Fan fan fan, nu har jag skitit i det blå skåpet... Eller fått vita fläckar på svart golv i alla fall...:confused:

En flaska avfettningsmedel har droppat lite och verkat lämna permanenta märken efter sig. På det mest synliga stället i hallen såklart.
Jag har provat Vim, diskmedel, hett vatten, låta en blöt svamp ligga på ett par timmar men absolut inget händer. Det är fortfarande lika irriterande vitt.

Antar att det inte finns ett husmorsknep, så frågan är väl nästan om man kan färga in det på något sätt och dölja det?

_DSC9641.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

_DSC9640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klinkerolja?

Avfetta hela golvet. Blev snygg färg tycker jag. Nä vars jag tror nog det blir och byta ut dem!

Byta? Så radikalt alltså...?

Var köper man klinkerolja egentligen? Biltema och Jula verkar inte ha det.
EDIT: Google säger färgbutiker, typ.

Anders299 skrev:
Var köper man klinkerolja egentligen?
Jag har för mig att jag köpt på K-Rauta. Gissar att de flesta byggvaruhus/färgbutiker/kakelbutiker borde kunna ha.

OpiMaza
Kemsk ren bensin eller 5-56 kan fungera. Prova dock på ställe som det inte syns på.

Vad är det för avfettningsmedel?

Har kollat lite mer på det nu och det är inte, som jag först trodde, färgen som försvunnit ur plattan. Det är den vita sörjan som bildas när man blandar avfettningsmedel med vatten som tar torkat in i plattorna.
Det är väl trots allt bra. I alla fall innebär det att jag törs gå på med andra lösningsmedel för att testa att få bort det...

Avfettningsmedlet är MAC124 (Prick Bort). Består av;
Destillat (petroleum)
Vätebehandlad lätta 60-100%
2-butoxietanol 5-10%
Nonjoniska tensider 5-15%
Etanol <1%
Isopropylalkohol <1%

Fick tipset av en kollega att det inte går att skrubba bort. Istället får man försöka blöta upp porerna och suga upp med papper eller liknande. Testade thinner, samma avfettningsmedel, quickleen och slutligen WD40. De fick ligga på lite olika lång tid beroende på hur fort de dunstade, men WD40 verkade mest framgångsrikt. Spåren försvann inte helt, men bleknade något.
Än så länge har det bara legat ca 30 min, men jag ska testa att låta det ligga någon timme och sen suga upp det för att direkt lägga på nytt.

Får se om det går att dra ut en del i alla fall...

Tack för alla svar.

WD40 verkade bleka fläcken. Duschade på en del, lät det ligga en timme ungefär och torkade av överflödet. Fläcken är bara synlig om man vet att den funnits där. Det får man nog vara nöjd med. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.