Golv
largab: Borde funka med byggfolie + stegljudsskydd ( 3mm foam) + laminat. Fukten blir nog mellan byggfolie och cementen, men det borde inte vara något problem. Jag har haft plastmatta liggandes i tvättstuga i 35 år nu och golvet håller fortfarande. Så tätheten kan inte vara ett problem. Jag tror det funkar i 10år+. Och du planerar ju att göra om efter X-år, så du riskerar ju inget speciellt.
eviljava: Känslan mot fötterna är väl som oljat ungefär. Man får den där rena träkänslan mot fötterna. När golvet är nybehandlat med hårdvaxoljan kan det dock bli lite halt om man går med strumpor på (vilket man ju oftast gör). Detta upplever jag inte som störande eller problematiskt, men har man barn som springer runt, runt, runt, kan det kanske vara bra att förse dem med sockiplast
Paul-Staffanstorp: [citat] Låter ju som en väldigt märklig inställning att man inte är ute efter att göra rätt... ...och så påstår du att man är paragrafryttare om man håller sig till branschreglerna. :x Nog tycker jag att man som yrkesman bör hålla sig till branschreglerna och jag uppfattade dig som att du var en yrkesman men nu tvivlar jag starkt på detta... Fortfarande tycker jag ändå du kan
Paul-Staffanstorp: Som någon skriver redan så lägger man absolut inte klinker direkt på golvspån. Alternativen är att... - Limma golvgips som man sen lägger klinker på. - Armera och flytspackla golvet och sen lägga klinker på detta. Eftersom ni ska ha golvvärme så är det sista alternativet det rätta och den bästa golvvärmen får man om man lägger elslingorna på armeringen och döljer dem i
Paul-Staffanstorp: Ingen fuktspärr men jag hade precis som tank skriver tagit bort masoniten och eftersom du då beskriver hur det ser ut så får man ner till betongen och gjuta upp istället för att komma i nivå och på så vis slipper du golvgipsen och det dyra limmet också. Är ganska tveksam till att du uppnår tillräcklig böjstyvhet med att limma golvgips på masoniten och då är risken stor att
glad_pensionär: Fukt-problemet?? Om du ska lägga golv på övervåningen förstår jag inte varför du skulle ha fuktproblem. Jag skulle inte tveka att lägga ett bra laminatgolv i en övervåning. Om du köper ett kvalitetsgolv typ Pergo, Alloc m fl kan du få ett som har förbättrad fukttålighet. "Spont och not" är vaxade. Nackdelen med laminatgolv är just det hårda ljudet när man tappar hårda saker
adam fors: det fabrikatet som du ska använda har oftast en konstruktions beskrivning läs den och gör som det står i den så blir det rätt!
Segge: Har tittat på pergos lister då det är ett pergo laminatgolv. Det får nog bli en sån, om fogen blir väldigt liten kanske jag testar att foga. Det visar sig imorgon då laminatgolvet åker på.
Amatörbyggaren: Ja, med den förklaringen så blir det ju en luftspalt, som kan ventileras
20-tal Österlen: Det finns klyft tegel som skulle passa, o även qvesarum säljer något liknande. I annat fall finns byggfabriken som skulle passa på toalett o dyl. Köper du ett parkettgolv för 250:- så är det troligtvis ingen superkvalie o du skulle få en hel del märken i det. Väljer du ex vitoljad plankgolv så kan man alltid måla över med linoljefärg om du tycker du stör dej på märkena som blir.
Thomas123: Satsa på ett 14mm trägolv istället. Inte så dyrt numera och ger ett mycket varmare & "mjukare" golv.
Buttox: [citat] Absolut enklast är att lägga spårade cellplastskivor, det gjorde jag på hela min övervåning. Visst, det bygger lite grann, men det är jävligt enkelt att lägga, inga speciella verktyg behövs. Plåtarna är limmade på skivorna, väldigt smidigt. Jag övergav glespanellösningen för att den innebar mer jobb och kostade nästan lika mycket med allt material som behövs. Ska du
Thomas123: Låter dyrt som f-an. Har själv varit golvläggare och en trappa med nålfiltsmatta gör man lätt på en dag.
mansard: Will do, detta löser mycket av mitt huvudbry. Tackar!!
magnu: Skaffa en 2kg slägghammare. Underlättar arbetet väldigt mycket. Annars är de nästan dubbelt så dyra golven lättare att lägga, glider lättare ihop
Kriff: Ja, absolut! Skippa spånskivan och lyxa på med ett tjockt och snyggt trägolv istället?! Men var noga med elrör och liknande - har stört mig på vårat golvknarr och trott att det var limningen som släppt på ett par ställen. Men vid renovering visade det sig att det var just elrör som låg och tryckte och gnekade rätt så bra! Lycka till!
Kriff: Här är en bra instruktion http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/document/11590/download.asp Samma princip gäller för de allra flesta "klick-golv".
tobias_p: Hej Jag ska riva ut ett gammalt parkettgolv från vardagsrum och hall i ett hus från 1975. Parkettgolvet ser ut att vara limmat på spånskivorna. För att få bort den gamla parketten åker jag förmodligen på att riva ut spånskivorna också - något jag mer än gärna gör då jag önskar isolera betongplattan när jag ändå är igång. Betongplattan är nämligen helt oisolerad. Min ide
LottiCharlotte: Hej! Vi har beställt för mycket, ca 15 kvm, virke i gran för att lägga in i vår lägenhet. Det är specialbeställt från Jämtland, 100 mm brett och 20 mm tjockt. En del av granvirket är 225 mm brett för att ligga som en ram längs väggarna. Det är jättefint men vi har kommit fram till att vi vill försöka få fram originalgolvet i lägenheten istället för att lägga in vårt
fth: Hej! I beskrivningen som du länkade till i ditt första inlägg så finns det en bild på en kexmaskin, det fungerade tydligen bra att fräsa spåret med den. Billigare maskiner på ex Jula brukar ligga runt 500:- och funkar nog bra i det här fallet, dyrare maskiner har främst bättre vinkelanhåll som ju inte används i det här sammanhanget. I princip hela beskrivningen är nog applicerbar i
1337: Jag har inga konkreta svar, men jag hade inte vart orolig för 1-2mm.
magnu: Med rätt verktyg kan du tillverka en ny not, lamellfräs och sänksåg... Sedan är det bara att lägga vidare,
Tompaa: Nino// Kommer inte ihåg exakt, men runt 7-800 har jag för mig. Fick svar efter en vecka ungefär.
fifo115: Är det någon som vet vilket golv enligt bilden. Ska finnas i Skanskas Uniqhus vad jag vet.
bränski: är väl näst intill omöjligt att beräkna ut ett skadestånd av ett 40 år gammalt golv. ta dit en ordentlig duktig firma med bra referenser och se om det går att slipa en gång till.
Sven Åke: Jag håller på att byta golv i förrådet då det gamla golvet har ruttnat. Förrådet är en fristående byggnad på 12 kvadrat. Det gamla golvet som har ruttnat var ett trä golv som var uppreglat ovanpå makadam med gullfiber isolering i mellan. Ovanpå detta låg sedan en plast matta. Detta var tydligen ingen bra lösning
Någon som har några bra tips hur jag skall göra nu när jag rivit
peter_larsen: Hej Håller som bäst på och renoverar köket i vårat gamla hus efter en massiv vattenskada och vi har i samband meddetta tagit ner murstocken och där den stod har vi nu en gjuten platta istället och resten av golvet är reglat på vanligt vis.. Plattan är i dagsläget flytspacklad i nivå med reglarna och frågan är om vi skall lägga spånskiva över hela golvet inklusive den gjutna
tlundberg: Ett alternativ som ser ut att kunna bli snyggt är vitbetsat trägolv som man lackar. Se bilder i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/golv/61868-vit-bets-och-matt-lack-pa-gammalt-traegolv.html Inte lika varmt och mjukt som ett skurgolv, men borde vara mer lättskött. Borde väl vara lika lättskött som ett parkettgolv och samma känsla också, eventuellt lite mjukare. Eller vad tror ni?
BaggenMath: Hur bra är spacklat marmorgolv? Tänkte lägga samma golv på hela sutterängplanet (inkl spa) och toaletterna i de andra delarna av huset. Golvet ska därför ge en varm och ombonad känsla, inte bli halt när det är blött men ändå vara tåligt. Vi ska ha natursten i någon form, basta. Tittade på marmor och föll för finslipad och spacklad. Är orolig att den kanske är för känslig.