Hej
Funderar kring hur jag skall lägga trägolvet i sovrummet och har en ide som jag behöver input på. Rummet är ca 4*4m och golvet jag tänkt lägga är 20*130 i 2m längder på befintligt trägolv.
Idén jag har är att lägga en rad mitt i rummet längs med befintligt golv och sedan mot denna lägga tvärs mot gamla golvet på båda sidor om denna "generalbräda".

Kommer detta se bra ut?

Finns det risk att det glipar mellan kortändarna och generalbrädan?

Vinsten är att det kanske blir snyggare(?) och en väldig massa färre ändskarvar vilket kanske iofs inte är något att dra sig för...,

Jag tror det blir generalfel ett, ingen skiss.

Protte

Vad är det för typ av golvbrädor?
Är de ändspontade och ändfasade?

Någon särskild orsak till att du inte vill lägga skarvarna omlott som normalt görs?

Om man tänker på att man skall ha 30-40 cm som minst mellan skarvarna när man lägger löpande, så tror jag inte att det kommer fungera som du tänker göra. Golvet kommer glida isär och kanske inte bara längs generalskarven utan i de andra skarvarna också. Meningen är ju att man skall sprida ut golvet svaga punkter så mycket som möjligt över hela ytan. Möjligen kan det fungera om du limmar Mes ett riktigt starkt lim. Men eftersom golvet rör sig med luftfuktigheten så är jag osäker om det skulle hjälpa.

Oldboy skrev:
Vad är det för typ av golvbrädor?
Är de ändspontade och ändfasade?

Någon särskild orsak till att du inte vill lägga skarvarna omlott som normalt görs?
De är ändspontade. På detta sätt slipper jag ändskarvar dem utan kan köra hela längder på vardera sida om mittplankan och nyttja sponten mot den. Men det kanske är upplagt för problem.

dsub skrev:
Om man tänker på att man skall ha 30-40 cm som minst mellan skarvarna när man lägger löpande, så tror jag inte att det kommer fungera som du tänker göra. Golvet kommer glida isär och kanske inte bara längs generalskarven utan i de andra skarvarna också. Meningen är ju att man skall sprida ut golvet svaga punkter så mycket som möjligt över hela ytan. Möjligen kan det fungera om du limmar Mes ett riktigt starkt lim. Men eftersom golvet rör sig med luftfuktigheten så är jag osäker om det skulle hjälpa.
Låter som det är en riskabel chansning. Får nog tänka om, men det hade varit elegant.

Vad är det för golv och skall det läggas flytande eller spikas?

Att lägga en fris runt om och ibland en rakt över är vanligt med spikade furugolv.

Flytande lamellparkett borde ju röra sig liknande i alla riktningar och då borde det väl funka, men är ju en chansning...

Larsa skrev:
Vad är det för golv och skall det läggas flytande eller spikas?

Att lägga en fris runt om och ibland en rakt över är vanligt med spikade furugolv.

Flytande lamellparkett borde ju röra sig liknande i alla riktningar och då borde det väl funka, men är ju en chansning...
Det är massivt trägolv som jag tänkt spika/skruva i befintligt, bärande trägolv.
Borde funka att limma sponten mot mittbrädan för att förhindra glipor men är det osäkert kanske jag avstår.

Förr var det vanligt att man gjorde generalskarv på trägolv när rummet var längre än brädorna, man skarvade inte löpande som man gör idag. Det borde inte bli något problem att lägga ditt golv med generalskarv och det blir riktigt snyggt.

Håller med föregående inlägg. Kommer bli kanonsnyggt. Och det är en beprövad metod. Har själv lagt ett sådant golv en gång i tiden.

jackass skrev:
Det är massivt trägolv som jag tänkt spika/skruva i befintligt, bärande trägolv.
Borde funka att limma sponten mot mittbrädan för att förhindra glipor men är det osäkert kanske jag avstår.
Då tror jag det kan fungera. Friskt vågat hälften vunnet. Trodde det var någon slags parkett, och få skulle jag inte rekommendera det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.