1 272 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Laminat i källaren, alternativ?
Ska lägga in laminat i källaren. Låg tidigare heltäckningsmatta och där finns ingen fult vad vi kan se eller känna på mattan. Vad är alternativen?
1. Underlagsfoam med fuktspärr-golv. Räcker det? Eller det blir stumt och kallt?
2. Platonmatta-underlagsfoam- golv. Skillnad från nr. 1?
3. Fuktspärr-cellplast-golvspån (masonit?)-golv. Helt fel? Måste väl bli varmare? Men kanske för hög bygghöjd?!
1. Underlagsfoam med fuktspärr-golv. Räcker det? Eller det blir stumt och kallt?
2. Platonmatta-underlagsfoam- golv. Skillnad från nr. 1?
3. Fuktspärr-cellplast-golvspån (masonit?)-golv. Helt fel? Måste väl bli varmare? Men kanske för hög bygghöjd?!
Finns ju nåt som heter tuplex på Bauhaus ex. Var lägger man det? Måste man ha ett lager till ovanpå den mattan då? Alltså tuplex-masonit/golvspån- sen laminat? Bygghöjd på golvspån eller masonit? För/ nackdelar med de två?
Kör på 1:an. Sedan finns det olika tjocklek på laminatgolven och jag tycker att de som är runt 10mm blir bättre än de tunnare. Är golvet helt slätt så räcker det med en tunn foam/underlag, har använt de som är runt 2mm.
Vanlig foam ovanpå den med fuktspärr? Eller det räcker med den? Blev dina golv kalla och hårda?
Golven blir inte hårdare oberoende av om det är betong, spånskiva, etc, under ett flytande golv, om man påstår det är det en subjektiv känsla.
Har faktiskt mätt två av golven i källaren när det påstods att laminat var kallare. Ett sovrum med 14-16mm flytande trägolv och sedan i hallen laminatgolv, de hade samma temperatur och jag kunde inte känna skillnad barfota.
Men vi uppfattar ju saker olika.
Ta 2mm foam och sätt dig på det så kommer du att märka att det blir varmt, man märker det också när man ligger på knä och lägger golvet.
Jag skulle dock ta minst 2mm tjock foam eller underlagsskiva på betong.
Har faktiskt mätt två av golven i källaren när det påstods att laminat var kallare. Ett sovrum med 14-16mm flytande trägolv och sedan i hallen laminatgolv, de hade samma temperatur och jag kunde inte känna skillnad barfota.
Men vi uppfattar ju saker olika.
Ta 2mm foam och sätt dig på det så kommer du att märka att det blir varmt, man märker det också när man ligger på knä och lägger golvet.
Jag skulle dock ta minst 2mm tjock foam eller underlagsskiva på betong.
Klicka här för att svara