Golv
Bonan: Det rekommenderas att man har åldersbeständig plast över betonggolvet. Är det isolerat betonggolv eller ska ni regla upp och isolera och lägga golvspånskivor?
SandraPeter: Tack för era svar. Det kommer att bli som ni tycker :)
pettersvarte: Vi gjorde så för en månad sedan...hade också fiskbensparkett i vardagsrum och när vi öppnade upp i köket i angränsning till detta så fixade vi också fiskbensparkett vilket blev riktigt snyggt....
jonas.n: [citat] Hornbach (Arlöv /Burlöv ) har ganska många olika varianter utav halkskydd / Jonas
yps: Jag hade tur, det tog 3-4 dagar innan fixet hade torkat helt, så nu ser det bra ut. Jämfört med en olagd platta så blev det knappt märkbart mörkare. /Magnus
v-g: Lägg golvet som om "hörnet" byggts ovanpå golvet. Med andra ord lägg golvet som vanligt men kapa ur så att väggarna får plats. Glöm inte rörelsemånen runt om kanten på golvet.
Sbcd12: Håller med tidigare, dyrare golv är enklare att lägga och tystare att gå på. Dock är Ikeas golv relativt bra - min föräldrar har det billiga i köket och trots otaligt med barnbarn som tappar både det ena och andra, samt en frenetiskt städande mor, är golvet i bra skick - har man pengarna är dyrare golv att rekommendera men annars är Ikeas ett fullgott alternativ
grungarn: Det är en bagartuga som saknar innergolv. Förutom kanske 5 balkar så är det bara jord nu. Det finns lufthål runt om torpargrunden. Hur ska jag göra för att lägga in nytt golv? För jag antar att det inte räcker med nya balkar och sen golv? Det är tänkt som sommar boende. Bör jag lägga plast under balkarna eller?
Johan Gunverth: Attans! Min vanliga otur, alltså. När jag blir fäst vi någon produkt utgår den naturligtvis. :( Det här är ju som att lägga ner Falu Rödfärg. Serie Höganäs och Sydney är i samma klass. Evighetsprodukter kunde man ju tycka. Tur då att jag skaffade allt rustikrosa Höganäs som skall användas på samma gång. En del jobb kvar att göra. Bäst att vara försiktigt med plattorna. :D
blackadder: Jag skulle nog börjat med en på 640, så jag hade fått en skarv på varannan.
Totte_S: Fundera hur det blir vid dörröppningen om du reglar upp på de ohyvlade bräderna. Om du reglar med 45*70 och isolerar med 70 isolering, lägger en 22mm spånskiva och ett 7mm laminatgolv så har du höjt golvet med 10 cm. Kan du klara dig med att det blir en extra tröskel och 10 cm lägre i dörröppningen, annars får du höja dörren. Annars funkar det alldeles utmärkt. Det är just oron
Totte_S: Om det är mindre ytor som sitter löst så kan du bara limma ner dem.
mandg: Hej! Jag har ett billigt laminat golv ifrån rusta liggandes i min stuga och den är oupvärmd på vintern, golkvet har legat där i ca 3 år och har inte märkt några problem med det....
h.pettsson: jag kanske är ute och cyklar nu, men är inte lite av poängen med bets att det tränger in ordentligt i träet? i så fall är det ju bara att slipa. eller täckmåla...
nino: limrester är det ingen fara med, men är det en limbädd så ska det bort klickar , fläckar av lim är ok alltså så klart är det bästa om det är helt rent
martinbengt: om du hade gått över hela golvet med en 25 sm rätskiva så hade golvet varit perfekt, men som jag skrev innan här , kolla med en 2 meters rätskiva, är inte svackorna eller kullarna +/- 2-3 mm högre eller djupa , så är det godkänt att lägga, kolla på installationsanvisningen, det blir bra. har lagt tusentals kvadratmeter utan problem....
cnn03006: Känner ni till någon duktig golvslipare i Västmanland som ni kan rekommendera? Behöver slipa drygt 50 kvm furu/gran golv.
nattugglan11: Kokt linolja är den mest riskabla att använda. Alla vegatabiliska oljor är riskabla. Det farliga monentet är att olja golvet och oljan rinner ner mellan springorna och hamnar på ev. spån eller dylikt i bjälklaget. Som sades är inte oljan i sig själv farlig utan när den kommer i kontakt med trasor, spån osv. De flesta golvoljor o vaxer bör ju vara av "säker" typ, har svårt att tro
nattugglan11: [citat] Nä du har rätt, det finns en stålvinkel. Jag gjorde så att jag satt på benen på underskåpen, stållde in skåpet på rätt plats, stoppa in alla skåpen, justera dem allesammen med passbitar osv. Justerade benen upp o ned för exakt passning. Sedan skruvade jag in skåpen i väggen. Så mina skåp hänger inte, utan mer är stabiliserade/förankrade in i väggen - men kanske samma
pbengtsson: Jag använde ett gammalt grillspett, var kanon då det lyfte upp smutsen underifrån. Men en spetsig 2mm stålplatta gör nog samma jobb.
martinbengt: hej, du kan kan lägga en T-list av ek mellan golvet och trappan, lämna 3-4 cm glipa snedställ den och limma dit den, såna lister finns i välsorterade buggvaruhus..
tomtend: Hallå. Nu har jag stött på ett stort problem. Håller på att göra ett pannrum och har lite problem att få plats med golvbrunn pga låg takhöjd. Så jag ringde till Folksam för att höra vad som gällde. Golvbrunn med lut och tät matta på golvet. Inte bra!!! Till saken hör att jag har en panna på 40kw och det är krav på pannrum först vid 60kw vad jag har förstått. Sen tycker jag
Babbo: Hej Någon som kan tipsa om en klinkerplatta, för inomhusbruk, som är betongfärgad (varmgrå) och inte flammig. Den ska vara ca 40x40, helst oglaserad, gärna lite rundad kant. Har letat överallt och skulle bli väldigt glad för hjälp :-) Jag har hittat en men priset, 1495:- kvm, är på tok för högt.
nattugglan11: [citat] Jo, det är 2-3mm som max hos mig med. Jag tror inte sådan plast kommer hjälpa faktiskt, även om den är tjockare. Ända rätta är att bygga upp groparna på nått sätt. enkelt gjort egentligen, sök upp groparna, sen klippa till plast / papp ungefärglit så ska det göra susen :-D
limpan86: Ville också ha vitoljat men var rätt för slitaget. Använde istället en ljus bets som jag sedan använde matt lack på och resultatet blev precis som oljat men betydligt tåligare mot fukt och stänk. Good luck
Jan-Å: Jag skulle limma med trälim och sen fylla skarven med spackel, sånt där "plastträ" i ek, och inte låtsas om det. Ingen annan än Du kommer garanterat att se det när det är klart. Jag har gjort en riktigt ful kakling i duschen (första gången jag kaklade en hel vägg i ett utrymme med fall på golvet, lärpengar :D) men när jag påpekat det för ett par kompisar och en släkting som är
JanneL: Förmodligen tjärpapp. Ingen asbest i alla fall, men ett elände att få ut om du skall bort med den.