Golv
Tossegubbe: Jo faktiskt men då väger jag in att jag får ett halvdussin Bosch för samma slantar ;) Men visst finns det ett flertal mycket sköna och på olika sätt bra sågar på marknaden helt klart men det är ändå inte ointressant med priset. Ok man kan inte arbeta med en rusta-såg för 99kr men blå-boschen för 1000kr är inte ngt nämnvärt sämre än hilti eller festool för 5000kr tycker jag.
mrw: Tackar för svaren som va det jag ville :) För köpa på min nån säck 245 nu bara. -/Christian
Paul-Staffanstorp: Har du cc600 mellan bjälkarna och 22mm golvspån på detta så har du två möjligheter då det inte är våtrum vi pratar om. 1. - Limma golvgips med flexibelt bruk typ LIP´s Flexicol. 2. - Armera och flytspackla golvet. Båda varianterna bygger ungefär lika mycket (13-15mm) men gipsen är ju ett betydligt enklare alternativ om du redan har ett plant underlag. MEN... eftersom ni vill ha in
Paul-Staffanstorp: Du behöver inte regla upp till cc300 eftersom du ska lägga dit golvspån och flytspackla på detta och det betyder att du uppnår tillräcklig böjstyvhet för att kunna lägga klinker på golvet. Skippa dock golvgipset eftersom det inte tjänar till någonting. Vanlig golvgips är kartongbeklädd och får inte ingå i en våtrumskonstruktion och speciellt framtagen golvgips för våtrum är
Paul-Staffanstorp: Man vinner aldrig något på att låta gammalt vara kvar... Bort med mattan och prima underlaget innan du fäster golvvärmen och flytspackla sedan. Risken är väldigt stor att flytspacklet inte fäster på mattan också och detta riskerar sluta med att fogar och eventuell klinker kommer att spricka med tiden.
jontesjostrom: Efter att ha läst ännu mer, samt fått veta att det finns vattenburen golvvärme i gilléstugan, så blir det nog klinker på golvet. Såga upp golvet, lägga på primer och sedan lägga klinker på detta. Borde inte bli så kallt på golvet och det går ju lätt att åtgärda med tjocksockar, tofflor eller mattor på golvet. Vad tror ni rutinerade byggare och källargolvåtgärdare om detta?
Hammerfest: Hej! Har rivit vägg mellan tidigare kök och vardagsrum och ska nu lägga ett nytt enhetligt golv i det nya kombinerade köket/vardagsrummet. Vi har bestämt oss för lamparkett (stavar om 10x50xx250mm fästa på nät i fiskbensmönster) som vi troligen beställer från Tyskland. I köket låg det tidigare en plastmatta på ett betongglov. Plastmattan är bortriven, men kvar blir en svart filt
jeppeknaster: http://bossesmattor.se/indexheltack.htm Här köpte vi vår heltäckningsmatta (sisalike ljusgrå)
The Tor: När jag slipade om golven gjorde jag på två olika sätt. Små jack (under 5mm) slipade jag ur med sandpapper så att fernissan försvann. Stora hål fyllde jag igen med träklossar av samma material som golvet. I ett rum där golvet slipades för 10 år sedan har man fyllt i spikhål med kemiskt trä och dessa spikhål lyser. Det hade synts mindre om man låtit hålen vara kvar.
bibbif: Å, drömhuset finns att köpa men har inte varit bostad tidigare. Vi behöver göra ett överslag för hur mycket som kan vara rimligt att betala för själva huset. Någon som vet mellan tummen o pekfinger vad man ska räkna med i pris för att få bort gamla plastmattor o ta fram gammalt trägolv? Dvs inte göra jobbet själv, utan leja bort. Någon som har erfarenhet a vad det kan gå lös
bjpa08: Jag har Barlineks ekplank,(enstavs) det är går åt det matta hållet.
Lord Aroxx: Totalt sett så köptes 55 m² men det som är (skadat) är väl ca: 7 m²
gadu^: Håller med John ovan. Vi har lagt in Tundra i sovrummen, övre hall och även trappan ned. Helt klart nöjd! Kan dock tillägga i den negativa delen att golvet är lite "slamrigt" och kallt att gå på...
Ajaxx: Finns det eller är det våtrumsmatta som gäller om klinkerl inte är ett alternativ i tvättstuga?
Lypsyl: Hejsan, ska fixa min hall, det låg en korkmatta jag har rivit bort, vart kvar en massa limrester som inte går bort, kan jag då prima rätt på det, och sen lägga armeringsnätet och värme golv sen flytspackel & klinker. ????
Tina123: Vi inreder en källare, dock souterräng, betongplatta på mark, hus från 1936. Problemet är golvet, jag har massor med frågor, hittar ingen fackman som ger konkreta svar. Problem: Radon Fukt Bästa golvlösning? Värmegolv? Hur mycket isolering krävs? Isolera golvet med frigolit och ha kvar radiatorer? Minska värmekostnader? Vilken typ av firma i kan bedöma ovanstående och ge förslag på
Tina123: Vi har ett soutteränghus från 1936 där bottenplanet är betongplatta på mark, inte så mycket fukt pga souterräng. Vi ska nu renovera, fixa till hallen där + göra ett lekrum Förhöjda radonvärden, markradon, har installerat fläkt och värdena är något bättre, men inte helt OK. Tveksam till golvvärme pga värmeförluster. Vill inte ha klinker. Jag tänkte: 1. Täta golvet mot
Ola-D: Hej, Undrar om ni vet någon som säljer golv från denna tillverkare eller om ni importerat från något annat land? http://www.tg-wood.com/ViewProduct.asp?ProductId=116 Tacksam för svar. /Ola
Larsa: Gör den av två ekbitar, och fräs eller såga med bordssåg falsen och urtaget för mattan. Falsen är biten där golvet ligger under tröskeln. Jag tror du bara kan köpa likadana trösklar som du har. Ett alternativ är ju att limma en list (typ 15x70) under tröskeln. Problemet då är ju att urtaget för mattan kommer för högt upp, och tröskeln blir kanske lite tjock
Raceit: Ha-ha, stämmer bra med att jag har testat stålkulan mot parkett, imponerande bra. Visst, priset är inte lågt men om vi ändå bygger nytt så tycker vi det är lönt OM det är bra.
BiFuel: Om man har en bit sockel/list som man gillar kan det vara bra läge att hitta en liten lokal såg som kan ta fram ett hyvelstål och hyvla egna lister. Vi tog fram ca 60 meter fönsterfoder och hamnade då inklusive kostnad för stål och löpmeterpris på ungefär samma som stormarknaderna tar för färdiga "antiklister" eller liknande.
Maveric77: Skrugolv vet jag inte, men vi har nyligen lagt det här i köket och är nöjda! http://www.alloc.se/data/b/0/13/13/8_2701_0.jpg Ser ju lite ut som ett såpat furugolv!
Tyresö: Om du har fuktproblem i betongplattan, bör du inte använda en plastmatta, som stänger inne fukten. Det enda som händer är att fukten söker sej vidare - den förintas inte - den ställer till problem någon annanstans.
Jan-Å: Det vanliga är att man lägger golven åt "samma håll" men det är mest en estetisk fråga, vad som ser bäst ut för ögat. Lägg ut ett antal plattor och kolla hur det ser ut? Om Ni tycker att det är snyggare att ha plattorna åt olika håll så är det ju det, alla fall hemma hos Er :)
david_l: Jag håller på att renovera ett gammalt hus. I ett rum finns det ett ojämnt trägolv där jag har hyvlat av pucklarna men det finns fortfarande dalar på 2-3 mm. Jag vill inte flytspackla eftersom jag är rädd för att spacklet rinner igenom i spånten. Jag tänker lägga vanlig golvspån ovanpå det gamla golvet och limma med ett lim som fyller ut groparna. Jag önskar förslag på lim som
Krille4: [citat] Hur kommer du fram till den slutsatsen? Jag tycker att TS verkar mycket sansad med tanke på att han har en golvvärme som inte fungerar;) /Krille
1337: Colorama kanske har det. Kolla även hos de som säljer Casco-produkter. Annars fungerar vilket byggspackel som helst. De torkar snabbt oavsett märke, även om jag tror att RR är snabbast.
kankonkan: Jag skall bara lägga på en begränsad yta framför ytterdörren och där skor/kläder kommer att vara, handlar om 2,2x1,2m. Jag har funderat i klinkerbanorna, men då måste jag bryta upp hela golvet ned till bjälkarna och förstärka(C-C 70cm idag) för att fogarna inte skall spricka. Jag är elektriker själv, med teori för behörighet, har dock tyvärr inte lyckats skrapa ihop nog med
PCLarsson: Importerade sjävl 75 m2 av riktigt god kvalité (klass I) från Polen (21*24*300) för 230 kr/m2. Svensk ek används sällan i varken möbler eller golv då kvalién oftast inte är tillräckligt god. Undantag finns givetvis i gammla odlingar från slutet av 1700-talet som planterades för att användas till inom flottan som krigsfartyg. Hälsningar /PC