Som ni ser på bilden kommer ekparketten från vardagsrummet och når precis fram till dörrkarmen. I hallen på andra sidan (nu betong) skall jag lägga 30x60 klinker och här vore det ju trevligt om golven möts på något snyggt sätt, helst inte med en stor uppstickande list. Tänkte först flytspackla betongen för att jämna ut några mm, och det kanske blir att rinna över karmen.
Funderar på hur jag ska gå tillväga i karmen, den består ju av trä även på golv-sidan. Kan man lägga klinker där? ..eller fylla upp med någon massa? flytspackla? tips?
Funderar på hur jag ska gå tillväga i karmen, den består ju av trä även på golv-sidan. Kan man lägga klinker där? ..eller fylla upp med någon massa? flytspackla? tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle börja med att såga av dörrkarmarna en/två mm över befintligt trägolv. Därefter skulle jag ta bort "tröskeln" (det är egentligen ingen tröskel utan en del av dörrkarmen, man gjorde så ibland på 60-/70-talet). Därefter skulle jag ta bort allt organiskt material å fylla igen hålet med betong.
Jag har gjort så på sju av tio dörröppningar i källaren hemma, ska ta resterande framöver.
Klinken skulle jag antagligen inte gå in i dörröppningen med utan sluta i linje med väggen.
Gällande tröskel så skulle jag köpa en tunn ekbit som är tillräckligt bred å lång för att täcka öppningen. Ekbiten skulle jag såga å fräsa så att den går att lägga/pressa ner mellan karmarna, tunnaste biten skulle jag göra ca fem mm hög. För tomrummet mellan Klinken och parketten skulle jag limma fast trä på undersidan av ekbiten så att tröskeln har stöd längs hela sträckan förutom några mm mot både parkett å klinker.
Jag har gjort så på sju av tio dörröppningar i källaren hemma, ska ta resterande framöver.
Klinken skulle jag antagligen inte gå in i dörröppningen med utan sluta i linje med väggen.
Gällande tröskel så skulle jag köpa en tunn ekbit som är tillräckligt bred å lång för att täcka öppningen. Ekbiten skulle jag såga å fräsa så att den går att lägga/pressa ner mellan karmarna, tunnaste biten skulle jag göra ca fem mm hög. För tomrummet mellan Klinken och parketten skulle jag limma fast trä på undersidan av ekbiten så att tröskeln har stöd längs hela sträckan förutom några mm mot både parkett å klinker.
Är inte det lite onödigt jobb att ta bort trät under den gamla tröskeln?
Det ligger ju redan ett trägolv där som har klarat sig från fukt hittills. Om det är i en källare så kanske det kan vara värt det men inget talar väl för att det är källare eller?
Det ligger ju redan ett trägolv där som har klarat sig från fukt hittills. Om det är i en källare så kanske det kan vara värt det men inget talar väl för att det är källare eller?
Tack för tipsen!
Som flera av er säger så verkar nog en trä-tröskel vara ett bra alternativ, och låta klinkern bara gå fram till i linje med väggen. Lämnar nog träet i karmen, då det låter som mycket jobb (är ingen risk för fukt).
Så nu när tröskel är bestämd så är min tanke att göra den helt nedsänkt/plan mellan parketten och det kommande klinkerplattorna . Har ingen dörr utan det är mera som en gång mot vardagsrummet så därför inget egentligt behov av uppstickande tröskel.
Någon som vet om det finns någon massa man kan ha i den smala springan som blir mellan tröskelplankan mot parkett/klinker?
Som flera av er säger så verkar nog en trä-tröskel vara ett bra alternativ, och låta klinkern bara gå fram till i linje med väggen. Lämnar nog träet i karmen, då det låter som mycket jobb (är ingen risk för fukt).
Så nu när tröskel är bestämd så är min tanke att göra den helt nedsänkt/plan mellan parketten och det kommande klinkerplattorna . Har ingen dörr utan det är mera som en gång mot vardagsrummet så därför inget egentligt behov av uppstickande tröskel.
Någon som vet om det finns någon massa man kan ha i den smala springan som blir mellan tröskelplankan mot parkett/klinker?
Jo, det där kan mycket möjligt vara ett alternativ.
Men finns det kanske någon massa man kan ha även mellan parketten och tröskeln? Vill att parkettgolvet och listen skall vara exakt lika höga. Dvs "släpar man fötterna efter sig" så ska man bara känna de små skarvarna mellan parkett/tröskel/klinker, inga höjdskillnader
..fast det kanske är omöjligt med ett parkettgolv som rör sig? (om än längd-ledes)
Men finns det kanske någon massa man kan ha även mellan parketten och tröskeln? Vill att parkettgolvet och listen skall vara exakt lika höga. Dvs "släpar man fötterna efter sig" så ska man bara känna de små skarvarna mellan parkett/tröskel/klinker, inga höjdskillnader
Om man ska vara petig så skulle träbiten ha spräckts så båda golvtyperna mötas i karmen. Alltså skulle parketten varit insågad i karmen, samt att klinkersen ska sågas in i karmen, så att inga "glipor" syns. Sedan en tröskel el metall-list. Tänk på att trägolvet inte får ligga dikt emot något.
Hur kommer du in i själva huset med tanke på ytterdörrströskeln när du inte ens orkar lyfta fötterna 3-4 mm som cem77:s list är i höjd?Ren skrev:Jo, det där kan mycket möjligt vara ett alternativ.
Men finns det kanske någon massa man kan ha även mellan parketten och tröskeln? Vill att parkettgolvet och listen skall vara exakt lika höga. Dvs "släpar man fötterna efter sig" så ska man bara känna de små skarvarna mellan parkett/tröskel/klinker, inga höjdskillnader..fast det kanske är omöjligt med ett parkettgolv som rör sig? (om än längd-ledes)
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Jag har en liknande tråd,
http://www.byggahus.se/forum/golv/227614-hur-ska-stengolvet-mota-furugolvet-i-oppen-planlosning.html
Det lutar åt att vi kommer möta golvet med en fris och sedan en liten mjukfog

http://www.byggahus.se/forum/golv/227614-hur-ska-stengolvet-mota-furugolvet-i-oppen-planlosning.html
Det lutar åt att vi kommer möta golvet med en fris och sedan en liten mjukfog
En fris + mjukfog var en bra ide, tror det kan funka även i mitt fall där parketten redan är lagd och klinker inte gör sig så bra i karmen. Tack! ska hålla ett öga på era framsteg.AndersMalmgren skrev:
Tänkte bara avsluta denna tråd med att visa resultatet, så här knappt två månader efteråt 
Det blev en "fris-aktig" övergång, med hjälp av en vanlig ekplanka, mellan vardagsrumsgolvet och det klinkerbelagda hallgolvet. Plankan är så gott som plan med de båda golven vilket känns riktigt bra för fötterna. Blev tvungen att hyvla ned den några mm på ena sidan pga höjdskillnaden mellan de bägge golven, samt sandpappra, men i övrigt är den obehandlad.
Själv tycker jag att ekplankans ljusa färg ger en bra kontrast mellan det svarta klinkergolvet och ekparketten
Det blev en "fris-aktig" övergång, med hjälp av en vanlig ekplanka, mellan vardagsrumsgolvet och det klinkerbelagda hallgolvet. Plankan är så gott som plan med de båda golven vilket känns riktigt bra för fötterna. Blev tvungen att hyvla ned den några mm på ena sidan pga höjdskillnaden mellan de bägge golven, samt sandpappra, men i övrigt är den obehandlad.
Själv tycker jag att ekplankans ljusa färg ger en bra kontrast mellan det svarta klinkergolvet och ekparketten
Klicka här för att svara