AnneFi
Håller på att göra i ordning ett rum hemma.
Alla andra golven vi har lyft har vi haft ett rått trägolv under
men i det här rummet skulle jag gissa på att golvet har använt till att gå på¨.

det har gulnat väldigt mycket och ser lackat ut.

Jag hatar laminat men sambon tycker att det är bekvämt.

Så till frågan.

Är det värt att slipa 10,5 kvm själva och hårdvaxolja?
Blir det mycket dyrare?

vår budget är ganska begränsad men under 150 kr kvm för laminat kommer man nästan inte för att få ett golv som ser hyfsat ut.

Kan lägga upp en bild på en del av golvet om ni vill se.. det är kanske inte ett golv och då är det kanske inte lönt att fundera över :)

En bild säger mer än tusen ord :rolleyes:;)

AnneFi
Här kommer två bilder.
20130116_210617.jpg
20130116_210627.jpg

Visst är det praktiskt med laminat, men inte snyggt. Först när hela är frilagt kan du se hur mycket skador det är, men jag skulle nog föredra att slipa framför att lägga laminat om det inte är många stora skador på det.

AnneFi
hur stor blir prisskillnaden om man gör det själv?

Det är några år sedan jag hyrde golvslip och jag minns inte vad det kostade, men exempelvis hyreshuset eller cramo hyr ut golvslipmaskiner. Du kanske kan hitta priser på nätet.

AnneFi
Letade på nätet efter firmor.
Verkar vara väldigt billigt om man tar det med rot.
Är dock osäker om kvadrameterpriset är detsamma på ynka 10 kvm

Varför är alternativen endast slipa eller laminat?

Det finns ju andra färdiga golv att köpa. Ekparkett kan man oftast hitta i lågprissegmentet, för runt 200:- / kvm. Det har vi valt istället för en dyr laminat, hur man än vrider och vänder på det så är laminat laminat... Har du utrymme på höjden så kan man kanske också få in ett tunt furugolv på det gamla, ganska enkelt att lägga och ytbehandling skall du ändå ge dig på om du slipar det befintliga

När vi köpte vårt hus så slipade vi vårt vardagsrumsgolv (fiskbenslagd ekparkett) istället för att lägga nytt. Priset efter ROT blev ungefär som ett nytt golv i någon form av mellanprisklass-laminat eller billig parkett, tror det handlade om 150-200:- / kvm

AnneFi
eftersom rummet såf ort det är färdigt på vinden kommer att vara ett hobbyrum.
där kommer att finnas städskåp förvaring av vinterkläder och min symaskin.

känns overkill att lägga ett helt nytt parkettgolv för ett rum utan slitage..
idag ligger det dock ett biiligt eklaminat gissar på ikeas och trots att det bara är ett sovrum så har det rest sig i nästan alla skarvar och ser fördjävligt ut :/

Har en kompis som körde med en vanlig oscilierande handslip på vardagsrumsgolvet som var i ungefär samma skick som ert, och sedan på med lack, visst det ser inte helt nytt ut. Men om det är ett gammalt trägolv så kan det väl få se ut som det. Billigt blev det också, ett par hundringar på slippapper och lack, och en pensel. 10 kvm borde du kunna slipa på en dag till och med med slipkloss och handkraft.

har precis häromveckan slipat ett golv likt ert. Det var ca 16m2 och det kostade mig ca 1000:- för hyra av slipmaskiner inkl. kostnad för sandpapper etc till dessa. Tiden; ca 6 timmar med grovslip, finputs i hörnen, dammsugning m.m..
(Sen har jag torp fr. 1800 t. så jag ska kalka och såpa golvet)
Ni kan olja eller lacka eller varför inte måla med någon ljust grå färg. Ta gärna linoljefärg så får ni fin patina på golvet!

AnneFi
Tack för alla svar :)

har skickat iväg en förfrågan till en golvvlipningsfirma och får se om jag får ett svar.

jag vill helst färga golvet mörkt eller behålla det som det är.

färgerna i rummet kommer i övrigt gå i vitt och grönt. till sambons stora besvikelse.
tydligen kan man ha för mycket grönt hemma :)

ska tapetsera en vägg med samma tapet som jag har tänkt mig i köket för att känna in den.
HAHA. har trots allt köpt 15 rullar av den bara för att den utgick.

Om du hatar laminat så ska ni så klart inte ha laminat. Det är ert hem - inred det inte med sådant ni inte gillar. Ni äter väl inte mat som den ene av er avskyr bara för att det är billigt? Eller skulle ni köpa en praktisk och förnuftig ford focus som familjebil om sambon hatade ford?

Se till att hitta ett golv som ni båda gillar. Om ni tycker att det är för dyrt, så låt det befintliga fulgolvet ligga kvar tills ni tycker att ni har råd. Jag hade absolut valt att slipa och lacka befintligt trägolv, jag tycker det är jättesnyggt med sådana golv - mycket bättre än en modern ekparkett.

dsub skrev:
10 kvm borde du kunna slipa på en dag till och med med slipkloss och handkraft.
Verkligen?

• Gilla
MB77
  • Laddar…
Henri skrev:
Verkligen?
Ne det blir nog svårt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.