Paul-Staffanstorp
Nej... Man sätter inte plattor på underlag av trä...

Golvgips eller flytspackling om du har träbjälklag gäller...

• Gilla
Helioz
  • Laddar…
Finns det någon branchregel som säger detta också eller är det "bara" vedertaget?

Säger sig själv.
Trä rör sig.

Besserwissern skrev:
Finns det någon branchregel som säger detta också eller är det "bara" vedertaget?
Det beror nog mer på var du är med din plyfa. Men aldrig kakel/klinker på rent trä

T
Om du hade haft 22mm spånskiva med ett regelverk på 30cc så garanterar Ardex att deras fix Ardex S48 går att applicera direkt på spånskivan och sedan klinkern på detta. Fast detta fix är inte billigt om man säger så.........

Besserwissern skrev:
NaturLAGEN säger detta.

Vill du överklaga så får du vända dig någon annanstans. :)

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Men funkar inte plywood mer som en spånskiva än som trä?

T
haavard skrev:
Men funkar inte plywood mer som en spånskiva än som trä?
Så du menar att en spånskiva inte består utav trä:rolleyes:

...eller att en spånskiva inte rör sig? Spån rör sig det med.

Spån eller plyfa spelar ingen roll det är fel ändå. Flytspackel eller i värsta fall golvgips är det som gäller (och då med korrekt byggt under det).

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag har fuskat på det sättet, la klinker på spån i hallen.

Nu ca 6 månader senare så sitter ganska många plattor löst.....

Gör om gör rätt!

• Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Hur är det med masonit?

Jag lade några kvadrat på masonit när jag var ung och grön, (säkert 20 år sedan, så det är preskriberat nu) och jag var in i det huset förra sommaren och då satt det fortfarande kvar.

Masonit är lika ajabaja som allt annat som inte är "dött".

Jag har haft några kvm Höganäs klinker i hallen vid ytterdörren i över 30 år och inte en antydan till rörelse av klinkern. I början släppte fogen ngt men det gick att förbättra. Klinkern sitter i en gummimassa som vid den tidpunkten också var tätning. Har motsvarande i köket ovan diskbänk och vid renovering för några år sedan gick det knappast att ta bort klinkerplattorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.