Hej allihop,

Tänkte höra om någon har lite bra input. Jag har ju byggt till mitt hus och är supernöjd med isoleringen där. Har mätt med värmekamera i skarvar osv. Kanon.
Nu är det dags för gamla delen att rustas upp. När jag mäter mellan vägg/tak och mellan golv/vägg, så ser det inte lika positivt ut, här slinker det ut massor av värme. Taket kan jag fixa lätt via vinden, så fort elektrikern dragit klar elen däruppe. Golvet känns däremot inte lika självklart.

Jag har plockat bort golvlisterna i gamla delen och när jag sätter fötterna där kan jag känna att det drar kallt på dem. Inte så bra tecken va? Jag har hus på plintar. Det är i grund och botten ett fritidshus. Välisolerade väggar, men jag har ingen aning om hur mycket isolering det är i golvet.

Någon sade att golvisoleringen kan ha glidit isär. Kan det stämma?

Men den stora frågan är. Hur går man bäst tillväga för att fixa det här? Hälften av golvytan är klinkers (bara cirka 2 år gammalt) som jag inte är så sugen på att bryta upp. Kan man fixa det underifrån till exempel? Eller finns det enklare och bättre lösningar?

Konstruktionen är: trossbottenskiva, träreglar med isolering mellan och standard golvspån ovanpå. Ytmaterial är klinkers i ena hälften, billigt klickgolv i andra.

Mvh
Elina

Redigerat:
Bästa tipset är nog att ta kontakt med en lösullsfirma, alternativt en PUR-skumisolerare...de kan enkelt fylla upp bjälklagsfacken uppifrån genom 2cm små hål som blir nästan osynliga när de är klara och igenpluggade. De kan också göra det underifrån om de kommer åt.
Golvisolering har en tendens att sjunka ihop med tiden och göra att det blir en kall luftspalt mellan isolering och golv, så det är bra att fylla upp åtminstonde kanterna efter ett par år.

Hittade en länk här som beskriver hur de gör.
http://www.sjomarkens.se/isolering_kalla_golv

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.