Paul-Staffanstorp
olotor skrev:
Jag har haft några kvm Höganäs klinker i hallen vid ytterdörren i över 30 år och inte en antydan till rörelse av klinkern. I början släppte fogen ngt men det gick att förbättra. Klinkern sitter i en gummimassa som vid den tidpunkten också var tätning. Har motsvarande i köket ovan diskbänk och vid renovering för några år sedan gick det knappast att ta bort klinkerplattorna.
Möjligt att du har men du skriver inte vad du har för underlag under dem... ;)

Plywood, spån, masonite och andra träfiberbaserade material är tabu att sätta plattor på...

Men visst... Det kan hålla en tid, men risken är överhängande att det inte gör det...

olotor skrev:
Jag har haft några kvm Höganäs klinker i hallen vid ytterdörren i över 30 år och inte en antydan till rörelse av klinkern. I början släppte fogen ngt men det gick att förbättra. Klinkern sitter i en gummimassa som vid den tidpunkten också var tätning. Har motsvarande i köket ovan diskbänk och vid renovering för några år sedan gick det knappast att ta bort klinkerplattorna.
Gör gummimassan att den följer med i rörelserna?

Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp skrev:
Möjligt att du har men du skriver inte vad du har för underlag under dem... ;)

Plywood, spån, masonite och andra träfiberbaserade material är tabu att sätta plattor på...

Men visst... Det kan hålla en tid, men risken är överhängande att det inte gör det...
Ett litet tillägg ska kanske göras. ;)

Det finns flexiblare fix som man i undantagsfall kan använda om man absolut inte har någon annan utväg, men det är ju t.ex i ett litet kök där det är spånskiveväggar och det inte går att bygga på med en renoveringsgips.

Jag hade absolut inte gjort något sådant på ett golv...

Golvspånskiva

Paul-Staffanstorp
olotor skrev:
Golvspånskiva
What ???

Paul-Staffanstorp skrev:
Ett litet tillägg ska kanske göras. ;)

Det finns flexiblare fix som man i undantagsfall kan använda om man absolut inte har någon annan utväg, men det är ju t.ex i ett litet kök där det är spånskiveväggar och det inte går att bygga på med en renoveringsgips.

Jag hade absolut inte gjort något sådant på ett golv...
Det är drygt när någon satt fast klinker på spånskiva... kort historia jag känner inte för att ta bort allt.

Tack ska leta efter något sådant.

Paul-Staffanstorp
charta77 skrev:
Det är drygt när någon satt fast klinker på spånskiva... kort historia jag känner inte för att ta bort allt.

Tack ska leta efter något sådant.
Kan bara hålla med dig men i vissa fall har man inte mycket val.
I t.ex ett kök med spånskiveväggar om folk vill ha kakel ut på kortändarna så blir det drygt att klä hela de väggarna med renoveringsgips bara för att de vill ha kakel på typ en yta av 0,6x0,5m på två sidor...

Då blir det typ LIPs Flexicol som fungerar till sådant.

Tacksamt när någon satt kakel på spånskiva, lätt att ta lös eller tom självbortagande när man ska kakla på nytt.

Protte

I mitt fall så känns det tveksamt om det lönt (läs jag är lat) att göra om.
Det gjordes för 15 år sedan, tre plattor som varit lösa 10-15 år.

Alternativet är att låta det vara 15+ år till med tre lösa plattor, det inte finns inte någon annan anledning till att göra om allting.

Bära ut allt, rensa upp, städa m.m. Det är mer arbete än vad jag får tillbaka.

Såvide de inte får fötter och går till tippen av sig själva.

Redigerat:
Sätt fast de lösa plattorna med silikon.

...jag fixar det imorgon. :-D

Hittade på BKR där de föreskriver olika underlag. Så ja det finns regler också. Även om naturlagarna är väldigt tydliga. :)

Funderar på att limma dit klinker på en formplyfa och bygga en bänk till ett utomhuskök? Har för mig de gjorde så i något Timell program.
Kan det fungera?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.