Byggahus.se

Dåligt resultat efter Vitlut + Vitolja 50/50

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Har slipat ner vårat gamla gula brädgolv till trärent.
    Jag har sedan Vit-lutat det och därefter oljat och polerat det med hälften vitolja och hälften vanlig olja.
    Resultatet är just nu allt annat än bra.
    Efter att jag vitlutade det och slipade så dammsugade jag och tog bort överflödig kalk med lätt fuktad trasa. Golvet såg då ut som jag ville ha det, lagom vitt. Kan bero på att all kalk inte försvann.
    Sedan efter oljningen är nu golvet allt annat än vitt. Det går åt gulgrönt. Vet att det kan vara så i början med vanlig lut men med vitlut? Kan golvet bli vitare igen om man ger det några dagar? Eller lär man slipa ner och göra om...

Tacksam för svar!

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Vi har lutat golv som sedan är oljat med bara vitolja. Kan det vara att du blandade ut oljan kanske?

3. N
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Puffar denna tråd, behöver också svar på samma fråga.

Hantverkare gjorde jobbet men jag köpte luten och oljan(naturell+vit) och det gamla grangolvet blev lite för gult för min smak.
    Gick efter den här artikeln http://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/index.php/vitolja-furugolv/ men fann inte naturell lut. Däremot är ytan på golvet helt perfekt.

Någon där ute som har erfarenhet hur man kan få golvet ljusare/mindre gult utan att behöva börja om med slipning? Såpa? Tid? Ännu en omgång av endast vitolja?

4. G
    Medlem Nivå 7
    Den naturella oljan är oftast inte transparent som folk tror utan har en lite gulaktig ton trots att inget pigment är tillsatt. Det syns vanligtvis inte, men om man vitlutat innan eller har tidigare vitoljat golv som bättras på utan ordentlig slipning kan man få ett mystiskt kolafärgat golv. Därför bör man alltid använda vitpigmenterad olja efter vitlut.

5. N
    Medlem Nivå 1
    Om en hade vetat det innan... Tack för ditt svar men är enda alternativet att slipa igen och göra om? Eller slits oljan med tiden så att om t ex 2 år kunna slänga på vitolja och få det ljusare? Eller gör såpa någon skillnad?

• Laddar…