Hej!

Vi har ett furugolv (tror jag det är) på ovanvåningen som jag gärna vill slipa, men springorna mellan bräderna är väldigt olika. Några är breda och några är smala. Kan man göra nåt så man får ett fint slipat golv med lika springor?

Du kan fräsa upp nya spår i golvet...

I bräderna? Så dom halveras? Eller hur menar du? För det hjälper väl inte på att springerna är olika?

B
satsa på nytt golv eller fräsa.
är väl ett gammalt golv?

byggare henke skrev:
satsa på nytt golv eller fräsa.
är väl ett gammalt golv?
Vet inte när golvet är ifrån (vi har bara bott iuset sen maj). Huset är byggt 1923. Inte så lätt att satsa på nytt golv för golvet går under väggen och fortsätter in i ett annat rum.

Om man vill ha lika stora springer överallt så får man mäta den största springan och sedan fräsa upp de andra befingliga springorna så de blir lika stora.

Sedan kan man nota springorna (fylla med fog) så det blir som ett skeppsgolv.

Eller så låter man det helt enkelt vara och tycker det är charmigt med gamla hus :-)

Fyll de uppfrästa spåren med en träribba så blir golvet "helt" Limma doch bara en sidan av träribban så kan golvet röra sig. Träribban ska inte trängas in utan gå att droppa ner, allt för att slippa spänningar i golvet. När detta är klart kan du slipa av golvet och lacka

Håller med "Lasse B" har själv gjort om golv på det sättet.. Fräste spår på 11mm limmade ner en körsbärsstav på 10mm. Ville prova något nytt,problemen kan uppstå efter många år att olika träslag slits olika fort,kan bli små kanter...men då finns jag nog inte längre....det får bli kidsens problem med omslipning. Skippa lack,olja är lättare att åtgärda senare eller luta o såpbehandla... blir varmare golv än en kall lackyta.. Det var väl en sanning med midifikation golvet håller samma temp. men uppfattas av fötterna som varmare om det inte är lackat. Lycka till
"byggare"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.