Hej

Ska lägga nytt golv i ett av rummen i vårt gästhus, där det idag finns en linoleummatta limmad på betongplatta med golvvärme (El). Jag vet inget om tillverkare, utförande eller dylikt då det såg ut så när vi köpte huset. Jag vill lägga in ett tunt furugolv på detta, men undrar hur tjockt det kan vara med tanke på golvvärmen. Någon som har koll på detta?

Undrar också om någon har tips på riktigt tunt furugolv?

/Martin

Riktigt tunt är väl enklast med parkettgolv då? Det skulle jag välja hellre än "för tunna" golvplankor. Men jag är ingen plankexpert direkt :)

En kompis la gamla golvplank i sin utbyggnad, säkert 20 mm tjocka, men det fungera med golvvärme. Det är alla fall varmt både i rummet och på golvet, men det är vattenburen iofs om det nu spelar nån roll.

Jo fast huset är gammalt (ca 1700) och även fast det är kraftigt renoverat så är mycket av den gamla känslan kvar och den blir liksom lite förstörd av ett parkett eller laminatgolv.

Frågan är om man kan lägga ett vanligt furugolv? Med tanke på att det är elslingor och linoleum redan och det är den enda uppvärmningen i det rummet. Då borde man kanske gå på ett 7mm laminat...?

I andra rummet i huset (2rok) ligger ett gammlat furugolv med breda plank, men där är radiatorer på väggarna. Hade dock varit trevligt om man kunnat hitta något snyggt golv som åtminstonde lite matchar det gamla furugolvet, men då blir det kanske för tjockt...?

Är golvvärmen dimensionerad för att värma ett rum? så det inte bara är en komfortlösning?
Jag tycker att det låter som en rätt dålig lösning med först linoleum och sen furu ovanpå golvvärme, tror Du får problem att värma det rummet. Om det är trägolv som är valet kanske Du får sätta en radiator under fönstret alla fall?

Har hittat ett 14mm furugolv med breda plank från Mörkaskog. Det skulle passa perfekt ihop med det gamla. Frågan är om 14mm är för mycket...?

Ja, golvvärmen är dimensionerad för uppvärmning...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.