Hej! Vi ska renoverar vårt kök till sommaren. Skall blåsa ut rubbet och sätta in ett FAKTUM ädel kök från IKEA! med Svarta vitvaror! Huset är från början av 1900 - talet så det kommer nog att smälta in fint!

Nu är min fråga... Vad skall vi sätta in för golv? Vi har idag inga värmeslingor i golvet och vet inte om vi ska sätta in det eller inte.... Men om vi utgår från att vi inte sätter in några, vad blir varmast och tåligast att gå på? Och kanske några läckra färgkombinationer som kan passa till köket!

d^_^b

jag har lagt in linoleumgolv. alldeles utmärkt. det går att få kraftiga färger, det är tåligt och ger ett varmt intryck.

Kjell a : Jag är lite inne på det med! Är det lätt att lägga och vad bör man tänka på? Har aldrig arbetat med linoleum. Ska man sattsa på något speciellt märke eller finns det i några billigare kedjor? Vad är skillnaden mot en plastmatta?

Linoleum mattar andas, dvs släpper igenom fukt. plastmatta gör det inte.

En plastmatta har dessutom endast ett tunt skikt överst som skapar struktur/mönstret för plastmattans utseende. Linoleum är homogent.

Om huset är av lite äldre karaktär så kan de finnas ett plankgolv.. kanske ta fram det och slipa?

Gammalt hus utan golvvärme skulle jag lagt in massivt trägolv i om inte det befintliga rent av går att använda. Vill man så målar man det i färger som passar till övriga köket.
Smak är ju egentligen omöjligt att diskutera eftersom upplevelsen av ett material i första hand är känslomässig, tycker Ni att linoleum är snyggt så funkar det också förstås, men som kanske framgår tycker inte jag det q(;^;)p;)

men vänta lite nu.????
du har väl vattenburen golvvärme?
för fasiken, om du nu gör om hela köket så lägg in detta omgående.
finns det nåt skönare än ett ljummet golv att gå på?
vill du veta hur du skall gå tillväga så vet jag ett billigt sätt..

mvh
snickar estwing

Golvvärme? I så fall skulle jag lägga ett passande klinkersgolv :wow:

Jan-Å skrev:
Golvvärme? I så fall skulle jag lägga ett passande klinkersgolv :wow:
jag hade valt ett massiv parkett.

klinker i kök är ej passande då tappar man nåt glas m.m så kan du städa sen.
sen tycker jag klinker är ett för *hårt* matrial att gå på.

mvh
snickar estwing

Estwing Jag har vattenburen värme idag i huset därför har jag funderingar att sätta in i köket och vardagsrummet som sitter precis vägg i vägg! Du får gärna komma med ett förslag på hur jag kan komma undan till en rimlig penning. Har inte alls räknat på vad det skulle gå på att installera värmegolv i köket nämligen.... men vist det hade vart underbart!

Coffsson skrev:
Estwing Jag har vattenburen värme idag i huset därför har jag funderingar att sätta in i köket och vardagsrummet som sitter precis vägg i vägg! Du får gärna komma med ett förslag på hur jag kan komma undan till en rimlig penning. Har inte alls räknat på vad det skulle gå på att installera värmegolv i köket nämligen.... men vist det hade vart underbart!
ok bra.

hur många m2 är det?

kan du se om ditt spontade golv är 28mm tjockt?

mvh
snickar estwing

estwing skrev:
jag hade valt ett massiv parkett.

klinker i kök är ej passande då tappar man nåt glas m.m så kan du städa sen.
sen tycker jag klinker är ett för *hårt* matrial att gå på.

mvh
snickar estwing
Vi har haft andra golv i kök men föredrar klinkers. Du har rätt i att man tappar grejerna bara en gång :o men å andra sidan håller golvet. Vi har de ett kährs (stavas det så?) parkettgolv i ett kök men det tålde inte ugnssäkra lock, blev djupa jack av såna ;)
Men ett massivt golv håller ju även om det blir märken.
Det viktigaste är att TS lägger golvvärme som jag ser det d^_^b
Kollade lite på din hemsida, vi har gjort nåt liknande lr än värre :eek: håller med om att man "inte gör sånt" :D men det är coolt när det blir klart.

Jag la just in Kährs parkettgolv på vattenburen golvvärme i köket. Golvvärmen är suverän och köket är numera det mest populära rummet i huset, mycket tack vare det underbart varma golvet.

Jag föredrar trägolv i kök, men du ska ta det du gillar - det viktiga är att passa på att lägga in golvvärme när du ändå håller på.

Jag fick ta bort golvplankorna och la spårade spånskivor på bjälklaget för att inte bygga på höjden. Total materialkostnad för cirka 30 kvadrat vattenburen golvvärme blev cirka 20000 kronor (exkl trägolvet).

Om det inte är srörre än 45 m2 så sätt in en minishunt vid någon lämplig radiator och dra 17 mm slang med cc 200 mm. Det är en smidig lösning och du slipper radiatorer vilket jag personligen uppskattar.

Som golv skulle jag välja ett massivt trägolv även om jag älskar klinker. Mest med tanke på den stil du beskriver.
Ett annat alternativ är ett vit- och svartrutigt linoliumgolv det skulle också bli grymt snyggt i ett sådant kök.

//Robert

Akvist skrev:
Jag fick ta bort golvplankorna och la spårade spånskivor på bjälklaget för att inte bygga på höjden. Total materialkostnad för cirka 30 kvadrat vattenburen golvvärme blev cirka 20000 kronor (exkl trägolvet).
Spårade spånskivor är SNORDYRT! Lägger man ett trägolv ovanpå så behöver man inte spånskivorna utan det går bra att lägga brädor av rätt tjocklek (typ glespanel) där man lämnar avstånd så att plåtarna och slingorna komme ner. Plåtarna är däremot jäkligt viktiga för att få bra effekt på sin golvvärme. Skippar man dem så gör man sig själv en riktig otjänst.

//Robert

ESTWING Mitt kök är ca 380x530. Och vad jag tror (inte kikat under laminaten än) Så är är nog brädorna under 28mm eller något i den stilen iafall. Renoverar på övervåningen och där var det så tjockt så antar att övriga delar i huset är likadana!

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.