C
John J: [citat] Lägger du t.ex. 20 kg i mitten på 1200 så kommer den svikta enormt efter någon månad.
4 svar · 21,7k läst
J
junker22: Det skiljer både lite och mycket, är ganska ojämt med gammal spont i golvet. Hur jämnt måste de vara, tänkte lägga renoveringsgips på de väst ställena sedan sa de p K-rauta att dämpningsmattan tar upp en del ojämnhter
2 svar · 3,8k läst
E
EmmaoGustav: Vi har tänkt börja renovera källaren i vårt hus. Det är idag delvis inrett, dvs de rum som vi ska lägga golv i har redan golv. I det ena rummet är det uppreglat med plast undertill mot betongen, reglar, isolering, spånskiva och laminatgolv (vi vet ej åldern på detta golv, men misstänker att det varit såhär sedan 1970 talet) Det finns inget mögel eller fukt. Till saken hör att vi
0 svar · 2,3k läst
F
finno: Hej, har golvvärme wirsbo av äldre modell (termostater med ledning samt vita styrdon). Två av mina slingor blir ej varma, resterande 4 fungerar bra. Jag har konstaterat att slinga 1 är kall pga att stiftet under styrdonet inte fjädrar upp, stiftet löper om jag drar med en tång. Hur kan jag få det att löpa bra igen? Slinga 2 blir ej varm pga att styrdon inte öppnar korrekt, jag vill då
0 svar · 6,9k läst
Alpha
Alpha: Det är nog mer en fråga om tycke och smak allt beroende på omgivning förstås så som nyans på kök, typ av kök, bänskivan, stänkskydd, övriga väggar. Sedan finns det väl aspekter på själva materialvalet laminat dvs upplevs som hårt och kallt att gå på beroende på om man har golvvärme eller ej. Men en fördel vad gäller alloc så har de väl den unika aqua tätningen samt
2 svar · 1,6k läst
J
JanneL: Nog tycker jag att 45x95 låter våldsamt. Håller för elefanter. :) En enkel säng med spånskiva i botten är bara uppbyggd av max 22 mm virke. Jag hade förr en arbetskamrat som bodde i en etta. Han byggde en stor garderob (som en dubbelsäng i storlek) med sängen ovanpå. Han kunde sitta upprätt utan att slå huvudet i taket. Jag tror han hade närmare 2,70 i takhöjd. Han satte dörr på
4 svar · 8,4k läst
·
R
RobZombie: [citat] Flyspackling är det enda rätta. Och det ska inte vara trögflytande utan tvärtom ska det flyta länge om man vill ha ett plant golv (det får dock aldrig vara tunnare än vad leverantören rekommenderar). Det du dock måste tänka på i en källare från 1936 är att det förmodligen är en oisolerad platta med tillskjutan fukt och då måste du ha flytspackel som klarar det. Men det
2 svar · 4,4k läst
K
krukan: Hej, kollade igenom datorn och hittade några bilder där golvet syns. De är inte jättebra, men det är svårt att ta nya oc bättre när man bara är hemme när det är mörkt.. Golvet är furu, ca 16 breda. Tyvärr väntade vi lite länge med att bestämma hur golvet skulle behandlas, så det hann gulna en del innan vi betsade det. Betsen vi använde är Beckers träbets, vattenburen, matt,
6 svar · 19,2k läst
B
Bjoern: Jag antar att om han KRÄVER det så är det väl nödvändigt för HONOM, och det är väl han som är hyresvärd. Då spelar det väl ingen roll vad som är rimligt. Kan inte tänka mig att det är nödvändigt dock.
1 svar · 2,0k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: Körde dit på vinst och förlust och fick tag på denna (provisoriskt utlagd): [bild] Bellini rya för 139:- /m2 Fick 3cm mindre än vad jag sa till om , men jag tog till lite extra så det räckte ändå.
1 svar · 5,5k läst
gadu^
gadu^: Vet inte vad de rekommenderar. Jag har använt vanlig ångspärrplast...
3 svar · 1,0k läst
J
Jan-Å: EPS blir som torr tvättsvamp ungefär, håller inte att gå på knappt. Som Thomas59 skrev så kräver det flytspackel ovanpå också. Att ditt nuvarande golv känns stabilt beror bla på att bjälklaget är bra så v-g:s förslag kommer inte att ändra på det. Det är alltid på lång sikt bättre att riva bort det som är felaktigt/dåligt etc och ersätta med nytt som är bra, att pussla med
4 svar · 1,5k läst
M
myrstack: Tunga möbler som står på delar av golvet? Bokhyllor? Biljardbord? Sådant kan bidra även om det i övrigt ligger enligt specifikation. Har upplevt att vissa golv knarrar även med perfekta förutsättningar med helt plant undergolv och rörelsemån mot vägg. Har dock en gång haft otur med ett knarrande golv pga en dålig kombination av stegdämpningsfoam och en plastmatta som tyvärr
10 svar · 15,5k läst
M
magnushasselqvist: Hej Jag planerar bygge i rustik stil med t.ex. vit puts på innerväggarna, synliga träbjälkar och breda plankor i taket och lite annat smått och gott, och då känns ju golv av teracotta eller golvtegel helt rätt, jag har t.ex. sett en del på http://shop.qvesarum.se. Frågan är då hur OK detta är i t.ex. kök och entre' ? Riskerar de s.a.s. att suga åt sig rödbetsspadet och missfärgas
0 svar · 13,5k läst
·
B
BigGitt: [citat] Man kan såga längst en golvplanka (upp och nervänd för att inte skada den) med japansåg. eller multiverktyg... Men man kan inte begära att amatörer ska ha dessa dyra verktyg i förrådet. Jag skaffade en Bosch för en månad sen. Och har man inget stor renovering pg blir den bara liggande :( Vanliga gipsskivor kan man "såga" med vanlig brytkniv. Man bara drar om, och drar om. Det
8 svar · 4,3k läst
J
Jan-Å: Vi hade parkett i köket i lägenheten vi bodde i förut. Klickgolv men av hög kvalitet så skarvarna var inget problem när det gällde fukt. Så mycket vatten sprutar man väl inte på köksgolvet? Vårt var inte limmat alla fall och visade inga fuktskador efter drygt 2 års boende. Däremot höll det inte när jag tappade 10mm tjockt lock i glas utan då fick vi ett hål i golvet. Kör med
2 svar · 1,1k läst
P
Pyssla: Hej, vi har en lägenhet från sekelskiftet med furugolv i alla rum som vi har vitlutat och vitoljat. Furugolvet i köket är nästan helt nerslipat och har väl sett sina bättre dagar så vi funderar nu på att lägga in lamellparkett av lutad vitoljad furu (som klickgolv men breda tiljor) någon som har erfarenhet av detta, blir det snyggt, kan man lägga det själv eller bör man ta in en
0 svar · 2,6k läst
O
Onskan: Jag har fått ett konstigt fenomen i mitt köksgolv. Det ligger en linoleummatta sedan drygt 15år, en standard beige spräcklig variant... nu har vi upptäckt att det står upp små "toppar" på tre ställen mitt på golvet. Det ser ut som om grannen under har skruvat igenom sitt tak in i mitt golv, och tre "skruvtoppar" buktar upp min matta. jag var nere hos grannen igår och pratade med honom,
0 svar · 1,9k läst
M
MiaSthlm: Skall snart flytta in i nytt! En lägenhet dock. Det är ekparkett i hela lägenheteten. Ja förutom badrum och hall. Vad skall jag tänka på? Det är öppen planlösning så jag vill att golvet skall hänga ihop d v s inte extra lacka köksdelen. Vet att jag skall täcka hela golvet vid inflyttning! Är mjölkpapp bäst. Golvet är täckt nu men inför besiktining och städning måste det bort
0 svar · 1,1k läst
1337
1337: Jag slipar nästan alltid med papper 36, 60 och 120. Är man inte nöjd med 120 som avslutning kan man köra över allt med 180 eller näta med 120-nät. Lackar sedan med tre lager topplack. Ingen grundlack mao. Grundlack är bara en sämre variant av topplacken. Mellanslipar mellan första och andra strykningen med 120- alternativt 180-papper på excenterslip eller 120-nät på skurmaskin. Syns
4 svar · 12,1k läst
O
OHE: Tack så mycket för tipsen! Jag som trodde att upplägget med sänksåg och handöverfräs var det som gällde "idag". Lite klokare och några fler myror i huvudet!
2 svar · 6,0k läst
·
J
Jan-Å: [citat] Det tror jag med, ska det bli bra med golvvärme måste man ha ett golv som är hyfsat lämpat för att leda värme. Vill man ha ett mjukt "tygaktigt" golv är radiatorer bättre.
11 svar · 6,3k läst
S
stefand: Tack för svaren, då kör vi på den plattan.
4 svar · 1,9k läst
J
jepperdy: Skall bygga om badrummet och kasta bort elementet och ersätta det med golvvärme (el). Rummet ligger på andra våning (träbjälklag) och är på ca 3 kvadrat, På golvet skall det sedan ligga en plastmatta, så det är ju inget jätte-värme-behov vi pratar om. En jag pratade med sa, att man måste ha en speciell kabel, då det skall vara plastmatta på den (missfärgningsrisk vid hög värme)
0 svar · 1,0k läst
T
Tomas J: Det vore ju enkelt i så fall. Ska höra med färghandlaren vad han tycker.
2 svar · 1,8k läst
L
Lancer: Inga bauhausplattor...kommer inte ihåg märket dyra var dom iaf. Har funderat i maskeringsbanorna och som du skriver spritsa ner fogmassan på nåt sätt. Skulle vara intressant att höra hur proffsen gör. :)
2 svar · 1,7k läst
D
docentq: En annan fråga: Golvspån räknas ju inte som spikbart undergolv, men skulle det vara okej att skruva fiskbensstavar direkt i golvspånet? Det skulle ju vara en praktisk lösning om man är rädd för lim...
6 svar · 4,9k läst
H
Heden1: Vi har precis fått ett antal golv hårdvaxade (både furugolv och ekparkett) och resultatet blev väldigt snyggt! Nån som vet hur man sköter om ett sådant golv på bästa sätt? Ska man tvätta med olja? Vilken sort och märke?
3 svar · 30,5k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Sorry... missade att du skulle ha en så bred som 13cm... :blushing:
6 svar · 16,4k läst
·
X
Xekich: Hur står sig dessa svarta plattor mot repor? Tänker på när man kliver in och det kilat fast sig en sten eller två i skomönstret.. Edit: Såg nu att ni funderar åt det gråa hållet i stället.
6 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.