27 440 läst ·
18 svar
27k läst
18 svar
IKEA har börjat med laminatgolv igen
Sida 1 av 2
Vad hände? När jag renoverade lägenheten för ungefär 2 år sedan fick jag precis ihop tillräckligt med golvpaket, det sista fick dom skicka från ett annat varuhus. Anledningen var att dom skulle sluta med golv!
Men nu tittar jag på IKEAs hemsida och Tundra laminatgolv finns åter i sortimentet! Vad beror detta på? Jag är i och för sig glad, köpte IKEAs golv för 2 år sen men då tror jag det var ett något dyrare ek golv. Eller så har dom lyckats sänka priset nu. Jag är riktigt nöjd med golvet jag köpte då och nu funderar jag på att lägga detta i ett barnrum. Det var mycket bättre än ett liknande golv Hornbach sålde, la tyvärr Hornbachs golv i köket
Vet ni något om kvaliteten på IKEAs nuvarande Tundragolv?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20213519/#/20213519
Men nu tittar jag på IKEAs hemsida och Tundra laminatgolv finns åter i sortimentet! Vad beror detta på? Jag är i och för sig glad, köpte IKEAs golv för 2 år sen men då tror jag det var ett något dyrare ek golv. Eller så har dom lyckats sänka priset nu. Jag är riktigt nöjd med golvet jag köpte då och nu funderar jag på att lägga detta i ett barnrum. Det var mycket bättre än ett liknande golv Hornbach sålde, la tyvärr Hornbachs golv i köket
Vet ni något om kvaliteten på IKEAs nuvarande Tundragolv?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20213519/#/20213519
skräp..
La nåt vitt golv ifrån ikea i vår lägenhet.. inga jämna skarvar, gick sönder när man klickade i osv..
Brorsan la precis i sitt kök, och de släpper på långsidorna, så fort golvet under inte är spikrakt så verkar det som man kan "trampa" igenom klickskarven..
Ta med en provbit ifrån ikea och åk runt till de dyrare laminatgolven/parkett och jämför hur skarvarna ser ut..
La nåt vitt golv ifrån ikea i vår lägenhet.. inga jämna skarvar, gick sönder när man klickade i osv..
Brorsan la precis i sitt kök, och de släpper på långsidorna, så fort golvet under inte är spikrakt så verkar det som man kan "trampa" igenom klickskarven..
Ta med en provbit ifrån ikea och åk runt till de dyrare laminatgolven/parkett och jämför hur skarvarna ser ut..
Precis. Jag var på väg att köpa en Lagan glaskeramikhäll, men råkade av en tillfällighet komma åt att se in i köket i deras restaurang. Och inte använde de några Lagan att steka köttbullar på, inte. Det sa också allt.sandhall skrev:
De använde förresten inte några Frostig kylskåp heller. Så de kan man ju inte heller köpa.
Utställningsrummen är till för att visa upp de produkter som saluförs. Restaurangen har mig veterligen inte detta syfte. Där arbetar däremot personal som gissningsvis ställer högre krav på sina arbetsredskap än det som erbjuds i IKEA:s sortiment.andersmc skrev:Precis. Jag var på väg att köpa en Lagan glaskeramikhäll, men råkade av en tillfällighet komma åt att se in i köket i deras restaurang. Och inte använde de några Lagan att steka köttbullar på, inte. Det sa också allt.
De använde förresten inte några Frostig kylskåp heller. Så de kan man ju inte heller köpa.
Jag tycker att din sarkasm haltar något.
Dom brukade ha en bit med laminatgolv i gången där alla gick för att visa att dom var väldigt slitstarka.
Fast i det här (något gamla) testet gick det inge vidare:
http://www.radron.se/Documents/Tester med annat betygssystem/tabeller/060616_06_laminat.pdf
Fast i det här (något gamla) testet gick det inge vidare:
http://www.radron.se/Documents/Tester med annat betygssystem/tabeller/060616_06_laminat.pdf
Jag tycker sarkasmen funkar felfritt. I ett restaurangkök lagar man mat på ett "industriellt" sätt och behöver således proffsredskap, inte IKEAs grejer för privata kök. I ditt vardagsrum, där du förväntas lägga in deras klickgolv, smyger du omkring i strumplästen eller på sin höjd ett par tofflor, medan IKEAs utställningsrum varje dag härjas av tusentals skor som folk går ute med och drar runt grus och smuts.eviljava skrev:
Har försökt säga det till hunden, 35kg, nu tar du på dig tofflorna så det inte blir repor i golvetCarl_Elvis skrev:Jag tycker sarkasmen funkar felfritt. I ett restaurangkök lagar man mat på ett "industriellt" sätt och behöver således proffsredskap, inte IKEAs grejer för privata kök. I ditt vardagsrum, där du förväntas lägga in deras klickgolv, smyger du omkring i strumplästen eller på sin höjd ett par tofflor, medan IKEAs utställningsrum varje dag härjas av tusentals skor som folk går ute med och drar runt grus och smuts.
Men laminatgolv lägger man väl oftast där det är mera slitage och i t.ex. vardagsrum, om man får hunden att ta på tofflorna, blir det i normalfallet trägolv. Så jag köper nog inte argumentet rakt av.
Däremot så håller inte IKEAs golv slitageklass för offentlig miljö men troligvis hemmamiljö.
Rent generellt när det gäller billiga laminatgolv så tycker jag att klickskarvarna är klenare jämfört mot de dyrare, t.ex. om de har plastfjädrar så är de inte lika kraftiga och det är mjukare skivmaterial som lättare går sönder i klickskarven. Har lagt Pergo av bättre kvalite och de är betydligt stabilare och klarar även små ojämnheter bättre, som det skrevs i ett tidigare inlägg, än de billiga som jag också använt. En del av detta beror nog på att de oftast är tunnare, 6-7mm mot de dyrare som är 9-10mm, vilket gör skarven klenare.
Redigerat:
Tarkett fungerar tydligen ypperligt i den miljön då det är det fabrikatet de använt (redovisas på en skylt i anslutning till rummet).Carl_Elvis skrev:
Visningsrum kanske sitte uppe ett halvår/år. Nog tycker man deras golv borde hålla den tiden iaf även om slitaget är hårt?
Hade för mig att IKEA hade ett dyrare laminatgolv för ett par år sen, runt 130kr/kvm..tror det är det jag har lagt i 2 sovrum och är mycvket nöjd fortfarande...Någon som kommer ihåg vad modellen hette?
Det billigare golvet la jag i sista sovrummet, som tur var det minsta, och det golvet är jag absolut inte nöjd med..har börjat släppa i skarvarna...
Det billigare golvet la jag i sista sovrummet, som tur var det minsta, och det golvet är jag absolut inte nöjd med..har börjat släppa i skarvarna...
Det finns två typer av laminatgolv: högtryckslaminat och folie. När laminatgolv var en ny produkt var det mig veterligen uteslutande högtryckslaminat som såldes. Dessa golv har samma ytskikt som en laminatbänkskiva för kök. Ytan är tjock och hård. Det tundra-golv Ikea sålde på 80-talet var av denna typ.
För att kunna sälja billigare golv har många tillverkare lanserat folie-golv, men kallar dem fortfarande laminat. Dessa golv har ett ytskikt bestående av en tunn folie, ungefär som en folierad möbel eller kökslucka. Dessa golv är inte alls lika slittåliga som riktigt högtryckslaminat. Ikeas billiga golv är av denna typ.
För att kunna sälja billigare golv har många tillverkare lanserat folie-golv, men kallar dem fortfarande laminat. Dessa golv har ett ytskikt bestående av en tunn folie, ungefär som en folierad möbel eller kökslucka. Dessa golv är inte alls lika slittåliga som riktigt högtryckslaminat. Ikeas billiga golv är av denna typ.
Precis, vi har ett Pergo från sentperoande skrev:Det finns två typer av laminatgolv: högtryckslaminat och folie. När laminatgolv var en ny produkt var det mig veterligen uteslutande högtryckslaminat som såldes. Dessa golv har samma ytskikt som en laminatbänkskiva för kök. Ytan är tjock och hård. Det tundra-golv Ikea sålde på 80-talet var av denna typ.
80-tal och det är en "Perstorp yta".
Idag finns det många olika laminatsorter, vissa är rent skräp andra är bra golv.
Delvis rätt, teknikerna kallas för HPL respektive DL men det finns även HDL.peroande skrev:Det finns två typer av laminatgolv: högtryckslaminat och folie. När laminatgolv var en ny produkt var det mig veterligen uteslutande högtryckslaminat som såldes. Dessa golv har samma ytskikt som en laminatbänkskiva för kök. Ytan är tjock och hård. Det tundra-golv Ikea sålde på 80-talet var av denna typ.
Nu är det inte heller så enkelt, det finns varianter där emellan också men det handlar mycket om tjockleken på lagerna vad som blandas i de olika ytskikten och teknikerna med det.
Tundra golven på 80 och början av 90 talet gjordes av Pergo i Trelleborg med HPL tekniken och det är samma teknik som används till Ikeas montergolv eftersom det är enda möjlgheten att nå högsta kvaliteklassen (34).
För att se om det är något att ha, prova att repa med tex nyckelknippan och dra med tex nyckel på laminatkanten, den får inte sprätta iväg för lätt.