Golv
jonmo: Ok, trean kunde jag googla fram på egen hand. Jag är tydligen skyldig att upplysa köparen om den typen av fel. Det gör ju bara valet svårare...
totti_jansson: Underbart :) då blir det inte mycket fotboll i helgen..
RonjaB: Flyttar in i vår nya lägenhet 1 december, eller ja får tillgång till den! Men nu är det så att parkett golvet i vardagsrummet behöver slipas innan! Ska ringa runt till olika firmor imorgon och kolla pris, tid mm. Men nu när jag har setat o kollat lite så kan man olja, lacka, vaxa, såpbehandla ja tusen olika alternativ, vad ska man välja där? Vad är ett bra pris per kvm?Bor i
rundvikarn: [citat] Jajamänsan ! Det är vi på Masonite i Rundvik som gör dom . Vissa kunder kräver att få sitt eget namn på skivan men alla masonitskivor på denna sida atlanten kommer från oss . Det finns faktiskt en sort till som görs av 8,0 K40 . Den kallas Panelroof och är tänkt att ersätta råspont på takstolarna , stenhård och stark , men troligen dyr. Kan dock inga priser , jag är bara
Anna_H: Har ni takhöjd till det så kan ni absolut ha frigolit också, vi kände att vi inte ville krympa mer än absolut nödvändigt.
Abbedabbe: Inga bekymmer. Prima noga och framför allt låt det torka ordentligt. Finns det håligheter där spacklet kan rinna in, täta innan armering. Mkt lättare. Fixa sedan armering etc. Det är faktiskt inte krav på att hoppa omkring på nyprimade golv med skitiga skor etc. När det är färdigt, dammsug noga ----> spackla.
Alfredo: [citat] En Fein MultiMaster är ofta användbar i samband med parkettgolv ;)
Fabbe: Ja jag lär ju inte ringa och gapa, uttryckte mig kanske lite klumpigt. Men det är som du säger timmelstad, man får ju ringa och höra om vad som kan göras och varför det är så
Svanteman: Jepp ta av lite försiktigt. Eller så använder du en brädbit som du lägger på listen, denna sätter du knät på och pressar ner den så att den följer golvet. ett tredje alternativ är att dela listen någonstans, skarven blir snyggast om du kapar den 45° allt efter hur förutsättningarna ser ut
Forbo: Funkar utmärkt att lägga direkt på brädgolvet med foam emellan. Brädgolvet är ju liksom tänkt till att bära ett ytskiktsgolv:-) Funkar också bra att slipa och lacka brädgolvet och använda som det är..om man gillar den stilen.
Stefan N: 1. Glöm det. 2. Kan det inte va värt att sätta ny skiva om det nu är över hela golvet? Dvs skruva bort den gamla, sätta i kortlingar underifrån för extra styvhet sen skruva skivan enligt tillverkarens rekomendationer.
niklasbrandin: Jo fler bärande reglar lim och skruv kan ju göra en del. Men att helt få bort knarret blir nog svårt. Kanske en 50 cm tjock heltäckningsmatta funkar:)
olzon: Miljö & Hälsa i din kommun är alltid en bra rekomendation eftersom det rör sig om riktiga maskiner.
Forbo: Antagligen är det inte cc60 på de gamla balkarna..som kan vara behändigt om du exempelvis vill lägga golvspånskivor eller golvgips...då kan det ju vara käckt att ha bytt ut de gamla balkarna. Är det någon speciell anledning till att du inte vill byta dem helt och hållet? Är ju inte mer jobb att sätta dit nya än att laga och lappa.
MatsTyresö: Laminatgolv i en hall? Tänk på att både vatten/snöslask och grus under skorna kan skada laminat. Men visst, man behöver inte planera för 20 års livslängd.
ms_wiz: Mörkaskoggolv från rappgo.se rekommenderas för golvvärme. Finns vitoljade och vitlaserade som jag tycker är snygga.
trojlee: Har idag varit och handlat ett par kartonger 15mm trägolv Men på vägen hem regnade det en del, trots dubbla presseningar så lyckades det komma fukt på dom understa brädorna i paketen. Öppnade upp alla paket direkt jag kom hem och slog på en el-björn i garaget för att få bort fukten. Vad tror ni, är de bräder som blev fuktiga undertill helt utan räddning?Nu när jag har öppnat
onetrickpony: [citat] Alternativet är väl att konsultera med en elektriker. Men då ska det gå via bostadsrättsföreningen för ett OK. Inte säkert att man får göra om det själv. Och kostnaden får väl jag stå för. Nu hade jag tänkt lägga sladdarna under sockeln och låta plastbitarna eller alternativ till dem sitta kvar. Men det ska helst vara i ekfanér.
Mr_Pyro: @ Anna_H Nu tror jag att det avsågs i de fall där det inte redan finns ett tidigare golv. Min undran är om det går att limma ett massivt ekgolv på betong (välisolerad platta på mark med ingjuten golv-värme). Känns lite märkligt att man i så fall skippar diff/ångspärr, eller räknar man med att limmet tar över den funktionen? Branch-rekommendationerna om att vid golv-värme i
Maveric77: Förresten, golvet/trä är väl som minst under vintertid och sväller på sommaren när det är varmare? Nu är det iofs inte vinter i Skåne än, men lite kallare än på sommaren är det allt! Måste jag ta hänsyn till det och lämna lite större springor för att tillåta träet att svälla, eller ska jag lägga det så tätt jag kan?
läppglans: hej jag ska ha ENSTO el golvvärme i köket under klinkers gjutna i ca 2,3^kvadrat meter jag har vatten radiatorer i hela lägenheten köket har öppen planlösning mot vardagsrummet.(golvet är isolerat med 20mm cellplast). hur ska jag lägga kabeln om jag inte vill värma lägenheten utan bara att det ska kännas skönt att gå på golvet? kan jag gå under 80w /m2? en fråga till är det lönt
Totem: Ja det låter som ett vettigare förslag, eller så lägger du dit något annat som totalt bryter av från det övriga. I bland så kan det bli riktigt bra genom att göra något riktigt crazy. Några platter klinker i en helt avvikande färg och storlek kanske? Mosaik?
H_blg: ja precis som du skriver ligger undergolvet på reglar :-) Fick ett tips idag som låter kanon, i.o.m att ja helst inte tar upp ett större hål än kaminen täcker. Skaffa en plasthink/dunk/balja i lämplig storlek, ta upp ett hål den går ner i och sedan ställa ner hinken på plattan och kapa den i golvhöjd för att sedan fylla med betong. Vad tror panelen?
Dingo: Hej Jag ska höja ett golv och vill höra mig för hur jag ska gå till väga. Undertill ligger det ett betong golv och på det är det ett laminat golv, golvet ska höjas med ca 10 cm. Jag har tänkt att ta bort det gamla laminat golvet. Kan jag lägga nya golvreglar direkt på betongen, och på det sen en golvspånskiva där jag lägger på ett nytt klickgolv. Under golv reglarna har jag tänkt
sollentuna2010: Hejsan. Har Roth golvvärme på markplan och radiatorer på övervåningen. Problemet med golvvärmen är att vissa zoner är kallare än de andra trots att termostaten på dessa zoner står högre än de andra. Kan man behöva lufta systemet? I så fall hur? Har en IVT490 pump, behöver denna stängas av när jag luftar systemet? Otroligt tacksam om någon kunde ge tips.
Paul-Staffanstorp: Som jag ser det behöver man inte strula till det mer än nödvändigt då 178cm nästan motsvarar 9 plankor. Alltså tar man och mäter från det högra dörrhålets mitt och ut till väggens början och lägger på vad man ska ha för glapp däremellan. Är det då 83mm som du skriver så lägg på 9mm vilket brukar räcka mer än väl som glapp. Det betyder att du sågar av 92mm på allt utav
Toobster: Inga förslag på detta? Inga för och nackdelar med nått av det?
50fantast: Kanon, då är det väll bara att köra på ;-)