13 775 läst ·
2 svar
14k läst
2 svar
Fylla springor och skador innan slipning av furu/grangolv
Medlem
· Västra Götaland
· 1 711 inlägg
Ser många trådar om detta men ingen som riktigt svarar på frågan.
Gammalt golv, troligen gran, borttagen linoliummatta och masonitskivor med mängder av spik. Ja, ett klassisk scenario...

Jag skall slipa själv då huset är gammalt och finish-kravet inte extremt högt.
Idag har golvet en del små skador, massor av spikhål samt en del oregelbundna springor. Jag skall INTE fräsa spår och nåta (skeppsgolv) men jag skulle INNAN slipning vilja "spackla" hela golvet med något lämpligt medel som inte syns.
Verkar svårt att hitta exakt vad som är lämpligt då:
* Lim med slipdamm? Kanske bra till skador men inte till fogar då det blir ganska statiskt.
* Casco S40. Har aldrig använt det men känns inte som att man lagar skador med det, plus att det väl inte är träfärgat?
* Kemiskt eller plastic trä från typ "Plastic padding", ej elastiskt?
I nödfall, om det inte är lämpligt på annat sätt, kan jag tänka mig att enbart laga skadorna med lite slipdamm+lim och låta springorna vara. Men detta måste ju finnas medel för? Någoting man kan dra ut med en spackel diagonalt över golvet ungefär som när man fogar efter kakling?
Alla tips mottages tacksamt.
// Martin
Gammalt golv, troligen gran, borttagen linoliummatta och masonitskivor med mängder av spik. Ja, ett klassisk scenario...
Jag skall slipa själv då huset är gammalt och finish-kravet inte extremt högt.
Idag har golvet en del små skador, massor av spikhål samt en del oregelbundna springor. Jag skall INTE fräsa spår och nåta (skeppsgolv) men jag skulle INNAN slipning vilja "spackla" hela golvet med något lämpligt medel som inte syns.
Verkar svårt att hitta exakt vad som är lämpligt då:
* Lim med slipdamm? Kanske bra till skador men inte till fogar då det blir ganska statiskt.
* Casco S40. Har aldrig använt det men känns inte som att man lagar skador med det, plus att det väl inte är träfärgat?
* Kemiskt eller plastic trä från typ "Plastic padding", ej elastiskt?
I nödfall, om det inte är lämpligt på annat sätt, kan jag tänka mig att enbart laga skadorna med lite slipdamm+lim och låta springorna vara. Men detta måste ju finnas medel för? Någoting man kan dra ut med en spackel diagonalt över golvet ungefär som när man fogar efter kakling?
Alla tips mottages tacksamt.
// Martin
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Det får nog vara något väldigt elastiskt då - trägolv rör ju på sig en hel del. Plastiskt trä tror jag du kan avskriva, det blir fult och spricker + att golvet kommer att se onaturligt ut. Jag skulle gissa att du får svårt att hitta något "fogalternativ" som blir snyggt, jag har då aldrig sett något men jag har ju inte koll på alla alternativ.
Skador kan som sagt lagas med lim och trädamm/sågspån i vissa fall. Annar lagar man med fördel med träplugg typ rundstav. Borra hål, smeta lite trälim på en bit rundstav och slå ner, jämna till med stämjärn och slipa. Större defekter lagas med hålsåg och motsvarande utsågad trärundel.
Springorna och lite mindre defelter är annars en naturlig del av golvet och kommer troligen inte att upplevas som störande.
Ta gärna en bild på golvet och de defekter du vill dölja.
Skador kan som sagt lagas med lim och trädamm/sågspån i vissa fall. Annar lagar man med fördel med träplugg typ rundstav. Borra hål, smeta lite trälim på en bit rundstav och slå ner, jämna till med stämjärn och slipa. Större defekter lagas med hålsåg och motsvarande utsågad trärundel.
Springorna och lite mindre defelter är annars en naturlig del av golvet och kommer troligen inte att upplevas som störande.
Ta gärna en bild på golvet och de defekter du vill dölja.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Vill man inte ha springor i ett gammalt trägolv så är det nåt som gäller. Du får aldrig något annat att ta upp de stora ändringarna annars.
Klicka här för att svara