Vi håller på att renovera övervåningen och har bestämt oss för att lägga parkett ovanpå råsponten som är gran. Nu har jag aldrig lagt golv och det är säkert en del man bör tänka på och det några detaljer jag redan nu funderar över. Eftersom jag har ca: 20mm från råsponten till dörrkanten vill jag helst inte använda foam då det bygger mer i höjd.

- Bör man slipa grangolvet innan man lägger parketten?

- Om jag slipar golvet, kan jag då lägga lumppapp i stället för foam med samma resultat?

- Ska golvet alltid läggas tvärs mot råsponten eller kan man lägga det längs med?

-Jag anser att oljad ek ger ett mycket varmt och levande intryck medan lackat är stryktåligare. Någon som har erfarenheter kring de båda?

Jag tror inte du bör slipa. Inte om råsponten ligger rätt iaf.
Jag hade lagt det tvärs mot råsponten, då spelar dt ingen roll om råspontbrädorna är lite olika. Och så tror jag bärigheten blir bättre.
Lackat kanske är stryktåligare, men när den först tagit stryk måste den slipas och lackas. Oljan stryker du bara lite olja på. Jag har oljad!

En som förespråkar oljat. Det som jag funnit som största nackdel med oljat är väl att det inte går att spilla på utan att det blir fläckar. Annars verkar det bara vara fördelar.

Angående slipning eller ej. Grangolvet är från -65 när huset byggdes och det är ojämt på sina ställen och en del bräder har böjt sig med åren. Alla skarvar är dessutom på en linje vilket gör att det buktar uppåt just där. Inte mer än ett par mm men det var synbart innan jag tog bort plastmattan som låg ovanpå. Jag antar att foam skulle trolla bort dessa höjdskillnader men är det riskfritt att bara slipa och lägga papp eller slår det sig igen med ojämnheter i parketten som följ?

Någon?

Jag skull slipa det om det är ojämnt. Efter det spelar det ingen roll vilket håll du lägger trägolvet. Papp eller foam spelar ingen roll. Pappen bygger ju lite mindre.
Olja eller lack. Numera finns det lackade golv som ser ut precis som oljade vilket innebär att du slipper underhållsolja. Har du inget slitage är det helt klart att rekommendera.

Håller med föregående talare. Slipa golvet om det är ojämnt.

Ett alternativ till lackat och oljat är "hårdvaxoljat". Det ger en oljad yta, men är mycket motståndskraftigt mot spill (jag har spillt rödvin utan problem). Det är även bättre för träet och går att laga om du skulle tappa något hårt/vasst på golvet. Ett lackat golv måste du förmodligen göra om helt om du skall få det snyggt.

Vi har slipat och hårdvaxoljat alla parkettgolv i huset. Jag skulle inte kunna tänka mig något annat nu. Helnöjd!

OK, det där med hårdvaxålja låter som ett alternativ. På bilder ger det ett varmare och mer levande golv än lackat.
Angående slipa eller ej så kommer jag nog slipa golvet innan jag lägger det och sedan lägga papp. Nu blir det inte förrän om 3 veckor men jag ska försöka lägga upp bilder på projektet.

Tack för hjälpen!

Hur känns det att gå på hårdvax? Oljat golv är överlägset lackat golv när man ska gå barfota.

Känslan mot fötterna är väl som oljat ungefär. Man får den där rena träkänslan mot fötterna.

När golvet är nybehandlat med hårdvaxoljan kan det dock bli lite halt om man går med strumpor på (vilket man ju oftast gör). Detta upplever jag inte som störande eller problematiskt, men har man barn som springer runt, runt, runt, kan det kanske vara bra att förse dem med sockiplast eller liknande?

Det "hala" försvinner dock efter en tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.