nattugglan11
nattugglan11: Ja klart ekparkett skiljer sig i färg från fabrikat till fabrikat, och även från sortering till sortering. Du får helt enkelt försöka hitta ett golv som det du har hemma, o väga in att det nya golvet kommer mörkna lite samt gulna. Ekgolv gulnar, blir inte rött. Det blir lite chansning. Är du pedant har du 1 alternativ o det är att riva ut gamla golvet o lägg nytt överallt. Eftersom
2 svar · 5,2k läst
K
kaptenlars: Hej Lars! Får väl svara på min egen fråga, ifall andra undrar samma sak 1.Om du köper andra sortering som du gjorde så tar du plastiskt trä och lägger i kvisthål efter att du lagt golvet, sen sliper du golvet lämpligt med t.ex en excenterslip med 120 sandpapper. Eftersom du har valt att betsa golvet så rekommenderas att du sliper golvet efter att du betsat klart och lagt på första
1 svar · 4,5k läst
A
AlexFranzen: Jag tror jag förstår! Har tyvärr en sån sticksåg som är svår att hålla upp och ner, men det ska nog gå bra ändå...
4 svar · 2,1k läst
Caspár
Caspár: [citat] Tack för svaret. Jo, sockeln kommer läggas ovanpå.
2 svar · 1,1k läst
A
Annkina: Jag vet inte alls nått om detta, men har funderat på samma sak så jag ser fram emot svar från några som vet. :)
1 svar · 2,3k läst
B
Barakuda: Hej! Här kommer en fråga som egentligen mest handlar om tycke och smak... Vi planerar att ha ekgolv på hela bottenvåningen (blir dock klinker i hallen). Från bottenvåningen har vi en trappa till övervåningen i furu. Min fundering är hur den brytningen blir, alltså furutrappa möter ekgolv? Vi kan måla trappan vit men jag vill helst ha den trären. För tillfället ligger det en
0 svar · 1,3k läst
H
hempularen: En byggnadsingenjör. I bostäder dimensionerar man golv för att de skall tåla 200kg per kvadratmeter. Är inte säker på om normen var densamma på 50 talet. Men det tror jag. Sedan finns det en norm för hur stor en punktbelastning får vara också, den kommer jag inte ihåg. Prata du med en ingenjör först. Det kan tänkas att han kan bedömma detta utan att du behöver öppna upp golvet.
1 svar · 1,2k läst
ByggareNick
ByggareNick: Nja varför göra något som skall bort. Gör det ordentligt och kör med pl400 eller något annat monteringslim. Jag använder pl400 till allt och lite till. Då vet man att de sitter. Eller limmar (riktigt lim) du tröskeln på klossarna och kör fast klossarna med dyckertpistol (och något klent lim) och täcker sedan för dyckerten med smyglisten.
1 svar · 10,6k läst
H
helena82: Hej! Har en lackad furutrapp med brun filt/matta nedfasad i trappstegen, som vi tänkt måla vit och...ja, vad gör man med mattan? Går det att limma ny matta ovanpå, eller remsas kanterna upp? Måste man ta bort den gamla mattan? Hur gör man det isåfall? Alla råd och tips mottages tacksamt.
0 svar · 3,1k läst
E
elinbill: Sådär ja, nu är golv och foam inhandlat! Nu ska vi bara riva ut det gamla golvet innan vi kan börja lägga det nya. Tack för era svar i den här tråden! :) / Elin
9 svar · 16,8k läst
Stefan N
Stefan N: Jag la 30x60 i hallen och valde att lägga fritt förband, alltså inget mönster utan bara så som det föll sig. Tyckte det vart så stelt med exakta rader.
6 svar · 34,7k läst
·
E
Ekberg: Limma!
2 svar · 2,8k läst
E
2 svar · 2,8k läst
M
magnu: Allt går, Om jag var du skulle jag ta mig till verktygsforumet och ställa frågan: "Vilken slipmaskin ska jag använda på detta golv?
1 svar · 2,4k läst
·
Buster1
Buster1: Sätter också en peng på Furu. Förmodar att frågan får anses besvarad...
4 svar · 1,5k läst
·
E
Eponine: Aha, där står det ju också en anvisning, tack för länken! Då är det i storleksordningen 30-60 cm som gäller alltså.
4 svar · 1,3k läst
J
Jan-Å: Jo det förstog jag nog ;) men förbered så mycket det går då. Olika golv i kök/matrum/vardagsrum är väl inte hela världen när man vet att det är temporärt. Finns snygga mattor till fula/gamla/slitna golv så det är en billig lösning om det behövs.
4 svar · 2,6k läst
Fasting65
Fasting65: Har du parkett med borrade hål har du finparkett. Det var väl Burseryd som borrade för att blidka det gamla hantverkargardet. Men de va ju skitdyra när jag la parkett. Sen gick Burseryd i KK. Om det var hålens "förtjänst" eller ej ska jag låta vara osagt ;) Jag köpte "fulparkett" och den var minsann inte förborrad. Jag har en dyckertpicka. Funkar prima att spika. Ibland spricker
6 svar · 6,3k läst
·
dario99
dario99: Vi har en utbyggnad med gjuten platta (isolerad enligt konstens alla regler). Vi tänker lägga klinkers på detta utrymme (ca 12 kvadrat). Planen är att först lägga på en primer som släpper genom fukt och sedan på med fix och klinkers. I fixet tänker vi lägga enklare golvvärme (komfortvärme). Tänker vi rätt? Vi fick plattan gjuten i november. När kan vi klinkra?
0 svar · 1,3k läst
S
spokane: Tackar så mycket för tipsen! Jag ska till det lokala byggföretaget nu och se hur jag ska göra.. man är lite vilsen när man är nybörjare på sådant här, men allt tar ju sin tid ;)
3 svar · 5,3k läst
U
ulmerkot: Hej! Jag gillar inte färgen på golvet (klinker) i köket och tänkte att det kanske går att måla. Någon som gjort detta någon gång och hur blev resultatet? /Ulmerkot
0 svar · 2,5k läst
J
jawen: Hej Glitz Vad gäller ev fukt i plattan så är det bäst att mäta den med fuktmätare. Ska ni limma golvet med MS-lim så kan man spackla ett tunt lager dagen före, så fungerar det som fuktspärr. Ska ni däremot lägga plyfa och sedan spika golvet, så bör ni använda åldersbeständig plast under.( s.k. flytande golv) Ytan på trägolv får ALDRIG överskrida 27°, annars får man problem
1 svar · 1,2k läst
F
flymax: Hej igen. Kan tillägga att jag lagt in andra ikeagolv tidigare och då inte haft problemen med lättstötta kanter. Svor en hel del då jag la in det vitlaserade och tänkte "aldrig igen" men såhär i efterhand kanske det var ngt produktionsproblem som gjorde ytan så skör. Man lär så länge man lever!!!!
9 svar · 4,7k läst
F
Forbo: Inte en aning vad en hantverkare tar för jobbet, men är det bara 37kvadrat kan du ju göra det själv till en extremt liten peng. Jag (eller min Fru kanske man ska säga..) planerar att lägga ett sånt golv på ca 60 kvadrat till sommaren, gör det själva. Köper du furugolv ska det inte behöva slipas. Köper du enbart "plankbrädor" så kan du ju ta dit en golvslipare som gör det för
3 svar · 1,7k läst
C
Capainoats: Hej Jag har ett Grangolv som slipades ner och sedan oljades, men täckte inte bra nog så la i lite mer pigment i oljan, sen är det avslipat och någon vax på. (inte jag som gjort det) Nu är det väldigt känsligt och om man skrapar med nageln så kan man skrapa ner till orginaträfärgen. Jag tänkte nu täckmåla det med lackfärg så det blir blankt. Har hört att vattenbaserad färg är
0 svar · 2,2k läst
P
pappa86: Hej igen och tack för svaret.. Då får det nog bli skivor. kör väl med 95mm antar jag. tack igen för svaret
2 svar · 844 läst
J
Jan-Å: [citat] Inte jag heller, har använt primer ggr x flera men alltid för att få bättre fäste för flyt eller fix, ingen har sagt nåt om det tätar mot fukt vad jag minns :S
7 svar · 7,2k läst
S
SvenD: Tro på din grundkille. Jag hade med all säkerhet bättre betingelser, men det blev två veckor med avfuktare innan det var torrt nog. Då var golvet ändå synbarligen torrt. Ring den som senare skall fuktmäta och rådfråga samtidigt om det att OK att göra som du förslår. Jag skulle gissa att det är OK.
3 svar · 1,9k läst
J
Jan-Å: Det sitter väl en sockel framför benen? i så fall kan man lägga golvet framför benen men innanför sockeln så borde det se snyggt ut och det är det sättet som gör det enklast att byta golv i framtiden. Fast själv gjorde jag inte så, jag la golvet först i hela rummet och ställde sen dit inredningen, det är betydligt enklare än att mäta sej fram till vart benen kommer att stå.
2 svar · 1,1k läst
J
Jan-Å: Flytspacklar gör man för att få en jämn yta, behöver Du det? Eller så spacklar man fall till en golvbrunn vilket jag förmodar att Du ska göra. Det räcker att spackla fallet om resten av golvet är jämnt nog för att lägga ytskiktet.
1 svar · 1,1k läst
Consensus
Consensus: [citat] Bort med golvlisterna innan slipning. De är ofta svåra att få bort utan skador så räkna med att köpa nya. Det blir dessutom snyggare. Det "svåraste" är om tapeten sitter fast mot golvlistens ovansida. Då får du skära rent innan du tar bort listerna och förmodligen byta till högre golvlist för att slippa glipan mellan ny golvlist och tapet.
5 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.