Hej alla kunniga!

Mupparna som vi köpte av har i hallen lagt ett billigt laminatgolv från IKEA ovanpå originalgolvet som är klinkers. Då laminatgolvet knappt tål att tappa en synål på utan att få märken, än mindre går det att städa (lagom kul i hallen där snö och slask från helvetet tar sig in) och dessutom är riktigt dåligt inlagt tänker jag mig att laminatet ska ut och klinkersen ska fram! Vad bör jag tänka på? Smyglister verkar de inte haft tid att lägga in, istället ligger det någon form av silikon (?) fog, hur får jag enklast bort den?

Tack på förhand!

Trodde laminatgolv var ganska tåliga? Anyway, det skulle ju kunna vara så att dom lagt in golvet för att klinkergolvet var skadat på ett eller flera ställen? River du laminatet så kanske du i slutändan även slutar med att riva klinkern och lägga nytt sånt också.

Annars är det väl bara att riva? Det är väl inte så mycket att tänka på när man river saker än att just bara riva det man vill ha bort. Så inte andra saker blir skadade samtidigt.

Exakt, det är bara att riva på. Fogen kan du skära genom med en kniv.

Har du otur är golvet limmat och då är det lite mera jobb. Jag köpte golv på IKEA för 5-6 år sen och då var det limning, det är först på senare år som de börjat med klickgolv.

Tack för svaren!

Jag tog mod till mig (friskt rivet hälften vunnet, eller?) och började riva, gick ju superfort! Som tur var var det bara klick, så det var som att ta upp ett pussel ungefär! Fogen drog jag bort med ren handkraft, kan nog behöva skära med kniv på vissa ställen dock.

Övervägde också att golvet under kanske var skadat, men insåg också att allt var bättre än det som redan fanns. Men till min glädje var det inget fel på klinkersgolvet, det var bara grymt skitigt! Så nu är nästa grej att lista ut hur man får klinkers ren, funderar på att hyra en skurmaskin?

Låter ju kanon! Prova du att dammsuga och skura som vanligt så går nog det mesta bort. Skurmaskin funkar förstås också.

Finns specialtvättmedel till klinkers och sten om Du vill, vi köpte sånt av klinkersfirman. Handskurade med bra resultat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.