3 016 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Läkt på golvspån - risk för knarr?
Hej, ska lägga vattenburen golvvärme i ett rum med 22mm spångolv på cc60 träreglar. Vill helst köra på det billigaste alternativet vilket verkar vara att lägga plåtarna på 22mm läkt på spångolvet. Kan jag göra detta utan risk för att det uppstår knarr i golvet? Vad kan jag göra för att minimera risk för knarr? Räcker det att limskuva läkten (spånet är limskruvat)?
/Mikael
/Mikael
En metod, jag säger inte att den är rätt, men den bör beaktas
Det är att fräsa spår i golvspånet med en överhandsfräs.
Såga ut en mall i plywood för svängarna. Sedan kan du skruva en planka i golvspånet som stöd när du fräser
Det är att fräsa spår i golvspånet med en överhandsfräs.
Såga ut en mall i plywood för svängarna. Sedan kan du skruva en planka i golvspånet som stöd när du fräser
Ska lägga flytande klick-parkett på slingorna.
Jo jag vet att slingorna brukar läggas under - men min tilltänkta leverantör babblade om att det kund blir problem med tiden då kassetterna brukar bågna och slingorna då tappar kontaktern. Inser numera att han verkar vara ensam om att ha den åsikten och att de flesta kör vidare med kassetter i bjälklaget.
Husleverantörer vill inte att jag försvagar spånet med spår, tydligen behövs den stabiliserande effekten av ett stadigt spångolv för att få tillräcklig bärighet på golvkonstruktionen.
Men det verkar alltså inte vara någon som direkt avråder från limskruvad glespanel? Alternativet tycks vara spårad cellplast men det kommer att bygga 8 mm mer och kosta några 10.000-lappar extra.
Jo jag vet att slingorna brukar läggas under - men min tilltänkta leverantör babblade om att det kund blir problem med tiden då kassetterna brukar bågna och slingorna då tappar kontaktern. Inser numera att han verkar vara ensam om att ha den åsikten och att de flesta kör vidare med kassetter i bjälklaget.
Husleverantörer vill inte att jag försvagar spånet med spår, tydligen behövs den stabiliserande effekten av ett stadigt spångolv för att få tillräcklig bärighet på golvkonstruktionen.
Men det verkar alltså inte vara någon som direkt avråder från limskruvad glespanel? Alternativet tycks vara spårad cellplast men det kommer att bygga 8 mm mer och kosta några 10.000-lappar extra.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 255 inlägg
Samma här. Spånplattan som limmas och skruvas har en del av bärigheten i huset. Jag "slapp" c/c 400 tack vare spånplattorna.micsor skrev:...Husleverantörer vill inte att jag försvagar spånet med spår, tydligen behövs den stabiliserande effekten av ett stadigt spångolv för att få tillräcklig bärighet på golvkonstruktionen.
Vi har också skruvlimmad 21x120mm gles för golvvärmen. Det ger ytterligare stadga åt bjälklaget.
Det går åt mycket lim. Bara så att du vet. Snåla inte med limmet och använd vinterlim.
micsor skrev:Ska lägga flytande klick-parkett på slingorna.
Absolut enklast är att lägga spårade cellplastskivor, det gjorde jag på hela min övervåning.
Visst, det bygger lite grann, men det är jävligt enkelt att lägga, inga speciella verktyg behövs. Plåtarna är limmade på skivorna, väldigt smidigt.
Jag övergav glespanellösningen för att den innebar mer jobb och kostade nästan lika mycket med allt material som behövs.
Ska du dessutom bara lägga ett rum så blir det väl inget större prisskillnad?
Dessutom så isolerar cellplsten en del och dämpar ljud bättre...
/B
Klicka här för att svara