B
Beckett: Ättika fungerar annars mot ovälkommen lukt, funkar bra mot kattpiss. Man späder ut lite i vatten, finns inga direkt mått. Sen kan man ju ha en skål med ättika över natten för att dräpa lukten i luften, men om det är i ett stort område så funkar det nog inte. Men direkt på tar det som sitter i materialet ganska bra.
8 svar · 21,7k läst
snuttjulle
snuttjulle: Vill man inte ha springor i ett gammalt trägolv så är det nåt som gäller. Du får aldrig något annat att ta upp de stora ändringarna annars.
2 svar · 13,8k läst
Raceman
Raceman: Siljan är bra. Vill du ha riktigt breda golvtiljor kan jag rekomendera Föllinge. Jag köpte härifrån: http://www.yostrading.se/follingesals.htm
3 svar · 13,9k läst
M
martinradbo: Almedal hyr inte ut längre. Det var enligt honom ingen som ville hyra när ROT-avdraget infördes... Men för mina 6 kvadrat kan jag inte ta hem en golvslipare. Känns allmänt ganska krångligt att hitta någon. Jag funderar på att ta min Festoll Rotex och lägga mig på knä ett par timmar. Kan ju inte vara så förbannat svårt, och går förmodligen snabbare än att hålla på så här och
5 svar · 10,2k läst
P
pirko: Detta är en tillbyggd hall på torpargrund.
2 svar · 1,3k läst
M
mlofqvist: Hej alla glada. Jag har en fråga som jag hoppas nån kan ge ett svar på. Frågan är om jag ska lägga en ångspärr eller inte i mitt golv. Vet inte om den här frågan ens hamnar i rätt underforum. Frågan handlar om golv men problemet är väl egentligen golvvärmen. Nån kan väl flytta tråden om den känns fel :blushing: Nu till min fråga. Just nu är golvet uppbyggt såhär;
0 svar · 1,7k läst
B
Bäste_dräng: Den fjärde slingan ligger på is, haha! Jag har lite andra saker som har högre prioritet på huset just nu så felsökningen har fått vänta lite. dock blir mitt nästa drag att täppa till returen och köra på glykolvatten. Sedan på med värmekameran. Bra tipps! Återkommer.
5 svar · 1,3k läst
V
v70: Har ett nybyggt tvåplans trähus. där golvreglarna har torkat ihop så pass mycket att mellanbjälklaget har blivit ojämt, Husleverantören har gått med på att ersätta detta , Men hur gör man på bästa sätt för att få detta OK igen. På reglarna ligger 22mm spårad spånskiva med vattenburen golvvärme, samt aluminiumplåtar för värmespridning, Går det att flytspackla på detta ,
0 svar · 3,0k läst
E
eestere: Undrar detsamma...
1 svar · 1,9k läst
yxet
yxet: vi har lagt lite sånt golv,snyggt billigt bra passform men ack så kännsligt jag har en 1 åring hemma och bara hennes klossar gör värdens märken. men men det går ju att byta när det ser för illa ut. men helt klart prisvärt tycker jag
1 svar · 1,9k läst
T
Tiger79: Dessa kila finns på bauahaus. Listerna sitter stenhårt.
8 svar · 4,3k läst
A
akhagen: Jag har aldrig sett en Platonmatta, men innan jag lägger in en sån + spån (3-4 cm eller?) så skulle jag tänka mig för noga. 1. Vad har du för golv idag? 2. Misstänker du fukt? 3 Mät fukt! Visst ligger det något i att fukt kan vandra genom trä, men minst lika gärna stanna där i och göra allt skevt. Klinker tål att innehålla fukt.
4 svar · 1,1k läst
S
sara83: vill ha tips då vi snart ska börja fixa till golven på nedanvåningen. vill ha dom ganska mörka, dock inte målade. vill ha dom åt det svart pigmenterade hållet, o det ska hålla i många år!!! vad skulle ni rekommendera? såpa med pigment? olja? lack?
0 svar · 935 läst
M
mhacker: Ställde frågan här: http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/137379-golvvaerme-i-glespanel-behoevs-spanskiva.html Fick inte klartgjort om det verkligen är nödvändigt generellt att lägga ytterligare material ovanpå plåtar, men har bestämt mig för att göra det ändå eftersom mina 28x95 är lite vinda och krokiga så golvet behövs rätas upp lite.
20 svar · 3,7k läst
M
marjons: Har hittat ett 14mm furugolv med breda plank från Mörkaskog. Det skulle passa perfekt ihop med det gamla. Frågan är om 14mm är för mycket...? Ja, golvvärmen är dimensionerad för uppvärmning...
4 svar · 3,2k läst
H
HEM2121: Är ute efter parkettgolv också. Ljus Ek eller Al. Skall vara i kök, hall och vardagsrum, behöver inte vara samma träslag i alla utrymmenna. Vad är nackdelen resp. fördelar med de olika ytskikten, olja, lackat.... Vill inte att golven gulnar! Vill inte heller ha golven blanka. En del säger att att mattlackat är bra men att man sliter lacken och att syns vart man gått mest (lacken slits).
21 svar · 12,4k läst
M
MiaSthlm: Vi sålde precis vårt hus och vid en visnng som vi var med på så pratade någon om plastgolv d v s om de laminatgolv som vi hade i några rum. Omedvetet så finns känslan där att det är ett riktigt trägolv, det känns mer gediget men i en villa så satsa på ett så neutralt golv som möjligt om govlet läggs in med tanke på en försäljning inom några år.
10 svar · 3,0k läst
M
mizen: [bild] Detta golv är mitt drömgolv färgmässigt sett. Men nu undrar jag över underhållet? Det står både oljebets och golvlack.... Det är från Herdins hemsida. Nån som vet något om denna golvbehandling?
0 svar · 1,6k läst
Stefan N
Stefan N: I stora drag skulle jag svara så här: 1. Ja, 10 cm upp på väggen och påhela golvet. 2. Förlåter inget, kommer garanterat att spricka om du bara lägger dit det. 3. Går ju iofs att göra men är ju inte lämpligt eller snyggt.
1 svar · 1,4k läst
E
Emelii3: Hej! Vi har precis flyttat till lägenhet där parkettgolvet i vardagsrummet inte var så fräscht. Vid utgången till balkongen har parkett-bitarna släppt så man kan lägga pussel med dem. Tanken är att vi ska renovera detta men behöver tips om de är någon som har? Under parketten ligger sand. Förslag? Tacksam för svar! Mvh Emelie
0 svar · 1,5k läst
K
Kurtivan: Precis Steos, det är så man gör!
4 svar · 3,5k läst
J
Jan-Å: Finns specialtvättmedel till klinkers och sten om Du vill, vi köpte sånt av klinkersfirman. Handskurade med bra resultat.
5 svar · 6,3k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Fräste tröskeln på plats (la en 12 mm bräda på kanten, satte dit fräsen med en 4 mm lamellfräs och fräste bort 14 mm trä i tre körningar. Det blev 4 centimeter ofräst tröskel kvar på båda sidor, dem markerade jag och högg ut med stämjärn, samt sågade av karmen i samma höjd som tröskeln med en japansåg. Nog lättare än att ta bort tröskeln och försöka få den
7 svar · 1,5k läst
T
tpsoft: Hej Var ute och tittade lite på golv och var på "cheapy" och tittade och såg att de sålde parkettgolv av märket "domestic" som enl deras hemsida är deras eget märke. Någon som har erfarenheter av detta golv? Funderar på deras 1stav ek parkett för 399:-/kvm
0 svar · 854 läst
Fuego
Fuego: Parkett ovanpå spånskiva. Ringde till Byggmax och dom menade på att foamen är diffusionsöppen så får väl tro på det.
2 svar · 5,3k läst
N
nogood: tack för synpunkter alla......
10 svar · 3,3k läst
O
ossie_k: kan du bryta (med kofot) tillbaka golvet mot den vägg där du började läggningen och sen få dit biten, för att sen flytta tillbaka allt och på så sätt få in den 8-10mm under karmen? så brukar jag göra på jobbet när jag lägger klick-golv. mvh ossi
1 svar · 7,6k läst
·
B
betula: Jag tror inte man brukar luta annat än barrträ. Det behövs i vilket fall inte på ask som är hårt så det räcker från dag ett. Olja eller vax brukar man använda på lövträ, eller lack såklart men lacken är ju svårare att underhålla och känns inte alls som ett såpat/lutat golv att gå på.
3 svar · 5,9k läst
M
mhacker: Ok, det kan nog bli bra. Får ta mig ut till nåt varuhus och inspektera utbudet. Vi har ett par liknande lister på ställen där olika golv möter varandra, men det är en irriterande kant på dem som gör att man kanske inte vill ha dem i en trappa. Det är ju sällan man har hela foten på trappsteget utan har nån del ut över kanten s.a.s och kan inte undvika att trampa på listen.
2 svar · 8,9k läst
S
Sonoma: Vi har ett vardagsrum i vinkel, där ena vinkeln hade en gammal plastmatta. Nu har vi haft hantverkare som lagt ny parkett över hela ytan och då lät de plastmattan ligga kvar. Halva den nya parketten ligger alltså på betongen medan andra halvan ligger ett par millimeter högre upp på plastmattan. Hantverkarna säger att de spacklat så att det inte ska vara nåt problem, men jag är orolig
0 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.