P
pjfj: [citat] Hoppas jag hinner förvarna om Coops slagjärn innan någon åker och köper skräp. Undvik de bockade plattjärnen på ex. coop bygg, och leta efter någonting sådant här istället. http://www.verktygsboden.se/?id=14110 Tror att Byggmax har liknande.
8 svar · 5,1k läst
J
Jan-Å: Då får man mäta ut så man hamnar rätt då och börja från väggen, ändrar inte grundidén om att ha hela plattor rakt in från dörren och lika stora bitar längs med väggarna. Just det Paul, så är det förstås att klickgolv kan man bara lägga åt ett håll stämmer med dom jag lagt. Fast laminatplattor har jag aldrig lagt som sagt, föredrar klinkers. :)
8 svar · 5,7k läst
·
P
pauraa: Kan man slipa betongplattan direkt, eller bör man lägga på ett lager av finare betong om man vill ha ett schysst innergolv?
0 svar · 1,5k läst
S
Snickahjälpen: jag hade gjort som Apprentice. lägg en 4-5cm isolering sen en armeringen som golv värmen fästes i .ungefär 5-6 cm betong. och sen inget tät skikt i en källare den skall andas, om du skall ha en dusch kan du styka på lite tät skikt just där ungefär 1,2*1,2m Varför skall du höja golvet så mycket?
10 svar · 5,6k läst
B
Bonan: I mina ögon så ska en trappa vara klarlackad. Tål mer stryk och behöver inte samma underhåll. Har du möjlighet att ta loss trappstegen och lämna in på en lackfirma så gör det är mitt råd. Kostar heller inte många kronor.
5 svar · 19,2k läst
Raceman
Raceman: I ett barnrum bör man väl ha något ytskikt som är någolunda tåligt och lätt att reparera om man skulle behöva. Då går lack bort. Hårdvax skulle jag ta. Luta skall du göra om du inte vill att golvet ska gulna, annars kan du hoppa över det momentet. Om du vill ha golvet i en annan nyans så oljebetsar du det först.
2 svar · 3,3k läst
Anna_H
Anna_H: Jag hoppas du har nån sorts isolering i bjälklaget under spänskivan, annars är det en bra början
6 svar · 5,2k läst
tallmilan
tallmilan: Precis, det är viktigt att skilja på värmeutvidgning (metall,glas) som är homogen i alla riktningar och torkning som sker i tvärs fiberriktning
5 svar · 2,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Golvpoolen i Malmö, Theofil i Malmö m.fl säljer detta... Dock inte billigt... ;)
3 svar · 6,1k läst
A
Amatörbyggaren: Det finns både broschyrer och tekniska anvisningar från Platon eller byggvaruhus. Jag tror att arbetsgången är ung följande - Spackla golvet vid behov om du inte redan gjort före läggningen av laminatgolvet - Platonmatta (blå inomhus) kan ge upphov till klapperljud, Platon brukar rekommendera en dämpande matta på betongen - Lägg in mattan enligt anvisningarna, ev uppvik vid väggarna,
1 svar · 1,5k läst
L
loftby: Hur länge brukar man vänta innan man börjar torka? Vill ju inte att den skall brännas fast på plattorna. Jag har två vanliga svampar men är det någon skillnad på de som brukar följa med i vissa "fogset"?
0 svar · 994 läst
S
S.V: ok, tack för svar! Då blir de grå papp + byggplast och inget lim.
2 svar · 1,3k läst
H
Hubbe2: Sprit, kemiskt ren bensin eller liknande borde lösa upp tusch.
4 svar · 8,1k läst
M
mats65: Jag skall renovera golvet i några rum. Idag ligger det 70 mm cellplast, troligen S80 eller sämre, ovanpå betong. Därefter ca 20 mm golvspån och plastmatta. Jag tänkte lägga in 15 mm klick-parkett utan att höja golvet mer än max ngn mm. Därför tänker jag ta bort golvspånet. Frågan är om jag måste byta frigoliten till minst S150 eller om det är tillräckligt med att lägga 6 mm
0 svar · 5,5k läst
Z
zingo: Ärligt talat. Finns det lack som kan användas framgångsrikgt på klinkers som inte ska beträdas... eller inte? Dvs bara för att få den glansigare.
3 svar · 1,4k läst
D
Ducks: Tagit bort en heltäckningsmatta på ett betonggolv med en mattsripper eller vad det heter. Ska sätta klinkerplattor. Golvet är plant men en tunn yta av gammalt lim finns fortfarande på betonggolvet. Limmet sitter som berget, handlar om 12 kvadratmeter. Kan man prima direkt på befintlig ytan och lägga plattorna? Eller måste golvet vara kliniskt rent, dvs inget lim får finnas innan man kör
0 svar · 1,9k läst
A
almaroka: Hej! Jag är på gång att lägga in ett klickgolv (14mm. ek). På ett ställe i rummet kommer kortsidorna på plankorna att hamna emot en spalje, man kommer att se kortsidan på plankorna när man går upp för trappan och det tror jag inte blir så snyggt. Har en liten ide om att sätta en ytterhörnlist emot spaljen först och sedan putta under plankorna. Någon som har en bättre ide?
0 svar · 1,6k läst
L
Linisen_01: I fredags la maken granitkeramiken i badrummet och han har slabbat lite fix på plattorna. Hur får vi bort detta? Har skrapat, skrubbat utan bra resultat. Nu har vi provat lite ättiksyra för att se om det hjälper. Fler tips mottages gärna!
0 svar · 1,4k läst
Tompa21
Tompa21: Nu har jag börjat riva mitt ena badrum (renoverat på 80-talet) för vatten- o avloppsstambyte. Är det så svårt att lägga plastmatta själv? Det är väl mest runt brunn, wc-avlopp o hörn man får böka lite med varmluftpistol. Är det bättre med plastmatta eller våtrumstapeter på väggarna? På golvet är det nu träplankor - asfaltsmatta - flytspackel ca 3 cm - plastmatta. Kan jag
0 svar · 2,1k läst
Alpha
Alpha: Själv tycker jag basecos antik vita golv som är struktur borstat så att det dels blir en hårdare yta men också framhäver träets ådring är supersnyggt, finns i olika tjocklekar och kan hellimmas utan att skruva fast då med en större springa mot väggar dvs grövre socklar behövs då. Detta golv är ju inte jättebilligt men är det "bara" ett rum som ni ska lägga golv på så kan det
4 svar · 3,2k läst
B
BigGitt: Bästa tiden att lägga ett golv är när det är som fuktigast. I år augusti. Då kan man ha minst rörelse fog. Under vintern krymper den. På 12m kan det bli 2 cm! Själv hade jag lagt riktigt ålderbeständigt plast + foam mot betongen. Plocka upp allt och gör rätt. Annars får du samma problem som jag hade... Dubbla jobb. Golvet lyfts och vatten tränger in i skarvarna. Det vill du inte.
6 svar · 2,3k läst
BaggenMath
BaggenMath: Sutterängvilla från 1945 Tvättstuga i källardelen med betonggolv Betonggolv troligen oisolerat Vi kan tänka oss att höja golvet max 150mm Här bilas det inget! alldeles för dammigt Tvättstugan är 20kvm Tänkte göra detsamma i anslutande rum som är 10kvm Så till frågan. Hur ska jag bygga upp kalaset (uppifrån och ner): Klinkergolv: Spelar det någon roll för underarbetet om det är
0 svar · 1,4k läst
I
Inga_82: Tack för svaren! Har varit på Linoleum kompaniet och fått mycket hjälp! Dessvärre upptäckter vi när vi fick komma in i lägenheten igår att golvet nog inte är slipbart... om man ser i tvärsnitt är det endast en mycket tunn (1mm) film med "trä" som utgör översta lagret... TRIST! vi trodde det var en lamellparkett som tålde att slipas iaf 3ggr... Under var det betong så inget
3 svar · 5,9k läst
N
Nelianalle: Den gamla klinkern som låg limmad på furugolvet togs bort i samband med slipning av trägolvet och nu ska vi ha ett nytt eldstadsplan. Då funderade vi först på granitskiva, men hua vad dyrt bara för att ha under kaminen. Efter lite span och spån så fastnade jag för cementmosaikskiva som vi själv då ska gjuta. Lite funderingar kring detta som jag gärna tar emot synpunkter och råd om.
0 svar · 2,0k läst
H
Helioz: Jag har kört Kiiltos Fogskydd på en kaklad diskbänk/köksbänk. http://www.kiilto.se/portal/se/produktinformation/produkt_information/?prod=1183 Är helnöjd, vattnet pärlar sig på fogarna vilket gör det mycket lättare att göra rent bänken. Trots kaffespill och annat har jag inte sett några missfärgningar. Behandlingen har suttit i 2-3 år nu och fungerar fortfarande. Väldigt enkelt
1 svar · 4,4k läst
H
Helioz: Budgetmetoden är att sila grov eller finbetong (helst samma betong som plattan gjöts med) tills man bara får ett fint puder kvar och laga med det, annars är det betongspackel som gäller om det inte är extremt stora sprickor. Finns i smidiga 5 kg förpackningar, från Maxit/Weber t.ex:
7 svar · 3,9k läst
E
EMR: någon som vet hur man blir av med otrevlig lukt från slagg i sand som finns som fyllnadsmaterial i bjälklag. Jag bor i ett hus som är byggt 1944 och då använde man sand och slagg som isolering. Just nu ligger ett gammalt trägolv med flytspackel på och sen plastmattor, men lukten tränger igenom och sätter si kläderna. Till saken hör att jag har känslig näsa så det är besvärligt
0 svar · 2,1k läst
G
gaia: [citat] skulle välja din förslag :). Vanliga mattor typ trasmatta kan man tvätta , piska, hänga ut på vädring , byta vid inredningsbyte medan en heltäckande matta ligger där den ligger och blir mindre ren med tiden trots dammsugning. gaia
4 svar · 1,7k läst
S
John J: [citat] Har 3 olika Kährsgolv i olika ek och ingen utav dem är då gulaktig
22 svar · 8,2k läst
stary
stary: Är det verkligen ingen som har något tips eller erfarenhet att dela med sig om detta? [citat]
3 svar · 887 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.