T
tiborric: Hejsan! Vi har tagit bort golvlisterna i vardagsrummet pga målning av väggarna. Listerna var spikade innan...Jag undrar nu hur vi ska göra. Spika tillbaka dem igen eller skruva. Skruva verkar enklare eftersom det finns redan ett hål där spiken sitter/satt. Vilken skruv ska jag använda. Listerna är av björk, dvs ljusare nyans av trä. Tacksam för spikförslag. Tibor
0 svar · 6,8k läst
P
Anonymiserad 148067: Tackar för svar huggan! Då kör jag nog på som jag tänkt, möjligtvis att jag isolerar lite extra under för säkerhetens skull. :-) Ska bli kul detta! Mvh, Jimmy
2 svar · 3,0k läst
A
altren: Vi har tänkt göra en köksrenovering i vår lägenhet där golv, bänkskiva, kakel och vitvaror ska bytas ut -- men bänkskåpen ska stå kvar. Stommarna står på originalgolvet, som är linoleum på spånskiva (huset är från 1945). Underst såg det ut att vara betongbjälklag när vi karvade genom golvlagren med en kniv -- inget undergolv i gran. Plastmattan går bara in till benen på
0 svar · 2,0k läst
larsbj
larsbj: Tror nog att det skulle fungera fint med cc700 men om du ändå vill förstärka skruva på en på båda sidor om den befintliga 3"x9 så får du cc 575. det blir bättre än att sätta något emellan.
6 svar · 3,8k läst
·
D
Drömhus2012: [citat] Har gjort så själv och man får bort det värsta utan alltför mycket jobb.
13 svar · 4,2k läst
·
nino
nino: torka bort med vatten innan det torkat, annars prova med t-röd eller limtvätt
1 svar · 1,0k läst
Z
zeltber: Ingen som vill fatta detta svåra beslut åt mig?
39 svar · 30,5k läst
R
Resko: Tack för alla svaren! Utvecklar tråden med lite andra frågor: Finns det några risker med att använda cellplast istället för EPS? Blir ju lite bättre isolering, men blir det ökad risk för fuktvandring? Hur är det med klinkersfogarna. Jag tänkte lägga 60x30 plattor med nivå-utjämningssytem, där fogarna blir ca 2 mm. Blir det problem med instängd fukt/fuktvandring med såpass små
6 svar · 1,8k läst
·
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Det där lät väldigt smart - då behöver jag inte ens ett stativ - kan bara ställa ett autokallibrerande laserpass på något som ger rätt höjd och att skriva på typ målartejp lär kanonpraktiskt så vet man med säkerhet VAR högsta lägsta punkten var också...
4 svar · 4,8k läst
nino
nino: Jag brukar använda en tunnare olja än den som föreskrivs, jag tycker den tjocka oljan har svårare att tränga in i träet och då kan det vara bra att gå över golvet med polermaskin så man omfördelar oljan Med en tunnare kan du stryka på olja med pensel på 4-5 plank, vänta och ev fylla på där det behövs och torka av där det är för mycket. Sen torkar man bort överskottet och den
2 svar · 3,5k läst
C
cecar33: Jag har i en klädkammare ca 15 m² med vattenburen golvvärme avsiktligen lagt en billig typ Byggmaxparkett utan plast, efter 3 år på våning 2 det är absolut ingen skillnad på den nu och då.(träbjälklag) Detta har jag gjort som ett experiment på hur det skulle bli om man inte följde alla anvisningar. Så 3 år på fel sätt är inget problem hittills Vattenburen golvvärme och tjock
5 svar · 1,8k läst
nino
nino: Det där är oftast pga så kallad sidlimning, lacken har limmat ihop kanterna på lamellerna och när golvet rör sig i takt med årstiderna så drar det i golvet och till slut så släpper det någonstans med en glipa som följd... Använder man en grundlack som är spröd så blir det små små sprickor i grundlacken vid varje lamell istället för att det limmar ihop och blir en stor spricka
1 svar · 6,5k läst
·
D
D_Odell: Då var slipprocessen över och det som jag trodde var betong är framtaget. Blandningen är nån massa från 30-talet som innehåller stenar, träflisor mm. Det är stumt som attan men var väldigt mjukt att slipa. Flexen skar rakt in i det som en kniv i smält smör. [bild] Men som det ser ut ovan skulle jag ganska markant vilja polera det så att iaf stenarna i blandningen glänser, och att
0 svar · 5,5k läst
·
Anna1984
Anna1984: Här är info om att lägga EPS 30 på bärande golv och val av ytskikt: http://www.lksystems.se/Documents/LK%20Systems%20Sweden/LK%20Golvv%c3%a4rme/Monteringsanvisningar/P%c3%a5%20b%c3%a4rande%20golv%20med%20LK%20Sp%c3%a5rskiva%20EPS%2030,50,70.pdf Mitt golv är redan bärande då det ligger limmade spånskivar på golvet. På detta ska jag alltså lägga EPS 30. Sen rekommenderar LK systems att
10 svar · 6,6k läst
Powermange
Powermange: Vet inte men också intresserad!
1 svar · 1,3k läst
D
Direktörpelle: Såga runt med sticksågen och dra en fog i golvets färg, kom också ihåg att lyfta tröskeln så golvet kommer in under och in i karmen, då behövs inga fula kvartsstavar/lister där heller :)
1 svar · 3,8k läst
·
F
Freddex: [citat] Ja det låter väl bra, en riktig halvmask måste du ha. Typ Sundströms. En undertrycksfläkt hade ju varit fint, men men. De grejer vi använde används endast till asbest och inget annat. Så frågan är om dammsugaren ska användas till annat sen. En samvetsfråga. Dammsug alla ytor i det sanerade rummet när du gjort klart, använd inte den sugen till resten av lghtn. Asbest är
11 svar · 3,4k läst
·
M
SBH: [citat] stavarna är det ju ingen skillnad på. när du slipar och behandlar dom så kommer du inte se värst stor skillnad. dock kanske du skulle nöjd om eken fick mörkna lite mera
10 svar · 4,9k läst
·
E
Eken1992: Hej igen! Tusen tack för alla svar, provade allting men det enda som fungerade var att använda klossen att slå längs långsidan samtidigt som vi tryckte ner brädan försiktigt, så efter många om, slag och men fick vi ordning på det! Alla (så långt vi hann) parkettbrädor var likadana så ifall det inte bara är vår "batch" som är såhär får jag väl ge ett litet varningens finger
7 svar · 5,1k läst
·
E
erk_s: Hej! Jo jag är nöjd med golvet... Fint och lätt att lägga. Våra golv är dock inte så utsatta då dom ligger i sovrum. Mvh Erik
8 svar · 10,8k läst
B
baszmeg: [bild]
1 svar · 3,8k läst
·
nino
nino: Jag brukar slipa 2ggr sen spackla springorna och därefter slipa sista vändan
4 svar · 3,3k läst
·
M
Macarus: Det är ju fuktigheten inne som påverkar rörelsen hos trägolvet. Har ni bytt ventilationssystem också? Bergvärme borde ju snarare ge fuktigare inomhusluft än pellets och mindre skillnader mellan sommar och vinter. Pelletseldning ger ju mycket luftomsättning (så länge det är i huset det eldas). Annars är det ju inget konstigt att ett trägolv rör på sig. Så är det bara. Tunga
1 svar · 1,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Vi tycks ha ganska lika erfarenheter. När jag lackade låg min sambo på Mölndals KK efter att ha fött vårt första barn :) Jag åkte hem från KK och fick kasta mig iväg och lämna slipmaskinen direkt efter förlossningen.
17 svar · 5,1k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Kryss funkar väl bra om de används på rätt sätt. ;) [bild]
14 svar · 11,1k läst
·
pelpet
pelpet: Ska man göra det riktigt bra så är det väl platonmatta med ventilerade socklar som är den bästa lösningen. Men har du inga fuktproblem så behöver du kanske inte göra något alls. Kanske lite ventilationshål och ventilerade socklar för att förbättra luftrörelser. Jag har ett uppreglat golv på betongplatta, utan problem med fukt.
1 svar · 1,1k läst
B
Bråkis: Väldigt vitt var det inte, se bild nedan. Ja, vaxet brer man ut med spackel, och polerar efteråt, vit pad. [bild]
18 svar · 10,0k läst
·
T
tank77: Någon sort snabbtorkande sättlim kanske kan funka?
1 svar · 2,0k läst
·
Claesk
Claesk: Har trägolv under kamin. En plåt skyddar mot brännmärken.
5 svar · 12,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.