Golv
John J: Sikaflex Läs denna strängen http://www.byggahus.se/forum/golv/30633-nata-golv.html
Millbysand: Ska lägga in 22mm spårade golvspånskivor i en frigga som ev kommer att vara ouppvärmd delar av vintern. Vilken typ av lim ska jag använda i skarvar och mot bjälklaget. Vinter, inne, ute...? Vilse i limdjungeln.
Epoxigubben: kolla på euplast.se dom har. ett pure line med ljuddämpande korkmatta under ligger runt 2000:- m men då har du ett golv som tål solljus
Havsutsikt: Bara en ren utseende fråga, bred fog= rustikare utseende, smal=lite stramare. Det man ska tänka på är att det är fogen som blir smutsig, inte plattan som är lätt att tvätta. Mycket mörkare fog än platta ger ett rutigt intryck.
TorpSara: Eftersom det inte är ett kök skulle jag nog ge vaxet en chans. Det blir mysigt att gå på!
Campar: För info så kan jag meddela hur jag löst det, och sen får vi se hur det blir! =) Jag rev bort plastmattan en bit från skarven, och ruggade upp lite på parketten, sedan spacklade jag ca 20cm in på mattsidan och 45cm ut på parketten. (Jag primade allt innan). Jag spacklade med Maxit 4040 som är ett golvspackel som går att blanda flytande eller för handpåläggning. (Jag gjorde för
Jan-Å: Kan ju va jag som inte begriper också :p Då förstår jag och om jag då utgår från mitt eget gamla projekt så låter det som en bra lösning så kör på Du. "byggare henke" har redan tipsat om ventilationen så det gör inte jag ;) Nu mer rustar jag ett 60-talshus i blåbetong och siprex, saknar ibland det gamla träshuset :) Lycka till med projekten!
ohlgren: [citat] I http://www.byggahus.se/forum/badrum/63291-laes-innan-du-fragar-lite-allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html , kap Golvvärme, står det istället spårad spånskiva INTE har samma bärighet: "Ett vanligt alternativ på träbjälklag är att man lägger slingorna i plåtar mellan glespanel och sedan lägger en golvspånskiva. Ovanpå detta kan man fortsätta som tidigare nämnts.
1337: Strunta i foamen. Avsluta golvet ca 5mm från tröskeln och sätt en kvartstav eller u-skena.
ahno: Förstår reaktionen när man talar om terracotta, men det finns terracotta o så finns det terracotta. Det här är rätt ok, inte a la pizzeria. Det får ligga kvar för jag har inte lust att justera trappan mm. Vitt blir därför en alltför stor kontrast. Har i och för sig sett plattor som hade lite toner av beige i det vita som skulle kunna funka. Påminnde lite i färgen om furugolv som
JohanKson: Kanske är värt att testa, det är ju bara frågan om att grada av lite kanter. Kan kanske fungera?
mlkjhr: Mitt under dörrbladet om du inte ska ha tröskel eller bara ha en smal skarvlist, har du tröskel så är det ju givet på förhand.
Lars_M: Har lagt golvet nu och lådan funkar med det nya golvet :) De gamla socklarna fick sitta kvar, sätter nya utanpå.
Beppo: Hallå på er. Garaget skrider framåt och nu har jag kommit till taket. Men för att göra taket så inser jag att det blir mycket enklare om det ginns golv på loftet så man slipper konka gipsskivor kutandes på reglar när taket under är färdigt och målat. Ett felsteg mellan glesen så är det ju kalkat. skall användas till förvaring av vinterdäck, utemöbler och en och annan reservdel.
1337: Klart du kan flytspackla. Fast jag hade kört med vanligt spackel och stockat ut ojämnheten. Alternativt bila bort förhöjningen.
StyrmanBerg: Hej, Sitter och funderar lite på att lägga in nytt golv i köket. Har väl nästan bestämt mig för att nåta ett golv, antingen i massiv ek. Tänker inte lägga flytande golv utan kommer att skruva ner det i spånskivan. antagligen både från topp och skråskruvat. Är det ett utförande som funkar? Hur breda tiljor tror ni jag kan använda utan att bygga in problem med golvet?
seclest: Rev ut källargolvet med ventilerade lister som hade 30 år på nacken. Totalt igensatta av damm! Och det golvet var inte ens mekaniskt ventilerat... Kan bara tänka mig hur det bli om man dessutom skall suga in luft. Nä, jag är helt inne på att ha ett eller flera insug, med ordentliga filter.
Andreas12345: Jag har ett problem som jag inte kommer fram till hur jag ska lösa. Jag har flyttat köket och där det gamla köket stod är golvplankorna väldigt grånade. Jag har försökt slipa, men grånaden verkar gå djupt. Till det kommer jag var tvungen att byta ut några plankor mot nya som därmed ser väldigt ljusa ut jämfört med resten av golvet. Ett enkelt sätt är att lösa det här är ju
Jan-Å: Om uponor rekommenderar 150 mm borde det ju räcka. Fördelen med grövre slang är om jag minns rätt mer vatten vilket ger mer värme fortare.
AXS: Det finns färg som fäster på allt, så det ska nog inte vara något problem om man pratar på färgaffären. Ska nog räcka att rengöra noggrant och bra grundfärg, men vet inte vilken typ. Problemet kan väl sen bli att det blir för tätt, farligt om det kommer fukt under. Eller att det spricker i fogarna, men det kanske är superstabilt.
Kvalitetnisse-74: Hej någon! Jag har rivit upp mitt hallgolv och reglat 300cc vid entren och sedan lagt Uponor 17 system med spårade golvskivor. Då är frågan om jag kan lägga en 6mm gips på spånskivan innan klinkers, det är 2,5 kvadrat. Frågan har diskuterats här på forumet, men har någon gjort det här för några år sedan och har det funkat?
Jan-Å: Ja speciellt om Ni vill vara rädd om golvet under, då är det hammare och huggmejsel. Maskiner har man inte alls samma koll på, det är lätt att skada kalkstensgolvet i så fall.
verktygsgurun: Tarkett Salsa gillar jag inte alls....det har skrivits om det tidigare här på forumet.
myrstack: Efter att ha provat att kapa sjösten både med kakelknäck och vinkelslip och diamantklinga skulle jag inte rekomendera det för kalsten, speciellt inte om du har fosil som kan generera olika hårdhet i stenen. Där det var olika färger i den sjöstenen jag kapade var det lätt att brottet drog en aning snett. Sågbord med vattenkylning skulle vara min rekomendation men framförallt att höra
Spiff: Hej Har ett rum som ska få nytt alloc golv. Idag sviktar dock golvet någon millimeter på ett ställe vilket jag vill få bort innan jag lägger nya golvet. Ska jag lägga golvgips eller golvspån? Vad är det som avgör vilket material som gäller för undergolv. Det kommer inte att vara någon golvvärme i golvet. Det nya undergolvet behöver alltså inte vara bärande utan har enbart
makro: Vi hade mattlackad Tarkett Viva line i vårat gamla hus och skulle aldrig lägga det igen. Repor och märken syns mindre på mattlackat och det är snyggare. MEN golvet såg smutsigt ut en timme efter att man torkat det och det var ganska svårt att få det helt rent. Fläckarna fastnade så man fick ta i ordentligt och torka två gånger. Vi håller på och bygger nytt nu och ska ha oljat golv