L
Le_flow: Tack för svar! Ja tillverkarens rekommenderade maxlängder var 8x12m så lite överskrids det på längden lite, men förhoppningsvis är tillverkarens rekommendation som bäst-före-datumen på mjölken. Det går att lägga en halv-meter till, man lyckas ju lägga gymnastikhallar med parkett. Golvet kommer läggas direkt på ett linoleum golv som vilar på ett betongbjälklag. Vad gäller
4 svar · 7,5k läst
·
golvlaggaren
golvlaggaren: Vi river massvis av sådana golv varje år, ingen fara.
7 svar · 4,0k läst
·
T
teddelinski: Hej Anders, hur blev ditt förråd tillslut? Jag ska göra något liknande! Skulle vilja veta vad du valde för golv, samt ev behandling av valet av virke, samt hur du gjorde väggar och tak.
2 svar · 9,3k läst
·
E
Ekalf: Tack, Gabbe1, men TH använder Kährs så vi får avsevärt bäst priser där (eller snarare så blir det dyrt att byta).
5 svar · 4,1k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Vi använde latexfog. Den går att måla i diskret färg. [bild]
3 svar · 1,9k läst
·
M
myrstack: Vid raka träväggar och 18 gauge dyckert så blir det ju endast en litet märke man kan dutta över med vax eller färg så har jag byggt väggen själv brukar jag köra färdigmålad furu :D Vid knepigare lättbetongvägg eller liknande med större skruvskallar brukar jag likväl köra färdigmålade men efter att ha spacklat och slipat så färdigstryker jag allt på plats
4 svar · 1,5k läst
E
elmont: OM "golvet" på övervåningen lades in i samband med originalbygget är risken stor att man har satt den "nya" ytterväggen uppe på "golvet". OM det var så måste man öppna upp en spalt i "golvet" helt mot ytterväggen innan man sätter den nya ytterväggen och se till att isoleringen i den nya väggen sluteran mot den befintliga takisoleringen. Gör man inte det får man lätt ett utrymme
8 svar · 1,3k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Fick höra av en snickare för några dagar sen att underlagsfoam med fuktskydd krävs om man har betongplatta. Lägger man parkett ovanpå en spånskiva eller ett bef. golv så ska man inte behöva fuktskydd. //Patrik
1 svar · 1,9k läst
A
Avemo: Det är knappast asfalten som avgör om det möglar eller inte. I en lada med asfalt på golvet är det troligen ingen katastrof om det kommer in lite vatten ibland. Lägger man på ett laminatgolv så blir det problem om det kommer in lite vatten. Jag skulle säga att eventuella problem med fukt är knutna till ladans dränering och hur marken utanför lutar snarare än till asfalten.
6 svar · 1,6k läst
J
jojje48: Har lagt laminatgolv i i en vindsvåning o nu har en liten bit släppt och det låter när jag går över det. Finns det nåt man kan göra åt det.
0 svar · 686 läst
S
SueCia: Exakt sådär såg mina golvlister ut efter golvbyte i min förra hyresrätt, hyresvärden vill ha jobbet så snabbt det går, och då blir det ingen listnedtagning.
15 svar · 19,1k läst
·
C
c3d4: Är det fortfarande lika snyggt, nu ett par år senare? Skulle du vilja rekommendera andra att göra samma sak? (jag har svårt att hitta skeppsgolv i bambu till vettiga priser)
23 svar · 12,0k läst
·
L
LAnsgar: Spekulerar vilt nu, men jag tror inte att fogen bara finns av estetiska skäl utan att den även stabiliserar hela paketet. Lägger man plattorna dikt mot varandra så borde de låsa sig rätt bra ändå kan man tycka..
4 svar · 5,9k läst
M
meckis: det är ju inget svårt, men helt hur erfaren du är på att snickra.jag hyrde en bygglaser med pinne för att nivellera brädorna
4 svar · 3,9k läst
·
H
Haas84: Vet jag ju i försej inte om det är, men eftersom mattan fungerar klockrent som underlag kan jag inte motivera mig att slita bort hela matten i stället. Har inte hittat något vettigt att fylla hålet med ännu. Men golvbytet får vänta ett tag ändå så har tid att hitta någonting bra. Hålet är längst inne i ett hörn som man aldrig kommer gå på, och sannolikt kommer det komma en byrå
5 svar · 2,1k läst
K
Konas: Tusen tack för bra svar :-)
8 svar · 1,3k läst
·
H
hixen: Antar att det fina vårvädret håller alla utomhus, borta från mobiler och datorer.
1 svar · 1,0k läst
J
Jan Lahti: Behöver referenser på firmor som slipar golv i Sundsvallstrakten. Vilka erfarenheter har ni? Tips emottages tacksamt.
0 svar · 620 läst
N
Niko Lupala: Har precis fått klart med dräneringen längs med 2 väggar. Dräneringsfirman tog hit en fuktfirma som guida hur det skulle göras för att få till det bra då huset ligger på berg mm. Iallfall så kollade han i källaren i mitt kommande biorum på ca 24 kvadrat och rekommenderade optiventgolv dit alltså ventilerat. Fick offer på ca 17 000 kr vilket jag tycker är lite maffigt, nån som
0 svar · 1,3k läst
B
billyby: Tycker ni att man ska man limma det direkt på betongen?
5 svar · 4,0k läst
·
M
MoaIsabell: Du får dra av 2.5mm från varje sida på alla plattor, vilket i praktiken betyder 5mm från en kortsida och 5mm från en långsida. T.ex. om man för enkelhetensskull säger att den plattan som i ursprungsläggningen har formatet 1x1 är 100mmx100mm så blir den med 5mm fog 95mmx95mm, den som har formatet 1x2 är då 100mmx200mm i ursprungsläggningen och blir 95mmx195mm med fog. Exempel på
1 svar · 1,2k läst
·
F
falkn: Själv har jag ekparkett i mitt kök som legat där sedan 2006. Några märken är där såklart, men ingenting man tänker på om man inte studerar från knähöjd. Någon missfärgning p.g.a. vätska finns dock inte någonstans. Antingen är samtliga betydligt mer slabbiga med vatten än vad vi är, eller så oroar folk sig i onödan.
12 svar · 3,9k läst
S
SwiftD: 500L EPS-cement är inköpt och 300kg flytspackel ska inhandlas imorgon. Sen blir det byggplast, stegdämpningsmatta och laminat. Plattan ligger runt 0,6m över mark och jag gissar på det är sand under plattan och huset står på sandjord.
5 svar · 4,4k läst
hantverkare1
hantverkare1: Jag satte endast 15 mm kvartstav i ek mot ett ekgolv efter önskemål från en kund. Såg rätt ovant och fel ut, men alla tycker olika. Han var toknöjd! Tyvärr ingen bild
1 svar · 3,4k läst
·
L
Lutte: Har berry alloc vinylklick, känns varmt och skönt utan golvvärme. I hallen där det nöts som mest så har jag inte en repa, men nu har jag bara haft det några månader
2 svar · 4,5k läst
D
defrost: ingen ?
1 svar · 1,4k läst
pelpet
pelpet: Köp en OSB och lägg över hålet när du inte jobbar så slipper du stressa.
1 svar · 780 läst
S
Anonymiserad 23608: Nja. Ett korrekt ventilerat golv kräver en projektering där man tittar på rummets utformning och förutsättningar. Du får därefter en ritning som visar vilka sträckor av golv/vägg-vinkeln som ska tätas med fogband mot den primade betongen och vilka sträckor som ska lämnas öppna, för att styra luftflödet som önskas. Man måste ju även ha ett ventrör som ansluter med en stos till
10 svar · 5,5k läst
hsd
hsd: Det går att lägga silicon i springan fråga golvläggaren praktiskt i kök å liknande
4 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.