1 293 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Sprängd golvvärmeslinga. Hitta felet?
Hejsan!
Har lyckats frysa sönder fyra golvvärmeslingor som är ingjutna i betongplatta. Jag har dock lyckats hitta felen på tre av dessa med värmekamera. Men på den fjärde slingan hittar jag inget fel, förutom att den vid provtryckning läcker fullt ut. Är det någon som vet av någon bra metod för att felsöka förutom med värmekamera?
Jag tänkte själv att men skulle använda en vek slang med en balong i ändan som man kan secktionera med. Blåsa upp, provtrycka och flytta vidare. Jag vet dock ej om det finns sådan utrustning att tillgå. Är det någon av er som hört talas om ngn sådan utrustning?
Mvh, :O
Har lyckats frysa sönder fyra golvvärmeslingor som är ingjutna i betongplatta. Jag har dock lyckats hitta felen på tre av dessa med värmekamera. Men på den fjärde slingan hittar jag inget fel, förutom att den vid provtryckning läcker fullt ut. Är det någon som vet av någon bra metod för att felsöka förutom med värmekamera?
Jag tänkte själv att men skulle använda en vek slang med en balong i ändan som man kan secktionera med. Blåsa upp, provtrycka och flytta vidare. Jag vet dock ej om det finns sådan utrustning att tillgå. Är det någon av er som hört talas om ngn sådan utrustning?
Mvh, :O
Spelar nog ingen roll om den finns du kommer inte få den runt så många krökar (om ens mer än en) innan det är definitivt tvärstopp.
Det går inte att kyla av slingan maximalt för att sedan köra in varmt vatten och på så sätt se vart det läker med kameran? Läker det ska det ju gå att hitta med kameran.
Det går inte att kyla av slingan maximalt för att sedan köra in varmt vatten och på så sätt se vart det läker med kameran? Läker det ska det ju gå att hitta med kameran.
Finns ett mycket bra sätt att se läckan med värmekamera och det är att porta returen och sen släppa på värmen igen för då går det att följa slingan fram till läckaget och efter sprickan så fortsätter inget flöde och alltså ingen värmeslinga för kameran att se. Kan ju vara så att varmvattnet ger en varmpöl bakåt beroende på hur läckaget sprider sig. Ligger slangen mitt i betongen eller längst ner mot frigoliten? Så här gjorde jag iallafall med mycket gott resultat!
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Slingan ligger långt ned i betongen, någon cm från cellplasten. Och på samtliga trasiga ställen ligger slangen mot cellplasten av olika anledningar, det är nog därför den kunat sprängas.
Plattan var ca -10 grader när jag körde i vatten och det var inga problem att se slingorna. Dock hittar jag ingen pöl vid slinga 4!!! Spolat i ca 80 liter glykolblandat vatten utan att se pålbildning. Det kanske försvinner rakt ned?
Tack för tipset med att proppa returen så att flödet slutar vid läckan!
Plattan var ca -10 grader när jag körde i vatten och det var inga problem att se slingorna. Dock hittar jag ingen pöl vid slinga 4!!! Spolat i ca 80 liter glykolblandat vatten utan att se pålbildning. Det kanske försvinner rakt ned?
Tack för tipset med att proppa returen så att flödet slutar vid läckan!
Den fjärde slingan ligger på is, haha! Jag har lite andra saker som har högre prioritet på huset just nu så felsökningen har fått vänta lite. dock blir mitt nästa drag att täppa till returen och köra på glykolvatten. Sedan på med värmekameran. Bra tipps! Återkommer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden