Vi har målat och tapetserat om + lagt nya tunna parkettgolv i våra två sovrum. Jättefint blev det. Nu fattas bara golvsocklarna - de gamla mdf-socklarna slängde vi ut och köpte nya i trä. Men hur fäster vi dem? Vi bor i en 80-talslägenhet och väggarna är av betong och gips. På Fredells föreslog de någon sorts skruv med inbyggd plugg, men i mitt tycke var de alldeles för grova. (OM man nu köper fina vitmålade lister för 1000 spänn så vill man väl inte förstöra dem med fula bautaskruvar ?!) Gubben påstod att man i annat fall måste ha en spikpistol. Nu har vi klurat och undrar om man skulle man kunna klistra dem? Är en spikpistol svår att hantera och vad kan det kosta att hyra ett sådant verktyg? Eller finns det någon annan smart metod?

Du behöver antagligen spikplugg i en mindre dimension, det finns ju ochså lim som fixerar efter några minuter etc. Har du tur så kan det även gå att spika med vanlig spik...

Ofta vill man att golvsocklarna skall "hjälpa till" att hålla ner parketten så den inte bågnar. Därför gillar jag inte att klistra.
Jag spikar med dyckertpistol och använder 40 - 50 mm T-dyckert. Spikmärkena döljs med lite latex. Spikpistolen köptes på Biltema för 300 kr.

Någon som kan tipsa om en elektrisk spikpistol?

Funkar en billig, enkel, spikpistol på betong? MIn man tror det behövs rejälare grejer. Har han rätt?

En vanlig dykert pistol funkar inte för dig zidden..:S

Det finns listspik för betong, de ser ut som platta kilar. Man slår in dem med en vanlig hammare och det sista med ett dorn.

Tiger79 skrev:
Det finns listspik för betong, de ser ut som platta kilar. Man slår in dem med en vanlig hammare och det sista med ett dorn.

Rätt, leta upp detta, ev. med lite sättlim bakom listen så sitter det som berget. Men man måste ha en ganska rejäl hammare så de driver in i betongen. Så här satte man alltid lister förr, innan spikpluggen blev populär. Lägg lite målarfog och måla över med ett täckstift om du inte vill visa spikhålen. Jag hade nog skippat målarfogen, men duttat i lite färg bara.

Spikplugg är enkelt och hållbart, men väldigt klumpigt för finlir.

Dessa kila finns på bauahaus.

Listerna sitter stenhårt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.