Håller på att renovera ett rum i ekonomidelen och nu har turen kommit till nytt golv. Det befintliga golvet bestod av någon sorts plastmatta med nålfilt på undersidan. Eftersom mattan släppt på flera ställen samt var allmänt sunkig så har jag nu rivit ut den. Givetvis blev det en hel del limrester/"ludd" kvar.

Hur noga behöver jag vara med att få bort resterna? Det känns som jag har jobb fram till semestern om jag ska få bort allt detta. Golvet består av spånskivor och är plant och fint för övrigt.

Skulle det räcka med att lägga på en underlagsfoam och sedan ett laminatgolv på denna?

Eftersom det är just ett ekonomiutrymme så är inte kraven hundraprocentiga, blir det "skapligt" så skulle jag vara nöjd.
:rolleyes:

Limmet är inget att bry sig om. Är det lagom med ludd kvar så ha kvar det och skippa foamen.

Det finns maskin att hyra som river ludd sen kan du hyra en golvslip om du vill ha bort allt lim, eller flytspackla, eller bara lägga foam om golvet är jämt.

Testar nog att bara lägga foam då, eftersom rivning och slipning med tillhörande jobb känns lite väl pedantiskt i detta extrarum...

S
dock kan limmet börja lukta/stinka!!

Borde det inte redan ha gjort det isåfall? Eftersom mattan redan var lös på stora områden menar jag...

S
nä. det kan tyvärr dröja. har själv gjort så där lämnat lim under.
dock kan du ju ha tur. jag hade inte det

Har limmet väl härdat krävs ju fukt för att det ska förtvålas och börja lukta. Så länge inte fuktbelastningen blir större nu än tidigare ser jag ingen anledning till att det skulle börja lukta nu.

S
falkn skrev:
Har limmet väl härdat krävs ju fukt för att det ska förtvålas och börja lukta. Så länge inte fuktbelastningen blir större nu än tidigare ser jag ingen anledning till att det skulle börja lukta nu.
säg det till mitt gamla golv

Mattan och tillhörande lim har legat där sedan 1983, så vi får hoppas att det är luktfritt även i framtiden. Skulle det börja stinka får jag väl riva upp golvet och göra om...

Tjuvlånar tråden en kortis. Jag är lite i motsvarande situation (utan ludd) men limmet klibbar fortfarande. Betyder det att det är blött fortfarande (har precis dragit av plastmattan)?? Bör jag vänta tills det torkat eller. Vad rekommenderar ni? Bifogar en bild också. :-)

• Träskiva med limrester.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer förmodligen inte att sluta klibba. Vad ska du göra? Vill du ta bort limmet eller?

Jo. Ska på med trägolv (furu). Är mest orolig för lukten.

Vad är det för någon skiva du har? Slipa bort limmet med golvslip om det går annars bara prima och flytspackla, borde inte lukta igenom.

Det ser ut som Masonite / tretex

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.