3 157 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Lägga ett golv av ohyvlade, okantade topp till rot-plankor?
Vi hittade sågade, ohyvlade plankor som var breda (många av de är 60 cm) och 4 cm tjocka, 5 meter långa.
De skulle bli ett fantastiskt golv - om det går att sponta och hyvla. Går det?
(- Allt går med vilja?)
d^_^b
Kan man kanta så att rot till topp behålls?
Antar att man bör kanta de två kanter som ska ligga intill varandra samtidigt - hur gör man det enklast? Not av masonitskivor har jag hört funkar.
Hyvla... - elhyvel kanske? Eller bara slipa det på plats (antar att det är svårt att få det helt jämt även om det är hyvlat - å andra sidan kan man ju ta eventuella uppstickande kanter i efterhand?)
Har läst http://www.asarp.backas.se/page9/page9.html sida och den är inspirerande, men vi har ju valt ett lite värre projekt... Men kanske finns det saker man kan anpassa från hur de gjort för att få vårt arbete att funka?
De skulle bli ett fantastiskt golv - om det går att sponta och hyvla. Går det?
(- Allt går med vilja?)
Kan man kanta så att rot till topp behålls?
Antar att man bör kanta de två kanter som ska ligga intill varandra samtidigt - hur gör man det enklast? Not av masonitskivor har jag hört funkar.
Hyvla... - elhyvel kanske? Eller bara slipa det på plats (antar att det är svårt att få det helt jämt även om det är hyvlat - å andra sidan kan man ju ta eventuella uppstickande kanter i efterhand?)
Har läst http://www.asarp.backas.se/page9/page9.html sida och den är inspirerande, men vi har ju valt ett lite värre projekt... Men kanske finns det saker man kan anpassa från hur de gjort för att få vårt arbete att funka?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men självklart visst går det men not av masonit skulle jag avråda ifrån, håller nog inte.
Vankanten är ett elände men grovsåga med cirkelsåg, lägg sedan ihop 2 st plankor och såga i skarven, blir det inte tätt så såga en gång till.
Att göra notspåret är värre, helst för en 7 mm plywood. Där har jag inget tips just nu.
Protte
Vankanten är ett elände men grovsåga med cirkelsåg, lägg sedan ihop 2 st plankor och såga i skarven, blir det inte tätt så såga en gång till.
Att göra notspåret är värre, helst för en 7 mm plywood. Där har jag inget tips just nu.
Protte
Tack för svaret!
Använder ord hitan och ditan tror jag
- Plyfa menade jag... 
För att göra noten borde man ha ngn maskin som inte halkar hit och dit över kanten utan håller sig på plats. Någon skrev om en kexmaskin förut - vad är det?
Tar gärna emot tips på en bra elhyvel; det vore fint att "handhyvla" ytan.
Jag har aldrig testat en elhyvel. Är det mycket lättare? Svår att ställa in den?
Använder ord hitan och ditan tror jag
För att göra noten borde man ha ngn maskin som inte halkar hit och dit över kanten utan håller sig på plats. Någon skrev om en kexmaskin förut - vad är det?
Tar gärna emot tips på en bra elhyvel; det vore fint att "handhyvla" ytan.
Jag har aldrig testat en elhyvel. Är det mycket lättare? Svår att ställa in den?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kexmaskin med klinga kanske går att dra efter hela plankkanten, att kexa på vanligt sätt kommer att vara svårt då kexningarna måste vara mittemot varandra på båda plankorna.
Om ytan, fråga en golvslipare hur han tycker det borde göras.
Protte
Om ytan, fråga en golvslipare hur han tycker det borde göras.
Protte
Hej! I beskrivningen som du länkade till i ditt första inlägg så finns det en bild på en kexmaskin, det fungerade tydligen bra att fräsa spåret med den. Billigare maskiner på ex Jula brukar ligga runt 500:- och funkar nog bra i det här fallet, dyrare maskiner har främst bättre vinkelanhåll som ju inte används i det här sammanhanget.
I princip hela beskrivningen är nog applicerbar i ert fall, momenten är nog samma för er, med skillnaden att ni har en del betydligt tyngre lyft framför er...
Investera i en sänksåg med långa skenor så blir jobbet betydligt enklare och roligare, den går att sälja för ett bra pris efteråt (om du kan skilja dig från den då
, andrahandspriset för Festool TS55 i bra skick brukar ligga runt 75% av nypriset.
Den handhyvlade ytan får man nog tyvärr endast om man faktiskt handhyvlar, jag tror inte du får samma levande yta med en elhyvel. Om detta känns för jobbigt så kanske du kan hitta ett snickeri på orten som kan planhyvla plankorna åt dig för en ringa penning, då får du en helt slät yta, perfekt för såpskurning.
/fth
I princip hela beskrivningen är nog applicerbar i ert fall, momenten är nog samma för er, med skillnaden att ni har en del betydligt tyngre lyft framför er...
Investera i en sänksåg med långa skenor så blir jobbet betydligt enklare och roligare, den går att sälja för ett bra pris efteråt (om du kan skilja dig från den då
Den handhyvlade ytan får man nog tyvärr endast om man faktiskt handhyvlar, jag tror inte du får samma levande yta med en elhyvel. Om detta känns för jobbigt så kanske du kan hitta ett snickeri på orten som kan planhyvla plankorna åt dig för en ringa penning, då får du en helt slät yta, perfekt för såpskurning.
/fth
Klicka här för att svara