
    Det är tur jag har fötts med hyfsade förutsättningar samt att jag är för dum för att låta bli att prova mig fram. Tycker det är kul att hålla på. När jag gjorde klart mitt senaste stora projekt (köket) så lovade jag mig själv att leja bort allt jobb i framtiden... men, det är som bortblåst nu.

Imorgon ska jag ge mig på att skära till plattor (som jag heller aldrig gjort förut) och provlägga.

Angående att vara fler när man blandar, verkar ju både fiffigt och klokt. Hittade inga sånna på byggvaruhuset, måste ha missat den hyllan :)
    Jag gör som en klok gammal släkting som bodde ensam på en ö, om man är ensam så får man hitta på en metod att klara det ändå!
    Och så har jag ju er, mina nyfunna vänner och räddare i nöden, här på nätet.

12. CCKay

CCKay

Medlem
    Nu står jag i begrepp att börja flyta. Fick hjälp i affären att räkna ut åtgången, 2 kg drygt. Tänkte ändå jag skulle dubbelkolla och läser vad som står på påsen. Blir konfunderad. Visserligen är jag humanist så matte är inte min starkaste sida men jag kommer fram till 20 kg drygt.

På påsen står det om åtgång såhär:
    1,6 kg / m2 x mm.

Jag läser det som att det går åt 1,6 kg per kvadratmeter gånger antal mm i höjd.

1,6 kg x 1,2 m2 = 1,92 kg
    1,92 x 12 mm höjd att flyta = 23 kg

Vilket ska det vara?

/Cecilia

13. T
    Allvetare · Skåne · 5 820 inlägg

tank77

Allvetare
    23 kg!

14. CCKay

CCKay

Medlem
    Tack! Tur man är skeptiskt lagd och inte litar på vad första bästa karl säger!

15. CCKay

CCKay

Medlem
    Så! Nu kan jag då lägga till flytspackel av golv till livets erfarenheter. Hade jag vetat att det var så lätt som det var, så hade jag inte behövt oroa mig så mycket. Å andra sidan ett ordentligt förarbete och kloka råd härifrån var ju det som gjorde det hela lätt!

Jag kom inte upp i rätt nivå dock och det är ju inte så konstigt eftersom jag fick med mig för lite spackel från bygghandeln (ska lära mig nån gång att aldrig lyssna på vad de säger, utan ta reda på ALLT innan).

Skiktet som ligger nu är mellan 0,8 ~ 1,2 cm. Nu ser jag verkligen hur mycket stugan lutar :( Vad tror ni mina kära kloka gurus där ute, ska jag gå på med nästa omgång om 24 timmar eller?

By the way, använde en No-name budgetvariant av slagborrmaskin 800 W(inställd på borr) och det funkade utmärkt att vispa med. Körde ganska låga varv. Nema problema.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.